• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

url in Excel document

Status
Niet open voor verdere reacties.

tijgerke

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2008
Met het programmake "All my movies" kan ik mijn dvd's exporteren naar een exceldocument. Hierbij maak je een selectie wat je wil zien in dat exceldocument zoals: naam film,genre en url. In het document heeft hij een link aangemaakt met de film die terug te vinden is op het internet bv: www.moviemeter.nl/film/6751. Doch deze link wil niet werken omdat er voor de www nog een teken staat ' maar wel verborgen. Dit teken ' kan men enkel zien als men op de cel gaat staan. Als men dit verwijderd dan werkt de link wel?? Dit is een omslachtig werkje daar ik ongeveer 700 films moet bewerken. Heeft iemand hier de oplossing voor??.

Alvast bedankt

Greetz Tijgerke

Met het programmake "All my movies" kan ik mijn dvd's exporteren naar een exceldocument. Hierbij maak je een selectie wat je wil zien in dat exceldocument zoals: naam film,genre en url. In het document heeft hij een link aangemaakt met de film die terug te vinden is op het internet bv: www.moviemeter.nl/film/6751. Doch deze link wil niet werken omdat er voor de www nog een teken staat ' maar wel verborgen. Dit teken ' kan men enkel zien als men op de cel gaat staan. Als men dit verwijderd dan werkt de link wel?? Dit is een omslachtig werkje daar ik ongeveer 700 films moet bewerken. Heeft iemand hier de oplossing voor??.

Alvast bedankt

Greetz Tijgerke
Op de volgende manier worden allem enkele qoutes verwijderd

Code:
Typ in een lege cel het getal 1. 
Selecteer de cel en klik in het menu Bewerken op Kopiëren. 
Selecteer het als tekst opgeslagen bereik van getallen dat u wilt converteren. 
Klik op Plakken speciaal in het menu Bewerken. 
Klik onder Bewerking op Vermenigvuldigen. 
Klik op OK. 
Verwijder de inhoud van de cel die u bij de eerste stap hebt opgegeven

Succes
Wim

Klik op OK.

Bedankt, maar het enige probleem is nu:
het haakje is weg maar de link wil enkel werken als ik op elke cel eerst dubbel klik en dan werk de link,raar???

greetz tijgerke

Laatst bewerkt:
Klik op OK.

Bedankt, maar het enige probleem is nu:
het haakje is weg maar de link wil enkel werken als ik op elke cel eerst dubbel klik en dan werk de link,raar???

greetz tijgerke

Helaas, maar ik was vergeten dat deze zelfde manier ook een hyperlink verwijderd.
Sorry.
Wat je wel kan doen is de oplossing van Gert alsnog uitvoeren.
Maak een nieuwe kolom na de bestaande en zet daar =HYPERLINK(A1) in. (A1) is de cel waar je naar verwijst, kan dus ook iets anders zijn.
Sleep deze naar beneden en je hebt weer een volledige hyperlink gemaakt.

Succes
Wim

Doch deze link wil niet werken omdat er voor de www nog een teken staat ' maar wel verborgen. Dit teken ' kan men enkel zien als men op de cel gaat staan

Tijgerke, een hyperlink in Excel kent 2 gedaantes. Namelijk de 'friendly text' en de link zelf. Die friendly text is de tekst die je in je cel ziet staan en doet opzich niets met de aansturing (voorbeeld: 'Tijgerke' kan verwijzen naar 'www.helpmij.nl'). De link zit verborgen onder je rechtermuisknop. Als je op zo'n link met rechts klikt, verschijnt er een menu. In dat menu kies je voor Edit Hyperlink (Hyperlink bewerken). In het dan geopende venster zie je in de onderste regel waar de link werkelijk naar verwijst. Nou is het wel zo dat Excel - bij het ontbreken van de friendly text - automatisch de link in de cel als friendly text plaatst.

Probeer onderstaande code 'ns uit op een kopie van je workbook.. Selecteer alle cellen die een hyperlink hebben, en laat de code lopen.
Code:
Sub RmHyperlinkComma()
Dim c As Range
Dim lFiles As Long, lTeller As Long, lFout As Long

lFiles = Selection.Rows.Count

For Each c In Selection
        lTeller = lTeller + 1
        Application.StatusBar = "Controle van hyperlink " & lTeller & " van totaal " & lFiles & " hyperlinks..."
        If Left(c.Hyperlinks(1).Address, 1) = "'" Then
            c.Hyperlinks(1).Address = Replace(c.Hyperlinks(1).Address, "'", "")
            lFout = lFout + 1
        End If
    Next c

MsgBox "Totaal waren " & lFout & " hyperlinks van de " & lTeller & " onjuist!", vbOKOnly, "Aantal Fout"

Application.StatusBar = ""

End Sub
(plaats deze code in een standaard- of de sheetmodule van de sheet waar de links staan)

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Tijgerke, voeg naast je hyperlinks een nieuwe kolom in. In deze nieuwe kolom onderstaande code waar A1 verwijst naar je slechte link. Trek met de vulgreep naar beneden

Code:
="http://"&A1

Selecteer nu al deze nieuwe links en draai volgende macro van StephenR (Ozgrid.com)

Code:
Sub Hyperlink_Activeren()
    Dim rng As Range
    For Each rng In Selection.Cells
        ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=rng, Address:=rng.Value, TextToDisplay:=rng.Text
    Next rng
End Sub

Al de nieuwe hyperlinks zijn nu actief

Mvg

Rudi

Tijgerke, voeg naast je hyperlinks een nieuwe kolom in. In deze nieuwe kolom onderstaande code waar A1 verwijst naar je slechte link. Trek met de vulgreep naar beneden

Code:
="http://"&A1

Selecteer nu al deze nieuwe links en draai volgende macro van StephenR (Ozgrid.com)

Code:
Sub Hyperlink_Activeren()
    Dim rng As Range
    For Each rng In Selection.Cells
        ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=rng, Address:=rng.Value, TextToDisplay:=rng.Text
    Next rng
End Sub

Al de nieuwe hyperlinks zijn nu actief

Mvg

Rudi
Waarom zijn we hier nu zo moeilijk aan het doen.
Volgens mij werk mijn oplossing perfect zonder enige VBA code.

Wim

Omdat ik met jouw oplossing, Wim, een foutmelding krijg nl "Het adres van deze site is niet geldig.Controleer het adres en probeer opnieuw"

Mvg

Rudi

Da's wat anders dan dan dat de formule niet zou werken.

De formule is goed,of de link dan dood is of niet kun je nmm niet in Exel afvangen

Waarom zijn we hier nu zo moeilijk aan het doen.
Volgens mij werk mijn oplossing perfect zonder enige VBA code.

Wim
Och... 'moeilijk doen'? Nee hoor, 't Is méér spielerij! Tuurlijk is het beter om problemen zoveel mogelijk met standaard functies en functionaliteiten af te vangen. Maar daarom hoeft het toch niet 'fout' te zijn om een stukje code te schrijven die het probleem óók kan aanpakken? Daarbij was het voor mij niet duidelijk welke van de 2 'regels' (zie mijn uitleg in de post met m'n code) van de hyperlink de quote bevatte. Als de 'friendly text' echt niet lijkt op het link-adres heb je met je formule dus een probleem. De code heeft dan wel de mogelijkheid om die naar boven te halen.

Groet, Leo

Och... 'moeilijk doen'? Nee hoor, 't Is méér spielerij! Tuurlijk is het beter om problemen zoveel mogelijk met standaard functies en functionaliteiten af te vangen. Maar daarom hoeft het toch niet 'fout' te zijn om een stukje code te schrijven die het probleem óók kan aanpakken? Daarbij was het voor mij niet duidelijk welke van de 2 'regels' (zie mijn uitleg in de post met m'n code) van de hyperlink de quote bevatte. Als de 'friendly text' echt niet lijkt op het link-adres heb je met je formule dus een probleem. De code heeft dan wel de mogelijkheid om die naar boven te halen.

Groet, Leo

Dada, Leo,
Het is niet zo dat ik mooie oplossing uit de weg wil gaan, maar ik reageerde alleen omdat 'tijgerke' het bericht had geplaatst en dat ook het enige bericht is.
Dan neem ik aan dat VBA erg boven de pet is en dat 'gewone' oplossingen beter op z'n plaats zijn.

Ik hoop dat we elkaar nog veel tegenkomen, leerzaam :)

Wim

Ik hoop dat we elkaar nog veel tegenkomen, leerzaam :)
Zekerrrrrrssss...:D
Als jij blijft posten zullen onze wegen zeker vaker samenkomen. :thumb:

Groet, Leo

P.s. en nu inderdaad maar afwachten of tijgerke nog 'ns opduikt. :rolleyes:

Helaas, maar ik was vergeten dat deze zelfde manier ook een hyperlink verwijderd.
Sorry.
Wat je wel kan doen is de oplossing van Gert alsnog uitvoeren.
Maak een nieuwe kolom na de bestaande en zet daar =HYPERLINK(A1) in. (A1) is de cel waar je naar verwijst, kan dus ook iets anders zijn.
Sleep deze naar beneden en je hebt weer een volledige hyperlink gemaakt.

Succes
Wim

met deze is het gelukt, bedankt allemaal

greetz tijgerke

Dan mag de vraag nog op opgelost

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan