USB en XP wil niet werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

aevdhout

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Op mijn laptop (Toshiba M30 met Windows XP SP2) zit een 3-tal USB 2.0 poorten.
Bij het insteken van een willekeurig USB device krijg ik standaard de melding dat er een driver geïnstalleerd moet worden. Vaak lukt dat omdat er een CD bij zit met drivers enz.

Als ik echter een flash drive insteek geeft hij die melding ook. Volgens de fabrikant zijn er, terecht, bij een XP machine geen drivers nodig.

Ik heb de machine ge-update met BIOS updates, en gezocht naar eventuele conflicten in de machine zelf. Een diagnose test geeft niks aan. De USB poorten werken wel, want de machine herkent zelfs het type flash drive met naam, maar weigert de drivers te installeren.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets werkt. Wie helpt mij hierbij?

Heb dit probleem ook wel eens meegemaakt en de oplossing voor mij was om in Apparaatbeheer alles wat met USB te maken heeft even te verwijderen.

De alle Root Hubs, USB Host controllers etc. Het beste kun je dit doen in de veilige mode aangezien je dan vaak meer apparaten ziet staan

Na opstarten van de PC worden deze opnieuw herkend en geinstalleerd. Daarna stop je de Flash drive er weer in en met wat geluk gaat het dan wel goed.

Kijk eens bij apparaatbeheer of er bij USB controllers ergens een geel vraagtekentje staat.

Waarschijnlijk zijn de drivers voor de host controller niet geinstalleerd en deze moeten met de PC bijgeleverd zijn.

Kijk eens bij apparaatbeheer of er bij USB controllers ergens een geel vraagtekentje staat.

Waarschijnlijk zijn de drivers voor de host controller niet geinstalleerd en deze moeten met de PC bijgeleverd zijn.

Er staat een "geeltje" met vraagteken bij 'overige apparaten'. Vervolgens staat daar de 'Cruzer Mini' weer onder.

Zou er ergens die host controller drivers te halen zijn? Ik weet niet precies waar ik de oorsprong van deze host controllers kan bepalen.

Heb dit probleem ook wel eens meegemaakt en de oplossing voor mij was om in Apparaatbeheer alles wat met USB te maken heeft even te verwijderen.

De alle Root Hubs, USB Host controllers etc. Het beste kun je dit doen in de veilige mode aangezien je dan vaak meer apparaten ziet staan

Na opstarten van de PC worden deze opnieuw herkend en geinstalleerd. Daarna stop je de Flash drive er weer in en met wat geluk gaat het dan wel goed.

Is een laatste redmiddel. Ik houd het in mijn achterhoofd als al het andere niet meer lukt.
(of ik mik'm uit het raam):mad:

Niet uit het raam gooien, stuur hem maar op :D

Dat gele teken krijg je omdat hij hem niet herkend. Probeer de aangeven oplossing maar eens en verwijder dan tevens ook alvast de gele bij Cruzer Mini.

Zorg wel dat je de flash drive eruit haalt voor je dat doet anders herkend hij hem mogelijk weer niet. XP moet eerst de standaard USB hubs en dergelijk weer installleren.

Je kunt dit veilig doen en kan verder gaan kwaad.

PS Haal alle USB stekkers en adapters er tijdelijk even uit.

Als het hebt, gebruik dan tijdelijk even een PS2 muis en keyboard.

Maar dan wel de oplossing van mikeo gebruiken.

Ai ai.... daar was ik al bang voor.
Ik krijg nu hetzelfde bericht als bij het insteken van een flashdrive, (Wizard nieuwe hardware gevonden) en kan vervolgens niet verder. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat de voor-geïnstalleerde versie van XP (die overigens wel netjes telkens is bijgewerkt via updates) nooit volledig is geweest..... :mad:

Een recovery CD of andere bijgesloten software is er niet (meer) of nooit geweest om het maar even bij Akda en de Munnik te houden.
Ik vrees een XP CD te moeten bestellen. klopt die aanname?

beetje merde......

Als dit ook niet werkt dan is er inderdaad iets vreemds aan de hand.

Wat je nog kunt proberen is om even te kijken bij de fabrikant van het moerderbord checken of er een update is van de chipset drivers.

Mogelijk dat hiermee de "ontbrekende" drivers worden aangevuld.

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Misschien is er een recovery partitie aanwezig waar alles op staat ?
Hiervoor moet je in de verkenner even kijken of er een schijf is van pak um beet 2,5 tot 3 Gb. Meestal zijn de bestanden of mappen hierop niet te benaderen.

Als zo is kan je als je de melding krijg van nieuwe hardware gevonden kan je zoeken in deze recovery partitie. Soms werkt dit , soms ook niet. Dit ligt aan de leverancier hoe deze partitie is gemaakt en opgebouwd.

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Misschien is er een recovery partitie aanwezig waar alles op staat ?
Hiervoor moet je in de verkenner even kijken of er een schijf is van pak um beet 2,5 tot 3 Gb. Meestal zijn de bestanden of mappen hierop niet te benaderen.

Als zo is kan je als je de melding krijg van nieuwe hardware gevonden kan je zoeken in deze recovery partitie. Soms werkt dit , soms ook niet. Dit ligt aan de leverancier hoe deze partitie is gemaakt en opgebouwd.

Helaas, geen recovery partitie...:(
Office Centre service ...... of Toshiba service. kweenie.
In ieder geval dank je voor je adviezen. ik zal mikeo's advies nog opvolgen. maar anders terug naar ons toneel en een cd'tje halen.

Update van de chipset had ik al gedaan. Had ook niets uitgehaald. Ik ben bang dat een format c:\ nog rest.
Op zich geen ramp, alleen weer vervelend en tijdrovend.

Gr
E

Laatst bewerkt:
Denk inderdaad dat een herinstallatie het beste is. Wie weet tegen welke problemen je nog meer aanloopt of gaat aanlopen. Je kunt het dan maar beter voor zijn.

Is even een werkje maar dan heb je wel weer een laptop die doet wat hij moet doen. En als je klaar bent direct een image maken dan ben je de volgende keer zo klaar :D

Denk inderdaad dat een herinstallatie het beste is. Wie weet tegen welke problemen je nog meer aanloopt of gaat aanlopen. Je kunt het dan maar beter voor zijn.

Is even een werkje maar dan heb je wel weer een laptop die doet wat hij moet doen. En als je klaar bent direct een image maken dan ben je de volgende keer zo klaar :D

idd.
tnx !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan