• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren in het weekend afgerond op 4 of 8 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie01

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2008
Ik moet gemaakte reisuren in het weekend uitrekenen afgerond op 4 of 8 uur.

Een medewerker voert begin en einddatum/-tijd op
Als iemand voor 12.00 uur vertrekt /terugkomt in het weekend, zal er 8 uur vergoed worden en na 12.00 uur 4 uur.
Het maximaal aantal uren dat vergoed kan worden per weekenddag is 8 uur.
Is dit mogelijk?

Ik kreeg een mooie oplossing van GiMe om uren per dag/avond uit te rekenen, maar ik ben niet handig genoeg :confused: om dit om te bouwen naar bovenstaande vraag.

Dat is zeker mogelijk. Als ik het goed heb kan je dus maximum 16 uren hebben?

Snel wat geprobeerd. Is het dit dat je moet hebben?

Uitleg formule:
=ALS(OF(WEEKDAG($B$5)=1;WEEKDAG($B$5)=7);ALS($B$6>12;4;8);0)
=ALS(OF(WEEKDAG($B$7)=1;WEEKDAG($B$7)=7);ALS($B$8>12;4;8);0)

Als de datum een zondag(1) of een zaterdag(7) is, dan wordt er nagekeken:
--> is het later dan 12u? Dan maar 4 uren tellen
--> is het vroeger of gelijk aan 12u? Dan 8 uren tellen
zo niet: 0 uren.

Laatst bewerkt:
Hallo Marie,

Ik heb even niet de gelegenheid alles volledig uit te werken, maar wil je wel even op weg helpen.
Code:
=GEHEEL(B4)-GEHEEL(B3)+1-NETTO.WERKDAGEN(B3;B4)
geeft je aantal volle weekenddagen, inclusief begin- of/of einddatum in weekend.
Code:
=GEHEEL(B4-1)-GEHEEL(B3+1)+1-NETTO.WERKDAGEN(B3+1;B4-1)
geeft je aantal volle weekenddagen, exclusief begin- of/of einddatum in weekend.
Met deze 2 formules kun je in ieder geval het aantal uren dat op weekenddagen val corrigeren.
Verder moet je dan nog de begindag en de einddag corrigeren voor een door-de-weekse-dag of een weekenddag
Mocht je verder geen nadere uitwerkingen krijgen , dan kijk ik zodra ik even meer tijd heb naar de verdere uitwerking.

Ik ben bij de formules uitgegaan van het bestandje van GiMe uit je vorige vraag.

Toegevoegd document?

Ik kan je document niet openen, is het Excel?

Geen excel document

exhelp, je stuurt een link, maar dat is geen excel?
En thoralf, bedankt.

Ik had vanmiddag net even te weinig tijd om een en ander goed na te kijken. Tevens kwam ik tot de ontdekking dat ik bij het verrekenen van de resturen op begin en einddatum de verrekening naar de rekeneenheden (dagen en avonden) niet correct had geimplementeerd.
Een en ander nu aangepast.
Echter ik loop tegen een mogelijke discrepantie aan in de probleemstelling van Marie:
Als iemand voor 12.00 uur vertrekt /terugkomt in het weekend, zal er 8 uur vergoed worden en na 12.00 uur 4 uur.
Mij lijkt het veel logischer dat
Als iemand voor 12.00 uur vertrekt /of na 12.00 uur terugkomt in het weekend, zal er 8 uur vergoed worden en als iemand na 12.00 uur vertrekt of voor 12.00 uur terugkomt 4 uur.

In de formules is uitgegaan van de vraagstelling van Marie.

Bijlagen

Vraagstelling aanpassen

Thoralf, je had gelijk, het moet zijn:
Als iemand voor 12.00 uur vertrekt /of na 12.00 uur terugkomt in het weekend, zal er 8 uur vergoed worden en als iemand na 12.00 uur vertrekt of voor 12.00 uur terugkomt 4 uur. :(
Sorry. Zou je nog een keer een magic wijziging willen aanbrengen. Als ik je formule begreep, zou ik ik zelf doen.

Om te beginnen vind ik het al een wonder dat je "Rest" gebruikt. Ik dacht dat dat alleen na een deling kon. Hier kan ik nog, na veel geknars eventueel snappen wat er gebeurt.

Maarhet tweede gedeelte Geheel(B4-1)-Geheel(B3+1), etc.....gaat mij compleet boven mijn pet. Wat gebeurt hier?

=ALS(WEEKDAG(B3;2)>5;ALS(REST(B3;1)<5;8;4);0)+ALS(WEEKDAG(B4;2)>5;ALS(REST(B3;1)<5;8;4);0)+(GEHEEL(B4-1)-GEHEEL(B3+1)+1-NETTO.WERKDAGEN(B3+1;B4-1))*8

Hallo Marie,

GEHEEL(B 4-1)-GEHEEL(B3+1)+1-NETTO.WERKDAGEN(B3+1;B4-1)

(GEHEEL(B 4-1)-GEHEEL(B3+1)+1 geeft je het aantal dagen dat er verloopt vanaf de dag na datum in B3 tot en met de dag, voorafgaand aan de datum in B4.
NETTO.WERKDAGEN(B3+1;B4-1) geeft je voor dezelfde periode het netto aantal werkdagen, dit is hetzelfde aantal als wat hiervoor berekend is, maar als er zaterdagen en zondagen in die periode vallen worden die niet meegerekend.
Door nu het aantal verstreken dagen te verminderen met het aantal werkdagen hou je het aantal dagen in het weekend over.
Als je echter ook nog feestdagen zou toevoegen in de functie NETTO.WERKDAGEN dan zou je ook de doordeweekse feestdagen als weekenddagen kunnen meenemen.

Beankt Thoralf

Dit is het helemaal!
Ik ga het direct gebruiken.
Enorm bedankt. :)

Feestdagen ook nog

Thoralf, je hebt een berekening gemaakt voor het afronden van uren op 8 of 4 uur voor reisuren in het weekend.
Nu blijkt dat dit ook geldt voor feestdagen. Logisch natuurlijk, maar het werd niet gevraagd :(
Zie jij kans om deze berekening ook nog tegen een lijst met feestdagen "aan te houden"?

Verbijsterend

Niet te geloven, wat goed !. . . En zo snel. Ik ben er stil van! Ik had dit nooit zo kunnen bedenken.
Ontzettend bedankt Thoralf.

=ALS(OF(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN(GEHEEL(B3);feestdagen;0)));WEEKDAG(B3;2)>5);ALS(REST(B3;1)<0,5;8;4);0)+ALS(OF(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN(GEHEEL(B4);feestdagen;0)));WEEKDAG(B4;2)>5);ALS(REST(B4;1)>0,5;8;4);0)+(GEHEEL(B4-1)-GEHEEL(B3+1)+1-NETTO.WERKDAGEN(B3+1;B4-1;feestdagen))*8

De allerlaatste 8.
als ik bijvoorbeeld begintijd 20-09-2010 19:00 uur en eindtijd 21-09-2010 19:00 uur neem, zou er 0 uit moeten komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan