usb formatteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik gebruik een usb stick om te backuppen. er gaat maar weinig op. nu schijnt het mogelijk te zijn de stick op een andere manier te formatteren zodat er meer geheugen gebruikt kan worden.
wie weet hoe dat werkt? en hoe ik dat moet doen?
graag hoor ik!

Onzin, 4 gig blijft 4 gig. Ik weet niet hoe je backups maakt. Wellicht dat je alles kan zippen ofwel in Windows 7 in een gecomprimeerde map stoppen

Ron

ik maak incrementele backups, dus iedere keer extra bestandje erbij. nu schijnt het zo te zijn dat het aantal bestanden (mappen?) op een usb stick aan maximum is gebonden. ik loop hier in ieder geval altijd tegenaan!

Het enige dat eigenlijk verschil maakt is de clustergrootte.

Kort gezegd betekent dat dat wanneer je clustergrootte 32kb is en je slaat een bestand van 10kb op dat daar dan 1 cluster voor gebruikt wordt. Op dat moment heb je 22kb ruimte bezet (32-10kb) terwijl die niet gebruikt wordt. Een cluster kan namelijk maar 1 bestand huisvesten. Doe je dat nou vaak genoeg dan is je schijf eerder vol dan wanneer je een clustergrootte van bijv 4kb hebt. In dat geval wordt voor een bestand van 10kb 3 x 4kb bezet en heb je maar 2kb loze ruimte bezet.
*ik hoop dat ik t zo een beetje kloppend heb uitgelegd*

Snaps?

Een en ander kun je terug zien met bijv Easeus Partition Manager

Laatst bewerkt:
er vertelde mij iemand ooit iets over FAT en nog wat. het schijnt dat die andere methode, niet FAT dus, meer ruimtegebruik mogelijk maakt

Je hebt FAT, FAT32 en NTFS. NTFS verdient eigenlijk altijd de voorkeur omdat die standaard 4kb clustergrootte gebruikt (zie boven). Fat(32) gebruikt, de naam zegt t al, 32kb clustergrootte, al is dat wel aan te passen.

Daarnaast is de bestandsbeveiliging met NTFS beter geregeld.

Laatst bewerkt:
ok, daar was ik naar op zoek.
hoe kan ik dat nu via NTFS formatteren? hoe doe ik dat?

een tip tussendoor: Je kan met je Windows Live ID ook bestanden opslaan op het internet, maximaal 25 GB. Dat lijkt mij heel wat ruimte.

een tip tussendoor: Je kan met je Windows Live ID ook bestanden opslaan op het internet, maximaal 25 GB. Dat lijkt mij heel wat ruimte.

kan dat ook automatisch, via een backupprogramma?

de stick is 2 Gb. Maar waarom een grotere gekocht als je met formatteren meer ruimte kunt winnen?
de vraag was dus: hoe formatteer ik niet-FAT?;)

Zie boven en daar weer boven...
Blijft de opmerking dat je met formatteren naar NTFS geen ruimte wint, alleen efficiënter gebruikt... 2gb blijft 2gb...

Laatst bewerkt:
kan dat ook automatisch, via een backupprogramma?
Dat is helaas niet mogelijk denk ik. Maar je kan een USB niet echt veel groter maken dan het is. USB's van 8GB kosten trouwens niks meer!

ok, daar was ik naar op zoek.
hoe kan ik dat nu via NTFS formatteren? hoe doe ik dat?

Rechtsklikken op de stick in Windows Verkenner en daar kiezen voor formatteren en kiezen voor NTFS, of gewoon converteren naar NTFS (convert USBSTICK /fs:ntfs - dus convert E: /fs:ntfs - als het E: is in je verkenner)

daar heb ik wat aan, aan deze informatie. dank je!

Nogmaals: Easeus Partition Manager Kun je ook meteen de clustergrootte checken...

en je behoud je bestanden. Doe je het zoals Aphysemi0n zegt (formatteren via verkenner), dan ben je alles kwijt...

Laatst bewerkt:
dank voor informatie, ik ga eens kijken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan