• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uren invoegen na verstrijken van datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

krooked rider

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Hey,

In een overzicht wil ik graag dat er bij een bepaalde datum(einddatum van een contract) het aantal contracturen van het te verlopen contract wordt ingevuld in de daartoe bestemde cel. Ik kom er niet uit en antwoorden op de rest van het forum gaven niet de juiste antwoorden.

Weet iemand hoe dit te verwezenlijken is? Het liefste zonder macro' .

In het voorbeeld zijn de cellen geel waar de te verlopen contracturen in moeten komen. De rode cellen zijn van het einddatum contract.

Hopelijk kunnen jullie helpen!

Bijlagen

Hallo Krooked Rider,

Dit doe je bijvoorbeeld met Voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste krooked rider , ik heb het met een voorbeeldje gedaan , let wel op de datum 31-2-2010 deze is nog in de maak :eek:

Bijlagen

hee!

Bedankt voor jullie reacties! Ze lijken me zeker wat ik zocht. Morgenochtend kan ik er pas echt mee aan de slag, het was vandaag ongelofelijk druk in de winkel :) dus ik heb daar de hele dag geholpen. Dan heb ik ook weer office 2003 en kan ik kijken of ik het toegepast krijg over het hele workbook.

goedemorgen,

Na een tijdje knoeien en wat uitproberen ben ik er toch uitgekomen ik heb de laatste versie van trucker10 vrijwel geheel overgenomen :). Bleek toch het beste te passen bij wat ik zoek, bedankt:thumb:.

Nou heb ik een volgend probleem. De uren die nu in de kolommen staan(geel) worden niet meegenomen in de formule die onderaan de kolom staan(licht blauw). Ik denk dat het komt, doordat de getallen als tekst worden gezien, maar ik zou niet weten hoe ik ze kan omtoveren. :confused:

Iemand een ideetje?

Bijlagen

Dat komt door dat - ervoor staat.
Kun je dat niet anders oplossen?

Laatst bewerkt:
Dan doen we het zo :)
Ik heb de celeigenschappen aangepast
@ Wim ;), pak je van mij over ? ik heb het vrij druk tot +/- 20 uur deze avond

Bijlagen

Laatst bewerkt:
trucker10,

Dan doen we het zo
Ik heb de celeigenschappen aangepast
@ Wim , pak je van mij over ? ik heb het vrij druk tot +/- 20 uur deze avond

Je heb dit mooi opgelost:thumb:
Ik zal kijken wat me lukt, ga nu even boodschappen doen en vanmiddag moet ik bij de vrouw op bezoek. (Ziekenhuis)
Werk ze.

Na enkele kilometers kwam ik op deze voor cel I8 en naar beneden trekken
Code:
=ALS(G8<DATUMWAARDE($I$7);(C8*-1);"")
de uitkomst x -1 doen

Hmm ik kom nu bij een andere uitdaging uit. Toen ik het wilde toepassen op mijn werkelijke workbook kwam ik een tweetal dingen tegen die toch anders lopen dan in het voorbeeld.

Niet iedereen heeft een einddatum van zijn contract, maar de uren worden dan standaard in de kolom geplaatst terwijl dit niet moet. En de uren zijn opgesplitst in drie kolommen, maar hij kan er nu maar een tegelijk berekenen. Het voorbeeld zal het een en ander duidelijk maken.

Hopelijk valt er nog iets van te maken. Ik denk dat er voornamelijk gekeken moet worden naar het kunnen selecteren van de drie cellen tegelijk en dat daaruit de juiste uren in de daarvoor bedoelde kolom komen. Wat eigenlijk ook het doel is van mijn vraag :p

De eerdere oplossing via de celeigenschappen was trouwens mooi gevonden, nooit geweten dat het zo kon!

Bijlagen

Bekijk deze eens en laat maar weten waar het fout loopt .
Code:
=ALS(AANTAL(H8:I8)=2;ALS(I8<DATUMWAARDE("01-01-2010");SOM(B8:E8);"");"")
Ik heb ALS(AANTAL(H20:I20)=2 dit wil zeggen dat er zowel een begin als einddatum moet zijn anders "" lege cel , ALS(I8<DATUMWAARDE("01-01-2010"); hier opteer ik voor de ingevulde en niet de samengestelde datum van de cel ( rij 7 ) , iemand kan nooit Ft , Pt of Oc tegelijkertijd zijn daarom > SOM(B8:E8) en de rest zijn de ALS > leegwaarden .
Bij deze in truckerstaal uitgelegd
bijlage 2 zelfde resultaat enkel de formule anders en geen - bij de celeigenschappen , nu komt de - door te vermenigvuldigen door -1 , heb in het tweede bestandje ook de celverwijzing van de datum gebruikt ( rij 28 )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De formule met de -1 ben ik nu gaan toepassen, want ik denk dat daar minder mee kan misgaan. Waar ik nu tegen aan loop is het volgende: een contract dat op 31-2-2010 afloopt komt niet te staan bij de situatie per 01-03-2010. En later ook niet bij de situatie van 01-04-2010 etc. :confused: Het is me zelf niet gelukt dit te ondervangen :(
Waar dit voorkomt heb ik de cellen rood gemaakt. Je uitleg was trouwens duidelijk en altijd leuk om te snappen wat je gaat gebruiken ;)

Pfff komt net mn manager binnen met het verzoek of er een extra kolom bij kan met een datum dat medewerkers uit zichzelf uit dienst gaan. Nou dacht ik dat dat dat wel te ondervangen zou zijn, maar het is me nog niet gelukt. Ik blijf er zelf ook nog wel aanwerken. Mijn eerste gedachte heb ik naast de tabel gezet. Met geel heb ik aangegeven wat waar moet worden aangepast. Hopelijk is het eenvoudig op te lossen, want vind het wel jammer als de eerdere oplossingen niet meer bruikbaar zijn :(

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste krooked rider , in mijn eerste antwoord had ik al verwezen
let wel op de datum 31-2-2010 deze is nog in de maak
met andere woorden excel past de datum toe die werkelijk bestaat februari > heeft maar 28 of 29 dagen voor het zelf uit contract gaan moet ik even denken , ik heb vlug de verborgen kolom gewisseld en dan pakt hij de waarde .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oke nu snap ik wat je bedoelde met
let wel op de datum 31-2-2010 deze is nog in de maak
sorry, soms moet het kwartje van wat hoog vallen ;)

Die datum bestaat inderdaad niet, maar je formule werkt nu perfect! Ik heb wel een kleine aanpassing gedaan, zodat als een contract op de eerste van een maand afloopt de uren ook al in die maand worden weergegeven.

Dit is dan de formule die ik gebruik.

Code:
=IF(COUNT(N11:P11)=2;IF(O11<=DATEVALUE($Q$10);SUM(C11:E11)*-1;"");"")

Bedankt voor het helpen:thumb:! Mijn vraag is hierbij opgelost!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan