• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenregistratie Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

budcu

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2007
Hallo allemaal,

Ik heb al honderd x dit forum doorzocht maar niet kunnen vinden wat ik zoek. Hier komt weer de zoveelste Excel urenregistratie vraag, ik hoop dat iemand mij kan helpen! :shocked:

Ik heb een excel bestand gemaakt om mijn gewerkte uren bij te houden. Daarin staat:

Datum; Begintijd; Eindtijd; Totaal
Nu kan ik dit uitrekenen, maar mijn werkgever rekent alles terug naar 100% uren.

Mijn vraag: Ik wil graag uitrekenen, mijn overuren a 130%; Zaterdag uren a 150% en zondaguren a 200%. Graag zou ik het zodanig invullen dat excel ziet wanneer het over zaterdag uren gaat of zondag uren gaat. Heb een werkweek van 40 uur en 7 dagen. Heb dus een hele hoop overuren.

Hoop dat dit een duidelijk verhaal is en dat iemand mij kan helpen.

p.s heb een voorbeeld van augustus bijgevoegd met mijn uren.

Gr. Budcu

Bijlagen

Met de standaard functie weekday (of weekdag als je NL hebt) kan je achter halen wat voor dag de datum is (zaterdag of zondag bv)

Dan kan je met If (als in NL) een onderscheid gaan maken tussen de dagen en waar wanneer hoeveel overuren komen etc.

Ik hoop dat je er zo mee verder kan....

SucZeven!

Kijk naar de formules in kolom J en L

Met een kleine aanpassing ("" vervangen door 0) kun je met een voorwaarde formule(tje) de overuren en gewone uren optellen.
De 130% zijn niet uitterekenen omdat daar geen criteria voor zijn genoemd.
De nullen zijn uit te zetten door in opties->weergaven->nulwaarden uit te vinken.
zie verder bijlage
mvg leo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie!

Wow! Wat een snelle reactie van jullie. Dank je wel!

Ik heb het bekeken, maar is nog niet helemaal wat ik zocht. Teun en Leofact dank je voor je moeite. Maar heb gemerkt dat wanneer je naar een vollgende dag gaat: bijv. Vrijdag op Zaterdag en Zaterdag op Zondag en Zondag op Maandag dan moet hij de tijden die op de nieuwe dag vallen ook berekenen met het bijbehorende percentage.

Ik heb een werkweek van 40 uur en 7 dagen. Alles wat boven die 40 uur komt zijn overuren. Ik zal het bestandje erbij doen.

Hoop dat jullie nog even willen kijken.

gr. Budcu

Bijlagen

Hoi,

Ik denk dat wat je zegt op zich wel kan kloppen: 'alles boven de 40 uur overuren'.
Maar daarmee is nog niet duidelijk wat nu wel en niet onder die 130% valt.
Want als je in het weekend werkt en 50 of 100 procent toeslag krijgt, dan zal je daarbovenop niet alsnog eens 30 procent krijgen omdat het tevens een 'overuur' is.

Kortom: je zult meer handvatten moeten geven om het in een formule te kunnen proppen.

Je zou bovendien de zaken heel wat kunnen vereenvoudigen, door voor die gesplitste toeslaguren een aparte invoer op te nemen:
Bijvoorbeeld van zondag op maandag gewerkt van 20:00 tot 02:00
zondag xx november 20:00 - 24:00
maandag xx november 00:00 - 02:00

Laatst bewerkt:
oke.....

Alles wat boven de 8 uur uitkomt zijn 130% uren tot een totaal van 40 per week. Zaterdag uren zijn 150% ongeacht de hoeveelheid. Dus boven de 8 uur is nog steeds 150% op zaterdag. Dit geld ook voor de Zondag uren. Maar ik draai vroege en late diensten. In de vroege diensten blijf ik in de zelfde dag. Late diensten stap ik over op de volgende dag.

Als ik op vrijdag late dienst heb bijv. van 15:00 tot 03:00 dan vallen die 3 uren op de zaterdag en moet dus 150% berekend worden. Geld ook voor de zondag en de overstap op maandag. De rest boven de 40 uur is gewoon 130% uren. Ja maak een hoop uren in de week.

Ik zal het bestand of de uitdraai van werkgever erbij doen, misschien helpt dat.
(is te groot bestand kan het niet uploaden)

Gr. Budcu

Kortom:

Alle doordeweek gewerkte uren boven de 8 zijn 130% uren ..... ??

Zo ja, dan wordt de formule (voorbeeld voor cel H3):

=ALS(OF(WEEKDAG(A3)=7;WEEKDAG(A3)=1);0;ALS(D3>0;(D3-8)*$H$1;0))

Zie bijlage

Om een goede optelsom te maken heb ik de percentages aangepast en de optelsom.
Je moet wél de uren in het weeken splitsen zoals aangegeven, want de formules die je anders moet 'bakken' worden zeer ingewikkeld, zoniet onmogelijk.
Dus een dienst die van vrijdag op zaterdag overlopen splitsen in
vrijdag tot 24:00 uur en
zaterdag vanaf 0:00 uur
Voor zondag op maandag idem dito.

Bijlagen

Sorry, ik had in de formule een foutje gemaakt

Deze moet zijn:

=ALS(OF(WEEKDAG(A3)=7;WEEKDAG(A3)=1);0;ALS(D3>8;(D3-8)*$H$1;0))

Verder heb ik in de bijlage de urenverdeling voor het weekend uitgesplitst zoals bedoeld (zie bijlage v3)

P.s. je ziet dus dat er op 24 augustus bij het invoeren van de uren een foutje is gemaakt .....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dank dank

Teun,

Inderdaad, zoals jij het formuleerd heb ik het al heel vak gedaan. Maar vind dat ik te veel moet invoeren, dubbele dagen enzo. Misschien moet ik kijken naar een andere indeling dan ik al gebruik.

vaste cellen voor weekdagen en dan de gewerkte datums erachter. en op basis van dat de formules voor berekening toepassen. zou dat het kunnen zijn? ik ga meteen aan de slag!

Bedankt voor jullie hulp, ik kom hier nog op terug als ik het voor elkaar heb, en hoop natuurlijk dat jullie misschien ook iets vinden om het op te lossen.

gr. Budcu

Tja excel is er natuurlijk voor om het rekenwerk te doen.
Ik heb een andere benadering geprobeerd. De uren voor en na twaalf uur staan in twee kolommen.
Ook heb ik het per werkweek uitgewerkt. Ik heb twee weken neergezet, maar dat is makkelijk te kopieren tot een maand
Dan kunnen vervolgens de totalen per maand opgeteld worden.
Ook is het mogelijk er een lange lijst van te maken en alleen onderop de totalen op te tellen. maar dat laat ik aan jou wensen en fantasie over.
Ik heb rekening gehouden met een toeslag voor werkuren boven de 40 uur, maar alleen op die uren, waar nog geen overwerktoeslag voor gold (je zal toch niet dubblele toeslag krijgen.
Verder krijgen de uren na 0:00 de toeslag van die dag, op zaterdag gunstig, op maandag niet bepaald, maar ik begreep dat het zo moest.
Mocht er nog iets kloppen of wanneer je vragen hebt, dan lees ik dat graag
mvg leo

Bijlagen

Leo,

prachtbestandje. !!

Misschien toch nog een kleine opmerking ( zonder heel het item te hebben gelezen).
Je kan volgens mijn bescheiden menig nog een supplementje toevoegen voor begin en eind-tijden in kolom "C" en "D" door gebruik te maken van een Lijst met uren dat je haalt via DATA VALIDEREN LIJST enz .
Zodanig dat je enkel via een muisklik de gegevens moet invullen.

Een typ die ik misschien nog wel van jou kreeg.

groetjes

grema

Bedankt Grema,
Zou idd goed zijn om de invoer te controleren, zodat er geen fouten gemaakt worden. Zou denk ik geen lijst aanbieden daar die veel te lang zou worden met al die uren en kwartieren of zelfs minuten, zou dan een userform moeten worden.
Eerst maar een kijken of dit is wat Budcu bedoelt.
mvg leo

@arjen2511 Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken) Maar ook is het niet toegestaan jou probleem in iemand anders zijn topic aan de orde te stellen. Graag een eigen vraag maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan