• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Urenlijst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

niekie73

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2023
Goedendag allemaal, het is heel lang geleden dat ik echt met formules heb gewerkt. Heb al heel veel zelf geprobeerd maar kom er niet meer uit.

In het voorbeeld hieronder zou ik graag al ik een bepaalde dienst invul, het aantal toeslag uren automatisch ingevuld zien.
Ik heb voor formules geprobeerd die ik dan elders had gezien en geprobeerd aan te passen, maar het lukt me gewoon niet.

Bijlagen

waarschijnlijk weet u wel wanneer de late begint en stopt maar voor ons is dat een raden.

tijden zijn eigenlijk niet zo belangrijk
maar als ik bijv late dienst invul deze is van 14:00 - 22:00 uur
dan zou er dus 5 uur ingevuld moeten worden in 20% krijg per dag 1 uur toeslag over de tijd van 21:00 tot 22:00 uur

als ik nachtdienst invul deze is van 22:00-06:00
moet een 10 bij 20% want ik krijg per dag van 22:00 tot 24:00 uur 2 uur 20%
van 00:00 - 06:00 4 dagen a 30% = 24
en vrijdag op zaterdag nacht van 00:00-06:00 6 uur a 40%

de werktijden staan rechtsboven in het voorbeeld bestand.
Uren zijn altijd vast 8 uur totale werktijd, alleen de toeslagen zijn anders daarom dacht ik dat het makkelijker was
om dan niet de tijden te gebruiken maar de soort dienst.

Ik zou geen lijst maken niet per week.
In jouw voorbeeldje lijkt het of je de eerste 3 weken geen enkele dag vrij bent, dat lijkt mij niet realistisch.
Maak een lijst met daarin elke dag en de daarbij behorende dienst

Maak vervolgens een tabel met daarin het type dienst met de daarbij behorende percentage.
dan kun je dus per dag opzoeken wat de toeslag is en daarna kun je het dus optellen per week of maand.

Zonder de informatie dat bijvoorbeeld een late dienst van 14 tot 22 loopt is niet na te gaan dat er 1 uur per dag een toeslag van 20% geldt.
Rechtsboven staat ook niet-eenduidige informatie. Bij vroeg staat van hoe laat tot hoe laat een dagdienst loopt, op de andere rijen staat op welke tijden een bepaalde toeslag geldt.
Om die informatie bruikbaar te maken is het sowieso handiger om van en tot in aparte kolommen te zetten.

Omdat het aantal toeslaguren 20%, 30% en 40% per week kennelijk vaststaat gegeven de dienst in die (hele) week, is het denk ik handiger (rechtsboven) een tabelletje te zetten met diensten en de aantallen toeslaguren. Dan kan je met drie VERT.ZOEKEN functies de aantallen ophalen.

waarom dacht ik dat het simpel zou zijn :cool:
In ieder geval al bedankt voor jullie reacties .

Heb nu het aantal toeslag uren per dienst bijgevoegd.
voorheen vulde ik zelf de dienst in, en dan ook handmatig de toeslag uren.

En ik had me bedacht als ik de dienst invul dat ik excel dan zelf de toeslag uren kon laten invullen maar misschien
is het ook allemaal wel te makkelijk bedacht.

Bijlagen

Zoiets dan?
Merk op dat je in kolom D nu de dienst kan kiezen vie een dropdownlijstje.
Ik heb de eerste drie maanden gedaan. De rest mag je zelf kopiëren :p

Bijlagen

Hallo Nienke

Ik heb bijna 34 jaar div. ploegenrooster gedraaid maar zulk rooster heb ik nog nooit gezien en zou ik ook absoluut niet willen draaien.
Maar dat even ter zijde.
Bekijk onderstaande link eens.
Misschien geeft dit een beeld zoals er toeslagen worden berekend v.w.b. een ploegenrooster.
HTML:
https://syntro.nl/nieuws/ploegentoeslag-berekenen/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan