usb aan en uit schakelen [c++]

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielbrink

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2009
hallo ik wil een soort usb discolamp gaan maken maar nu is de vraag met welk script kan ik de usb poort aan en uit doen.

Als je op windows werkt kan je gegevens over usb versturen adhv WriteFile (ik zou ook moeten zoekmachienen om correcte header en gebruik weer te vinden).
Dan moet je enkel maar de spanning op je datapinnen van je USB-poort te versterken naar de bedieningsspanning van je lamp.

Voor *nix-systeem is het principe gelijkaardig, maar moet je even kijken door welke generieke driver je print herkend wordt.

Als je van plan bent om échte discoverlichting via pc te gaan aansturen, verwijs ik je door naar USB-to-DMX-boxen, zoals de Entec OpenUSB of de DMX510 van IMGStageLine, ...
Meestal werken deze boxen enkel via Windows.
Als goede gratis bedieningssoftware verwijs ik je dan door naar FreeStyler.

Meer info over DMX kan je vinden op http://thedmxwiki.com

Als je op windows werkt kan je gegevens over usb versturen adhv WriteFile (ik zou ook moeten zoekmachienen om correcte header en gebruik weer te vinden).
Dan moet je enkel maar de spanning op je datapinnen van je USB-poort te versterken naar de bedieningsspanning van je lamp.

Voor *nix-systeem is het principe gelijkaardig, maar moet je even kijken door welke generieke driver je print herkend wordt.

Als je van plan bent om échte discoverlichting via pc te gaan aansturen, verwijs ik je door naar USB-to-DMX-boxen, zoals de Entec OpenUSB of de DMX510 van IMGStageLine, ...
Meestal werken deze boxen enkel via Windows.
Als goede gratis bedieningssoftware verwijs ik je dan door naar FreeStyler.

Meer info over DMX kan je vinden op http://thedmxwiki.com

hallo de WriteFile functie lijkt me wel wat maar hoe werkt dat presies

De reference van WriteFile is hier te vinden: MSDN

Om naar de usb-poort te schrijven zal je dus die handle moeten doorgeven, maar vraag me niet hoe, want dat heb ik zelf nog nooit gedaan :P

Maar alvorens je aan het programmeren gaat is het handig om het volgende te weten:
* Hoe ga je je lamp exact aansluiten, dus de overgang van je usbpoort naar je (voeding van) je lamp?
* Wat zijn de eigenschappen van je lamp en/of de voeding ervan?
* Wat is je elektronicakennis? Ben je bvb vertrouwd met transistorversterking/opamps/spannings-of stroomtransformators.
* Hoe goed is je kennis van C(++)? Want als dit echt vlot bruikbaar moet worden, ontwikkel je best een eigen print, en maak je een driver ervoor, die je programma dan gebruikt. Dat is niet zo op 1,2,3 gebeurd.

De reference van WriteFile is hier te vinden: MSDN

Om naar de usb-poort te schrijven zal je dus die handle moeten doorgeven, maar vraag me niet hoe, want dat heb ik zelf nog nooit gedaan :P

Maar alvorens je aan het programmeren gaat is het handig om het volgende te weten:
* Hoe ga je je lamp exact aansluiten, dus de overgang van je usbpoort naar je (voeding van) je lamp?
* Wat zijn de eigenschappen van je lamp en/of de voeding ervan?
* Wat is je elektronicakennis? Ben je bvb vertrouwd met transistorversterking/opamps/spannings-of stroomtransformators.
* Hoe goed is je kennis van C(++)? Want als dit echt vlot bruikbaar moet worden, ontwikkel je best een eigen print, en maak je een driver ervoor, die je programma dan gebruikt. Dat is niet zo op 1,2,3 gebeurd.

ik ga de lamp rechtstreekst aansluiten (usb lampje, 3 tot 4.5v)
en ik snap die msdn niet helemaal

Uit USB-lampje (3-4.5V) leid ik af dat je lampje reeds een usb-aansluiting heeft. Maar veel weten we daar ook niet mee, wat is het merk van het lampje, welk type?

En opnieuw, heb je al enige ervaring met programmeren in C(++) ?

ps: Het is niet nodig om bij het antwoorden mijn volledige post te quoten, het is zo ook wel duidelijk genoeg dat je erop reageert, aangezien jouw post hier gewoon onder wordt weergegeven..

ik heb een gewoon los ledje op een usb aansluiting gemaakt.
en ik heb niet echt veel ervaring maar als je zecht hoe je het aan en uit zet weet ik genoeg

als je het ledje aan de + en - van de USB hebt aangesloten, dan brandt het nu en kun je het niet uitzetten tenzij je de stekker lostrekt.

Als je het ledje op de data-lijnen hebt gemaakt (zonder weerstand) dan heb je zojuist je USB-poort opgeblazen.

als je het ledje aan de + en - van de USB hebt aangesloten, dan brandt het nu en kun je het niet uitzetten tenzij je de stekker lostrekt.

Als je het ledje op de data-lijnen hebt gemaakt (zonder weerstand) dan heb je zojuist je USB-poort opgeblazen.

ik heb hem op de + - aansgelsoten en wil dus de usb buur aan en uit zetten maar hoe?

een schakelaar tussen je USB-poort en je moederbord maken. Softwarematig gezien werken dit soort dingen niet op deze manier. Je dient een IO-expander aan je USB te maken en de leds met een aparte voeding te voeden. Je USB-poort kan maximaal 500mW leveren waar je met een LED zonder weerstand vrij snel aan zit (omdat je in feite kortsluiting maakt). Gevolg --> Einde USBpoort.
Als je wel de juiste weerstanden gebruikt, zou je in theorie 10 leds aan kunnen sluiten op 1 poort zonder externe voeding. Daarna is het ook gebeurd.

Hmm.. zou het gezien de aansluitsituatie niet gewoon handiger zijn om een schakelaar te monteren (op de mijn-lijn) tussen het lampje en de usb-poort?
Als je die schakelaar aan je toetsenbord hangt, heb je die altijd bij de hand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan