• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenstaat bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pookster

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Ik hoop dat ik mijn probleem helder kan voorleggen.

1) Ik heb een tabblad (samenvatting) waar studenten in staan die begeleiding nodig hebben. In dit tabblad kan ook een docent als begeleider aan de student gekoppeld worden. Deze docenten worden dmv validatie uit een ander tabblad (docenten) gehaald. Kolom1=studentnamen, kolom2=benodigde uren, kolom 3=gekoppelde docent

2) in het tabblad waar de docenten staan, staan in een tweede kolom de beschikbare uren van de betreffende docent.

Uitdaging: wanneer er een docent uit de lijst aan een student gekoppeld wordt, moet het aantal benodigde uren afgetrokken worden van het aantal beschikbare uren. Een docent kan aan meerdere studenten gekoppeld worden.

In de kolom waarin het totaal aantal uren (beschikbaar - benodigd) staat beschreven, heb ik nu naast elke docent de volgende formule:

=IF(COUNTIF(Samenvatting!$C$2:$C$7;B2);docenten!C2-(offset(Samenvatting!C2;0;-1));"nee")

Hij kijkt eerst of de docent aan een student gekoppeld is. Is dat het geval, dan gaat hij van C2(aantal beschikbare uren) het aantal uren aftrekken dat naast de cel van de betreffende docent staat. Punt is dat ik hier even niet weet hoe ik dit relatief moet maken. Ik verwijs nu met offset naar een specifieke cel. Alleen moet hier gekeken worden naar de cel waar de betreffende docent staat.

Misschien denk ik echt veel te moeilijk en kan dit eenvoudiger. Uiteraard hoor ik dat dan ook graag. En anders graag tips over mijn huidige formule.

Alvast ontzettend bedankt!

Bij deze de bijlage. Dit is met Nederlandse naamgeving. Bovenstaande formule is in Google Sheets gebruikt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Inderdaad 'gewoon' zo. Ik dacht dus echt veel te moeilijk.

Mag ik je dan tot held van de dag uitroepen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan