• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

URL's in Excel door de war!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruitenbeek

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
Ik snap er niets meer van!! :o
Ik gebruik al jaren een excelbestand met daarin ook een veld voor het invullen van een websiteadres.
Nu heb ik al een paar keer gehad (en nu weer) dat ik plotseling zag dat in het bewuste veld wel de juiste URL staat, maar "er onder" een andere URL.
Ik sorteer dan volgens de regels het bestand op internetadres om ze te controleren en eventueel te verbeteren.
Wanneer dat gebeurd is, sorteer ik weer op een ander veld (naam) en wat zie ik: weer de meeste url's fout!
Waar ik nu wel wel achter ben gekomen, is dat als ik dan weer op internetadres sorteer de url's er weer allemaal correct in staan!

Wat doe ik nu fout?????

Evelien

Hoe plaats je de url's in het werkblad:
typ je gewoon het adres in
of werk je met Invoegen/Hyperlink (of via het snelmenu)
of gebruik je de functie HYPERLINK, zo ja, hoe ziet de exacte formule eruit.

Geplaatst door Ingrid B
Hoe plaats je de url's in het werkblad:
typ je gewoon het adres in
of werk je met Invoegen/Hyperlink (of via het snelmenu)
of gebruik je de functie HYPERLINK, zo ja, hoe ziet de exacte formule eruit.

Hallo Ingrid,

De URL's haal ik uit een mailtje en plak ze in het veld. Ik activeer ze dan via hyperlink invoegen. Meestal heb ik dan al de bewuste site bekeken, zodat ik de url via het invoegveld kan aanklikken. Met andere woorden: het plakken hoeft eigenlijk niet eens.
In het formuleveld zie je dan de normale url staan.
Maar waar ik graag antwoord op wil hebben, is hoe het komt dat als ik de hele sheet sorteer op internetadres en dan de url's zo nu en dan niet kloppen als je met de cursor er op staat. Je ziet dan een ander adres.
Ik wilde n.a.v. je reactie kijken wat er dan in het formuleveld stond (het goede adres of het verkeerde) maar nu stond alles goed na sortering. Wat ik al zei: het gebeurt zo nu en dan..........

Enig idee???

Groetjes,
Evelien

Ik begrijp het niet goed. Als je een url kopieert vanuit een email en deze dan in een cel plakt, dan is dat toch onmiddellijk een link? Waarom ga je dan nog eens naar Invoegen/Hyperlink? Of pas je de Weer te geven tekst aan?

Verder wil ik voor alle zekerheid nog even dit vragen:
  • je zegt dat je de url's in een veld plakt, dat is toch een werkbladcel? Of werk je met tekstvakken op een werkblad, of met een UserForm?
  • en het formuleveld waarin je het adres ziet staan, bedoel je daar de Formulebalk mee?
Deze vraagjes lijken misschien vitten, maar ik kan je uitleg niet goed volgen en kan dus ook niets uittesten zo.

Tot slot nog één vraagje, met welke versie werk je?

Geplaatst door Ingrid B
Ik begrijp het niet goed. Als je een url kopieert vanuit een email en deze dan in een cel plakt, dan is dat toch onmiddellijk een link? Waarom ga je dan nog eens naar Invoegen/Hyperlink? Of pas je de Weer te geven tekst aan?

Verder wil ik voor alle zekerheid nog even dit vragen:
  • je zegt dat je de url's in een veld plakt, dat is toch een werkbladcel? Of werk je met tekstvakken op een werkblad, of met een UserForm?
  • en het formuleveld waarin je het adres ziet staan, bedoel je daar de Formulebalk mee?
Deze vraagjes lijken misschien vitten, maar ik kan je uitleg niet goed volgen en kan dus ook niets uittesten zo.

Tot slot nog één vraagje, met welke versie werk je?

Wanneer ik een url kopieer vanuit een e-mail en deze plak in een cel, wordt alleen de tekst gekopieerd. Het is dan nog geen hyperlink die blauw is en aanklikbaar. Vandaar dat ik dan Invoegen/Hyperlink gebruik. Daar staat dan wel de weer te geven tekst (de url dus) in, maar die kun je helaas niet kopiëren naar het adres!

Sorry! Ja, het is een werkbladcel

Nee hoor, ik kan me voorstellen dat het best moeilijk te volgen is. Ik bedoel dus de Formulebalk.

Versie Excel 2003

Ik ben benieuwd of je er nu uitkomt. Vooral omdat mijn probleem zo nu en dan voorkomt.
Maar het is me nu al drie keer overkomen en moet dan in de standaardsortering alle url's nalopen.

Ik heb een gezipt testbestandje toegevoegd, zodat je kunt zien hoe het bestand eruit ziet.

Groetjes,
Evelien

Bijlagen

Hallo Ingrid,

Ik zag dat het testbestand nog niet gedownload is.
Gisteren kwamen we er wel achter dat bij sortering in andere excell bestanden hetzelfde is gebeurd.
We hebben besloten om deze bestanden nu naar Acces over te zetten.
Excell is nu eenmaal een rekenprogramma, geen database.
Ik sluit deze hulpvraag dus maar af.

Toch bedankt voor het meedenken :thumb:

Groetjes,
Evelien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan