• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren invoeren in een spreadsheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rinsewest

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Best Forum,

Wie kan mij helpen om de gemaakte uren op een datum in een weekoverzicht te koppelen in een maandoverzicht.

Ik gebruik een sjabloon waarin de gemaakte uren worden geëxporteerd vanuit een programma in een weekoverzicht.(zie het oranje deel in week 18)
Het overige deel van het sjabloon werkt goed.

Het overzicht uren (week 18, week 19 enz.) wil ik graag automatisch in een maandoverzicht zien (zie blad totaal uren mnd...) daarbij rekeninghoudend met de uren 10% en 16% onder de juiste kolom(zie de cellen in geel)

In het voorbeeldbestand van het blad totalen mnd mei 2015 zijn de uren handmatig ingevoerd.

Het is geen probleem als de cellen die zijn geëxporteerd een andere celeigenschap moeten krijgen.

Graag jullie reactie

Bijlagen

Uren invoeren in spreadsheet

Hallo Sylvester,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb je voorbeeld bekeken maar hij neemt de uren niet mee in het totaaloverzicht.

Wellicht doe ik iets verkeerd.

Groetjes,
Rinse

Hoi Rinse,

Voor een eventuele oplossing zonder VBA is het nog van belang:
- voor welke minimale Excel versie deze moet werken (Excel 2013?),
- of de layout van de weekoverzichten altijd hetzelfde is (detail uren in C6:I24, of kunnen dit meer/minder regels worden),
- of de naamgeving van tabbladen altijd "Week nn" is, met weeknummering conform ISO standaard 8601 zoals in Nederland gebruikelijk.

En misschien komen er nog wel meer vragen...

Hallo Marcel,

De spreadsheet wordt gebruikt in excel 2013
De layout van de weekoverzichten is niet gelijk, maar het aantal uren per datum is per dag variabel
De uren voor de persoon kunnen meerdere keren in het weekoverzicht voorkomen, soms op dezelfde datum maar vanuit een ander piket.
De naamgeving van de tabbladen komen vanuit de export van het programma.

Hopelijk deze vragen voldoende beantwoord.
Als je meerdere vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groetjes,
Rinse

Bekijk bijlage Voorbeeld uren MB.xlsx

Hoi Rinse,

Edit: dit heb ik geplaatst voordat ik jouw reactie zag.

Hierboven mijn versie met formules. Of eigenlijk 1 formule, want de formule in ‘Totalen uren Mei 2015’!B3 (zie onder) is gewoon gekopieerd naar rechts t/m kolom I en naar beneden t/m regel 33 (geplakt met alleen formules om de layout niet overhoop te gooien).

Het mooie van de formule is dat hij zelfs rekening houdt met feestdagen (zoals 5 mei in het voorbeeld): ik heb aangehouden dat alle zon- en feestdagen bij 16% horen en overige dagen bij 10%.

Daartoe heb ik een werkblad toegevoegd met een tabel “Feestdagen_2015”. Voordeel van een tabel is dat je gewoon datums kunt toevoegen en die worden dan automatisch meegenomen. Nu staat alleen 5 mei in de tabel.

Onderstaand duid ik de werkbladen met weekgegevens aan met “weekblad” (LOL :D )

Formule in ‘Totalen uren Mei 2015’!B3:
Code:
=ALS(OF(EN(B$2=10%;OF(WEEKDAG($A3;2)=7;ISGETAL(VERGELIJKEN($A3;Feestdagen_2015[Datum];0))));
EN(B$2=16%;WEEKDAG($A3;2)<>7;ISFOUT(VERGELIJKEN($A3;Feestdagen_2015[Datum];0))));
"";
SOM.ALS(INDIRECT("'Week "&WEEKNUMMER($A3;2)&"'!$B$6:$B24");
B$1;
INDIRECT("'Week "&WEEKNUMMER($A3;2)&"'!$"&DEEL("CDEFGHI";WEEKDAG($A3;2);1)&"$6:$"&DEEL("CDEFGHI";WEEKDAG($A3;2);1)&"$24")))

Op het eerste gezicht is het natuurlijk een draak van een formule, maar bij nadere beschouwing valt het eigenlijk wel mee.

Eerst wordt er gecheckt of het betreffende vakje leeg moet blijven (“”), omdat het betreffende percentage (10% of 16%) niet van toepassing is op de betreffende datum:
in de 10%-kolommen komt een “” op zon- en feestdagen;
in de 16%-kolommen komt een “” op overige dagen.
Dit is de conditie in de ALS-functie in de formule:
Code:
OF(EN(B$2=10%;OF(WEEKDAG($A3;2)=7;ISGETAL(VERGELIJKEN($A3;Feestdagen_2015[Datum];0))));EN(B$2=16%;WEEKDAG($A3;2)<>7;ISFOUT(VERGELIJKEN($A3;Feestdagen_2015[Datum];0))))

De eigenlijke berekening is een SOM.ALS functie: de uren in de betreffende kolom van het betreffende weekblad worden opgeteld als de naam in B6:B24 van het betreffende weekblad gelijk is aan de naam op regel 1 van het blad met totalen.
Hierbij wordt met behulp van de INDIRECT-functie het juiste weekblad bepaald op basis van het weeknummer van de datum op de betreffende regel van het werkblad met totalen. Dus bijvoorbeeld bij 1 mei op regel 3 hoort week 18.
Belangrijk punt van aandacht is de weeknummering: als je Excel 2010 of hoger hebt, dan kun je in de WEEKNUMMER-functie het beste werken met 21 als 2e argument (i.p.v. 2).
De juiste kolomletter wordt bepaald op basis van het weekdagnummer van de betreffende datum (ma = 1 t/m zo = 7):
Code:
 DEEL("CDEFGHI";WEEKDAG($A3;2);1)

Nog even recapituleren de 3 argumenten van de SOM.ALS functie:
Code:
1. De naam in B6:B24 van het betreffende weekblad: INDIRECT("'Week "&WEEKNUMMER($A3;2)&"'!$B$6:$B24")
2. Moet gelijk zijn aan: B$1
3. Optelbereik: INDIRECT("'Week "&WEEKNUMMER($A3;2)&"'!$"&DEEL("CDEFGHI";WEEKDAG($A3;2);1)&"$6:$"&DEEL("CDEFGHI";WEEKDAG($A3;2);1)&"$24"))
Het lijkt goed te werken. Misschien nog wat bijschaven met foutafhandeling.

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel en Sylvester,

Geweldig bedankt voor jullie hulp via dit forum.

De voorbeelden verder aangevuld met meerdere weken en personen en het werkt 100%

Het invullen van de uren, voor jullie info, van meer dan honderd personen is hierdoor stukken eenvoudiger geworden.

Nogmaals dank,

Rinse

Hoi Rinse,

Dat is goed nieuws!

Nog een paar opmerkingen over mijn oplossing:

1. Je kunt de "24" (2x) in de formule rustig verhogen, zodat ook eventuele uren in de werkbladen na regel 24 worden meegenomen.
2. Bij weeknummers < 10 gaat de oplossing ervan uit dat er geen voorloopnul in de werkbladbaan staat (dus bijv. 'Week 1' en geen 'Week 01').
3. Als je nullen wilt onderdrukken, dan kun je aangepast formaat #;-#;;@ gebruiken voor hele uren of #,0;-#,0;;@ voor 1 cijfer achter de komma.

Groet,
Marcel

Hallo Marcel,

Toch nog even een vraag en hulp voor het aanpassen van de formule.

Het bestand is aangepast zodat ik het totale piket kan invullen.

Nu mijn vraag:

Regel 1 bevat meerdere namen t/m cel "CL"

Cel B1 gaat tot cel B85

In jouw reactie heb je aangegeven dat de formule moet worden aangepast om de uren in de totalen neer te zetten.
Dat is me nog niet gelukt om de uren te laten doorrekenen van zowel 10% en 16% en de feestdagen.

Wellicht is het mogelijk om dit voor mij aan te passen of aan te geven om welke cellen het gaat die moeten worden aangepast.

Graag je reactie.

MvGR

Rinse

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan