usb apparaatsteker omkeerbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElineK

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2005
ik heb een Toshiba 1TB externe hd gekocht, er een back up op gezet, helemaal afgekoppeld en een pc opnieuw geïnstalleerd.

Voor het terug zetten van de data de externe harde schijf weer helemaal aangesloten, maar niks herkenning, ook niet het bekende USB geluidje. Rood lampje brandde, af en toe blauw, en dan tik tik en het rode lampje brandde weer. Na een tijdje bleef het blauwe lampje branden en dat blijft het nu steeds als je hem opstart, heel even rood en dan vrij snel blauw.
Helaas geen herkenning op de Vista pc.
Op een Xp pc geprobeerd, daar wel enig teken van leven, namelijk de melding: USB apparaat wordt niet herkend.
Op een Xp laptop geen enkel teken van leven, ook geen USB Melding.

Toen ik een ander USB snoertje probeerde viel het mij opeens op dat de usb steker aan de apparaatkant (dat is die bijna vierkante) die bij de HD geleverd was, er op twee manieren op kon, zonder iets te hoeven te forceren.

Nu twee vragen: is het normaal dat deze steker omkeerbaar is? Op alle apparaten die ik heb kunnen ze er maar op een manier op.

vraag 2: kan de HD defect zijn geraakt door foutieve aansluiting van de USB ?

bij voorbaat dank

Nu twee vragen: is het normaal dat deze steker omkeerbaar is? Op alle apparaten die ik heb kunnen ze er maar op een manier op.

nou nee, je zal een heel speciaal model hebben anders :P ik heb er hier zelf een paar liggen (500gb) en die kunnen er tog echt maar op 1 manier in :confused: heb ook wat harder geduwd andersom en dat ging wel maar niet even goed als de andere kant op :P

vraag 2: kan de HD defect zijn geraakt door foutieve aansluiting van de USB ?

dat kan... maar verwacht ik niet ze moeten wel IETS kunnen hebben hoor en die van mij doet het ook nog en hij zat er net ook verkeerd in :)
ik denk eerder dat je usb poorten niet helemaal werken in verband met chipset drivers? kan je even vertellen waar de usb poorten zitten? direct op het moederbord of in de kast dat je ze moet verbinden met kabeltjes aan het moederbord? is het een PCI insteek usb kaart?

*edit* rood lampje betekent bij mij vaak dat ik de schijf powerconnecter of sata kabel niet goed heb vastgezet (ik haal ze er uit) dit kan je ook even nakijken!

Hoi !

Na het aansluiten van de externe HDD al gekeken in schijfbeheer ? (Rechtsklikken Computer - beheren - schijfbeheer)

Zo ja: schijfletter toewijzen etc.

Als je de USB-kabel omgekeerd kunt gebruiken kan dat geen kwaad, alleen: ik ben het nog niet tegengekomen !

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Als je de USB-kabel omgekeerd kunt gebruiken kan dat geen kwaad, alleen: ik ben het nog niet tegengekomen ![/QUOTE]

nee erg vreemd, want het zou op 1 richting moeten werken, ik ben al aan het zoeken op google hoor

ik denk eerder dat je usb poorten niet helemaal werken in verband met chipset drivers? kan je even vertellen waar de usb poorten zitten? direct op het moederbord of in de kast dat je ze moet verbinden met kabeltjes aan het moederbord? is het een PCI insteek usb kaart?

De USB aansluitingen zitten allemaal op het moederbord, alleen bij de laptop weet ik het niet, maar denk het ook. Hij heeft het gedaan zonder problemen ongeveer 45 minuten data staan te laden. Na die periode dat hij een tijd lang rood brandde en af en toe blauw en daarbij tikte lijkt hij weer goed te werken qua led kleur, maar niks geen herkenning.

Hoi !

Na het aansluiten van de externe HDD al gekeken in schijfbeheer ? (Rechtsklikken Computer - beheren - schijfbeheer)

Zo ja: schijfletter toewijzen etc.

Harry.

Nee, de schijf wordt niet gezien, had ook niet anders verwacht als er geen melding komt dat er een usb apparaat aangesloten wordt.

De USB aansluitingen zitten allemaal op het moederbord, alleen bij de laptop weet ik het niet, maar denk het ook. Hij heeft het gedaan zonder problemen ongeveer 45 minuten data staan te laden. Na die periode dat hij een tijd lang rood brandde en af en toe blauw en daarbij tikte lijkt hij weer goed te werken qua led kleur, maar niks geen herkenning.

tja zou ik zeggen, schroef hem open! en kijk of alles nog goed op de chip zit :D (openmaken is zeeeer makkelijk meestal :P)

de usb lijken me dan in orde ;) bij laptop zitten ze op het moederbord ;)

ook als je de schijf een keer los + vast maakt doet het wonderen (vraag me niet waarom maar het werkt wel eens :rolleyes:)

als je hem niet open KAN of MAG of WILT maken, zou ik even andere pc's proberen (nog meer)

Hij is splinternieuw, dus terug gaan naar de winkel lijkt mij beter :D

Dan hoop ik dat men er daar achter komt dat het apparaat verkeerd gebruikt is (als het ook echt aan verkeerd gebruik gelegen heeft (dat verkeerd aansluiten)).

Overigens ga ik ervan uit dat de informatie op de externe schijf belangrijker is dan de (de kosten van) de externe schijf.

Eerlijk gezegd zie ik het somber in dat het geheel van harde schijf incl. de behuizing en USB aansluiting het nog gaat doen. Wat nog mogelijk is (dan heb je zéker geen garantie meer) is nakijken op Internet of de harde schijf evt. uit de behuizing gehaald kan worden om ermee te proberen het rechtstreeks in de computer aan te sluiten danwel d.m.v. een HardDisk-naar-USB verloopapparaat zoals deze.

Succes,

Tijs.

apparaat is geruild, fout kwam vaker voor door bijgeleverd kabeltje, ik heb er andere kabel bijgekregen die er maar op 1 manier in kan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan