USB als COM poort in Windows 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jansen117

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2014
Goedemorgen.
Ik heb een GPS apparaat dat via een USB met mijn computer verbonden is.
De software verwacht echter een COM poort nummer.
Hoe kan ik nu een USB als COM poort registreren?

zit in Configuratiescherm - Apparaatbeheer - USB controllers
Ik zie bij de eigenschappen van die poorten nergens dat ik ze als COM kan instellen.
Iemand enig idee hoe ik dat wel kan doen?

Je zou een poging kunnen doen met 2 USB to serial adapters en een seriële kabel er tussen. Dit maakt een COM uitgang op je systeem. Of het echter aan de kant van de GPS ook werkt vraag ik me af (is er bijv. genoeg spanning/stroom voor handen bij de GPS USB poort)

Wat meer informatie zou zinvol zijn, zoals merk + type GPS én of je er zelf een USB kabel bij gekocht hebt of dat de gebruikte USB kabel er al bij zat.

Algemeen: Als een GPS apparaat zich als COM poort moet melden (hetzij via Bluetooth, hetzij via USB) zou je automatisch een COM poort erbij moeten krijgen in Apparaatbeheer. Dus onder Poorten kijken ipv. onder USB controllers.

Wordt echter (wat ik vermoed) het USB apparaat niet herkend, dan krijg je (natuurlijk) geen COM poort erbij. In dat geval moet er onder de USB poorten een Onbekend apparaat (of zoiets) staan.
Ook kan het zijn dat de USB poort geen (of te weinig) spanning geeft voor volledige functionaliteit van het GPS apparaat. Probeer dus zeker ook andere USB poorten, mocht dat mogelijk aan de hand zijn.

Meer informatie is dus dringend gewenst.

Tijs.

t.a.v. Tijs: allereerst sorry voor de late reactie, maar hier dan de details.
Het gaat om een Aircotec XC trainer, dat is een GPS voor de kleine luchtvaart (paragliding en hanggliding).
De software heet Maxpunkte. Met die software kun je een flightlog van de XC trainer naar de computer overhalen.
Maxpunkte verwacht een COM-poort om mee te communiceren. Daarom had ik een USB-poort als COM gedefinieerd.
Dat apparaat en die software werken prima op mijn vorige computer met Windows 7.

Nu kan ik in Windows 8 nergens een USB poort configureren als COM-poort, tenminste ik zie het zo snel niet (en ook niet als ik wat langer kijk).
Het zou toch mogelijk moeten zijn om dat net als in Windows 7 te kunnen configureren.
Dus als je daar een tip of handleiding voor hebt, dan zou ik erg geholpen zijn.

Groet, Jack

Zoals gezegd zou bij aansluiting van de GPS er AUTOMATISCH een COM poort bij moeten komen, zichtbaar onder Poorten in Apparaatbeheer.
Ik heb geen idee wat jij bedoelt met "Daarom had ik een USB-poort als COM gedefinieerd.", want je kunt een USB poort zelf niet als COM poort instellen, lijkt mij.

Dus daar mag je nog wel verder op ingaan.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan