USB Flash chip solderen?????

Status
Niet open voor verdere reacties.

termination

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2007
Hallo allemaal.

Zou ik uit mijn oude, kapotte MP3-speler de flash-memory chip kunnen solderen, en in mijn nieuwe, werkende USB datastick plaatsen. Ik heb verhalen gehoord dat het mogenlijk is. De soldeertechniek is niet het probleem, dat lukt wel. De flash-chips hebben beide evenveel pinnen. Volgens mij is het mogenlijk ze te verwisselen. De flash-chip uit de MP3 speler is NIET kapot. De controller is gewoon opgehouden met werken. De rest werkt nog wel. De datastick is een of ander gratis ding van de consumentenbond.
Het leek me wel zo handig even wat anvraag te doen alvorens zomaar aan het solderen te slaan.

Groeten, Thom Wijtenburg.

Als het dezelfde memory chip is wel,anders niet.

Het is niet dezelfde chip, maar wel alletwee hetzelfde type. En die controllers waren toch universeel?????

edit: Met hetzelfde type bedoel ik dezelfde pootjes, en alletwee NAND chips.

Laatst bewerkt:
Ja, maar de spanning kan verschillen. een 4011 en een 7400 zijn 2 nand gates, met dezelfde aansluit pinnen, maar de voedingspanning verschilt. dus eerst even meten. De eerste nand zit op pinnen 1 2 3.

oké. nu is het probleem dat van die chip uit de MP3 de controller kapot is, en ik dus geen spanning kan meten. Wel is er een datasheet, waarvan ik niet weet of de spanning erin staat. IN ieder geval bedankt.

Op die datasheet staat de voedingsspanning op. normaal zal die tussen pin 7/14 liggen. Welke Chip is het ? want SMD's kunnen afwijken van gewone IC's

De chip uit mijn MP3 is een Hynix, model HY27UF082G2M
De chip uit mijn datastick is een vaag model, maar dit staat erop:
|-----------------------------------------------------|
| |
| O1G A |
| |
| IB 0539 |
| |
| M8SA7094 |
|-----------------------------------------------------|

Die HY27UF082G2M is dus een 8 bit nand flash. Je moet eens meten tussen pinnen 12 en 13 en tussen pin 36 en 37. Daar zou je de voedingspanning moet meten. Waarschijnlijk is dat 5V. Bij die andere kan je dat ook eens doen. Daar vind ik niets van terug(tot hiertoe). zal nog eens een conversielijst raadplegen, maar ik denk dat dit een speciaal nummer is van de maker van de datastick en niet van de chipfabrikant.

Het hoeft al niet meer.
Het was een of ander goedkoop merk, en die kon blijkbaar niet tegen mijn USB hub. Nadat ik hem er een dag of 2 in had zitten was het over. niks meer. Ik denk dat de controller kapot is. zelfs het LEDje gaat niet meer branden. Vanbinnen geen sporen van verbrande chip, maar het zal de controller wel zijn. Omruilen van het ding kan ook niet. Het ding was gratis, van de consumentenbond.
Dus Admins: Een slotje graag, of topic verwijderen.

Wat mij betreft klik je zelf even "Vraag is opgelost". :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan