• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uren en minuten

• Onderwerp starter Onderwerp starter elda
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

elda

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2005
Beste,

het probleem waarmee ik zit is het volgende:

als hoofdverpleegkundige ben ik verantwoordelijk voor uurroosters van verschillende personeelsleden. Op het einde van de maand moet ik aan personeelsdienst doorgeven hoeveel uren personeel gewerkt heeft.
Tot heden was het ook zo dat men per dag 30 min aftrok als middagpauze.
Vanaf 01 juli zijn er echter veranderingen:
a) als men werkt op een zaterdag of zondag of feestdag, mag er geen 30 min afgetrokken worden
b) per dag moet ik een resultaat voorleggen van aantal minuten die personeel heeft gewerkt

vraag:
a) hoe kan ik in toegevoegde kolom de uren en minuten automatisch omzetten naar minuten en bij totaal de minuten terug omzetten naar uren en minuten
b) hoe kan ik definiëren welke rij een weekend is of een feestdag.
in bijlage mijn uurrooster waarmee ik werk voor ieder personeelslid

Bijlagen

Hallo elda

- Voor het omzetten van uren naar minuten moet je het celformaat aan passen

- Weekenden: Excel geeft elke weekdag een nr ma=1 di=2 ... za=6 en zo=7
In de kolom van pauze moet je dus eerst kijken of het een weekend is.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Zie bijlage

Beste,

hartelijk bedankt voor tip en het werkt gedeeltelijk.
Wanneer ik dit toepas op een zaterdag heb ik geen probleem, maar wel als ik het toepas op een zondag.
Zie bijlage.
En wat als het een feestdag is?
Moet ik deze dan manueel inbrengen of worden deze ook gekend door excel?

mvg

Jaak

Bijlagen

Aangezien bij Weekdag geen type_getal was ingegeven was zon=1 dus nooit groter dan 5.
Daarom foute uitkomst. de formule voor zat en zon wordt dan bv
Code:
=Weekdag(A12;2)

Mvg

Rudi

Beste,

en wat dan met de feestdagen?
Misschien best manueel aanpassen, maar verlies ik dan mijn formules niet?
Ik bedoel hiermee, gaat dit geen gevolg hebben op andere berekeningen?

mvg

Jaak

Beste,

en wat dan met de feestdagen?
Misschien best manueel aanpassen, maar verlies ik dan mijn formules niet?
Ik bedoel hiermee, gaat dit geen gevolg hebben op andere berekeningen?

mvg

Jaak
Als je een lijst maakt van alle feestdagen dan kan je een formule maken die kijkt of de dag in kwesie een feestdag is. Zo ja dan ......., zo niet dan kijken naar welke dag van de week ...... en zo verder.

p.s. Ik heb niet naar je bestandje gekeken daar ik geen .rar kan openen op deze pc.

Beste elda ;)

Cel J9 moet ge veranderen !

is nu:
Code:
=J7+N9

Moet worden :
Code:
=J8+N9

Ook de code in G8 kan korter met al die haakjes.

Code:
=ALS((C8="v");$L$2;(ALS((C8="z");$L$2;(ALS((C8="w");"WEEKEND";(ALS((C8="f");"FEESTDAG";(ALS((C8="r");"RECUP";D8-C8-F8)))))))))

Veranderen in

Code:
=ALS(C8="v";$L$2;ALS(C8="z";$L$2;ALS(C8="w";"WEEKEND";ALS(C8="f";"FEESTDAG";ALS(C8="r";"RECUP";D8-C8-F8)))))

Groetjes Danny :thumb:

Beste elda ;)

Cel J9 moet ge veranderen !

is nu:
Code:
=J7+N9

Moet worden :
Code:
=J8+N9

Ook de code in G8 kan korter met al die haakjes.

Code:
=ALS((C8="v");$L$2;(ALS((C8="z");$L$2;(ALS((C8="w");"WEEKEND";(ALS((C8="f");"FEESTDAG";(ALS((C8="r");"RECUP";D8-C8-F8)))))))))

Veranderen in

Code:
=ALS(C8="v";$L$2;ALS(C8="z";$L$2;ALS(C8="w";"WEEKEND";ALS(C8="f";"FEESTDAG";ALS(C8="r";"RECUP";D8-C8-F8)))))

Groetjes Danny :thumb:
Ik zag al die overbodige haakjes ook al:D

Ik heb maar even een voorbeeldje gemaakt vanaf het bestandje van Popipipo.
In de cellen A60 t/m A80 kan je feestdagen zetten. Als een datum een feestdag is dan is de pauze 0.
Tevens heb ik enkele formules aangepast.

Is er een reden waarom je elke maand op een apart werkblad doet?
Persoonlijk zou ik - als het enigzins kan - liever een heel jaar per werkblad doen.

Bijlagen

Beste,

een heel jaar per werkblad is inderdaad eenvoudiger en zou voor mij beter uitkomen, want ik moet toch 10 verpleegkundigen genereren en de uren bijhouden.
Ik heb gewoon geopteerd om met één werkblad per maand te werken, omdat ik de uurroosters per maand aan directie nursing, uitgeprint, moet overbrengen.
Als je hiervoor een oplossing hebt, zou ik je heel dankbaar zijn.

mvg

Jaak

Je kunt 12 maanden onder elkaar zetten en zo definiëren dat bij printen elke maand op 1 blz komt.

Ik heb niet naar de formules gekeken of die nog precies kloppen het ging mij hierbij dus om de layout en printen.

Beste,

hoe komt het dat ik een foutwaarde krijg vermeld, alhoewel ik denk, ik schrijf wel duidelijk 'ik denk', dat mijn formule klopt.
Formule klopt op 01-01-08, maar niet op 02-01-08, maar ik vind de fout niet.
Hoe moet ik mijn voorwaarde formuleren om de weekends gele achtergrond te blijven behouden en de gewerkte weekends met een lichtblauwe achtergrond?
Zit vnl in de knoei met bijgevoegd bestand, ook wat lay-out betreft om één blad per maand uit te printen

mvg

Jaak

Bijlagen

Beste,

hoe komt het dat ik een foutwaarde krijg vermeld, alhoewel ik denk, ik schrijf wel duidelijk 'ik denk', dat mijn formule klopt.
Formule klopt op 01-01-08, maar niet op 02-01-08, maar ik vind de fout niet.
Hoe moet ik mijn voorwaarde formuleren om de weekends gele achtergrond te blijven behouden en de gewerkte weekends met een lichtblauwe achtergrond?
Zit vnl in de knoei met bijgevoegd bestand, ook wat lay-out betreft om één blad per maand uit te printen

mvg

Jaak
Om de 1 of andere vage reden pakt hij de functie weekdag niet. Je ziet weekdag staan in kleine letters, dit is een teken dat excel ze niet als functie herkent. op 1-1-2008 gaat het goed omdat dit een feestdag is;).

Gewoon ff opnieuw weekdag intikken en excel zal de functie herkennen.

Hey,

heb reeds het een en ander aangepast, maar blijkbaar loopt er nog iets mis in mijn formule.
Er is nog een fout in lunchpauze, toekennen of niet toekennen, vanaf 05/01/2008, zoals je kan zien op de bijgevoegde file.

Andere ref zijn gedeeltelijk opgelost

mvg

Jaak

Bijlagen

Deze formule voor cel F14:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(V$15:V$45;A14)>=1;0;ALS(WEEKDAG(A14;[COLOR="red"]2[/COLOR])>5;0;1/48))
vervolgens kopieeren naar beneden.

Je had nu ipv weekdag aleen dag ingegeven. en het 2e argument (2) van de weekdag functie die miste.

Paul,

in bijlage een bijgewerkte versie.
Ik heb nog twee probleempjes en zou het ten zeerste apreciëren indien je deze zou kunnen oplossen
a) hoe kan ik ervoor zorgen dat bij een gewerkt weekend en/of feestdag, de cellen waar datum instaat geel gekleurd blijven
b) hoe moet ik mijn layout bewerken dat er effectief maar een maand uitgeprint wordt.

alvast bedankt

mvg

Jaak

Bijlagen

Paul,

in bijlage een bijgewerkte versie.
Ik heb nog twee probleempjes en zou het ten zeerste apreciëren indien je deze zou kunnen oplossen
a) hoe kan ik ervoor zorgen dat bij een gewerkt weekend en/of feestdag, de cellen waar datum instaat geel gekleurd blijven
b) hoe moet ik mijn layout bewerken dat er effectief maar een maand uitgeprint wordt.

alvast bedankt

mvg

Jaak
Hierbij.

a) Dat heb ik gedaan door een formule in te geven in de voorwaardelijke opmaak.
b) Ik heb een extra blad gemaakt waarin de gegevens van de gekozen maand komen.

p.s. sinds kort werk ik met excel 2007, en hierin heb ik kunnen rekenen met negatieve tijden. Gaat het in een oudere versie ook goed?? Want ik heb hier ook het een en ander moeten aanpassen, aangezien jij met tekst wou gaan rekenen.

En ik heb menig formule wederom opgeschoont. Al die haakjes zijn echt onnodig. Zeker die voor een ALS. Dus een haakje die zo staat: =(ALS kan echt weg.

Je zal zelf ff de optellingen onderin goed moeten zetten, ik weet namelijk niet wat je precies waar wilt hebben. Maar dit zal alleen een kwestie zijn van + en - e.d.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan