USB-apparaat met wandcontactdoos opladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

svennetje

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2008
Hallo. Ik heb een mp3-speler waar geen aansluiting op zit om hem via een stroomadapter op te laden. Er zit wel een mini-usb aansluiting op, dus ik kan hem opladen via de usb-poort van mijn computer.
Nu weet ik dat de output van de usb-poort van de computer 5V@500mA is.
Ik heb een een usb-wandcontactdoos waarmee je usb-apparaten kunt opladen via het lichtnet. Die wandcontactdoos is oorspronkelijk voor de tomtom, die ook via mini-usb met de computer kan worden opgeladen op 5V@500mA. De usb-wandcontactdoos die daarbij geleverd werd levert 5V@1A.
Ik wil nu mijn mp3-speler op vakantie meenemen en opladen met die wandcontactdoos. Nu leek het mij logisch dat, als de tomtom 1A aankan ipv de standaard 500mA van de pc, elk ander apparaat, zoals ook mijn mp3-speler, ook 1A aankan.
Naar mijn idee is alleen de voltage belangrijk en bepaalt de ampère hoe snel het ding wordt opgeladen.

Mijn vraag is dus: kan ik er vanuit gaan dat ik mijn mp3-speler kan opladen met een input van 5V@1A, terwijl de computer 5V@500mA levert?

Bedankt.

5V is de standaard USB spanning. Dit is juist. De 1A is alleen van belang als je bijv. een apparaat zou hebben dat 2A nodig heeft. Dat kan betekenen dat bijv. een accu langzamer laad, in sommige gevallen kan het dan zelfs slecht zijn voor je apparatuur. Of je lader raakt overbelast. In jouw situatie is het net andersom en dus geen enkel probleem.

5V is de standaard USB spanning. Dit is juist. De 1A is alleen van belang als je bijv. een apparaat zou hebben dat 2A nodig heeft. Dat kan betekenen dat bijv. een accu langzamer laad, in sommige gevallen kan het dan zelfs slecht zijn voor je apparatuur. Of je lader raakt overbelast. In jouw situatie is het net andersom en dus geen enkel probleem.

Ook mijn idee (maar dan duidelijker uitgelegd).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan