USB-geluidskaart + Cubase = vastlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroendenoot

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2005
Berichten
1.492
Hallo,

Ik heb sinds kort bij mijn laptop een USB-audio/MIDI-interface gekocht. Als ik mijn MIDI-keyboard aansluit op de MIDI-interface en ik ga met Cubase (muziekproductieprogramma) life geluiden produceren d.m.v. VST-instrumenten (plugins met bepaalde geluiden voor o.a. Cubase), dan stopt na een paar minuten de geluidskaart ermee en loopt vrij snel daarna Cubase vast en vervolgens de hele computer, waardoor ik de aan/uit-knop moet gebruiken om de computer opnieuw aan te zetten. Is dit probleem misschien te verhelpen door meer geheugen in mijn laptop te plaatsen of ligt de oorzaak ergens anders?

Technische gegevens:

Laptop:
Acer Aspire 5003WLMi
AMD Turion 64 Mobile
1.58 GHz, 992 MB of RAM
Windows XP Home

USB-audio/MIDI-inteface: Tascam US-144

Cubase SX 3

Ik heb in mijn laptop gekeken en er zitten twee geheugenkaartjes van 512 MB in. Deze kan ik vervangen door twee kaartjes van 1 GB, maar dat doe ik alleen als dat het probleem oplost.

Het zou heel fijn zijn als ik snel antwoord krijg, dan kan ik ze vandaag nog kopen en morgen gebruiken bij een repetitie (via VST-instrumenten klinkt het mooier dan uit mijn keyboard).

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Geheugen bijplaatsen kan sowieso nooit kwaad maar ik betwijfel of dat je probleem oplost. als de pc namelijk vastloopt door een geheugentekort gaat dit vaak geleidelijk omdat er overgeschakeld wordt naar "harde schijf geheugen". Dit zorgt voor een vertraging maar zou geen vastloper moeten veroorzaken. (kun je checken of de HDD dan erg hard pruttelt en of het wisselbestand (ctrlt+alt+del) erg groot wordt?).

Verder: heb je de nieuwste drivers van het midi geval en de nieuwste cubase?

Ik heb nog wel dit gevonden:
Q. Why does it take so long to freeze a VST Instrument track?
GVI & cubase freeze momentarily - Learn GigaStudio Forum
Surround SFX Forums • View topic - problem with midi // cubase?
Cubase freezes Amd64 3000 - Audiofanzine
 
Hier een screenshot op het moment dat de MIDI uitvalt:



Wat er nu gebeurde: De MIDI-input viel weg, bij het indrukken van een toets op het keyboard wordt het niet meer ontvangen door Cubase, wel door de geluidskaart (lampje brande op het moment dat ik de toets indrukte). Ook de geluids(wave)output viel weg. Deze kwam terug door de USB-audio in en uit de pluggen, maar de MIDI bleef het niet meer doen totdat alle applicaties afsloot en daarna nog een keer de USB-kabel erin en eruit te doen. Onder andere het startmenu loopt wel vast bij het aanklikekn nadat het geluid het niet meer doet. Als ik vervolgens de USB-kabel van de geluidskaart eruit haal dan gaat alles weer gewoon snel.

En ik heb inderdaad de nieuwste firmware en drivers, maar niet de nieuwste Cubase, want die is nogal prijzig.

Ik denk dat ik maar gewoon wat geheugen ga bestellen... En dan zie ik wel weer verder (tenzij er nog snel iemand met een grandioze oplossing komt).

Aan die links had ik trouwens niet zoveel...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu nieuw geheugen in m'n laptop zitten, 2 GB. Maar ik heb nog steeds dezelfde problemen!

Het is niet alleen de MIDI die niet goed meewerkt, maar ook als ik alleen maar via USB de geluidskaart aansluit en ik muziek afspeel via Windows Media Player krijg ik haperingen, stukjes die wegvallen of vastlopers. Zelfs bij MSN-geluidjes hapert 'ie soms! Ik baal er wel een beetje van dat ik dat ding niet fatsoenlijk aan de praat krijg... :( Ik hoop echt dat het nog gaat lukken want hij was niet echt heel goedkoop.

Iemand nog een idee waardoor dit probleem veroorzaakt zou kunnen worden? Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Heb je hem al eens op een andere PC aangesloten om te zien of het dan wel goed gaat?
 
Zelfde probleem op een andere pc!!! :( Zou dan de geluidskaart kapot zijn..? Net nieuw! Dan ga ik maar even kijken of ik een nieuwe kan krijgen of zo...
 
Ben vanmorgen naar de winkel gegaan en daar hebben ze hem uitgetest en hij deed het gewoon! :confused: Ik heb toch een andere meegekregen, maar daar heb ik hetzelfde probleem mee. Als ik hem instel op highest latency, dan doet ie het wel goed, alleen heb ik een vertraging van 60 ms (merkbaar bij het life spelen, maar dat is minimaal). Toch blijft er heel af en toe nog een toon hangen (Cubase ontvangt het loslaat signaal dan niet (via MIDI)). Maar ja.. ik laat het maar zo dan.

Bedankt voor de hulp. :)
 
Strange.. In de winkel hadden ze ook XP neem ik aan?
Het zijn vaak van die specifieke problemen.. Je hebt best kans dat als je een keer formatteert het wel weer werkt "maarja".

In ieder geval kun je er nu mee werken.
 
Ja daar hadden ze ook XP... Ja ik heb Windows al een keer opnieuw geïnstalleerd (en daarbij ook geformatteerd), maar dat hielp zelfs niet.
 
Nog steeds valt ie regelmatig uit. Iemand heeft ernaar gekeken en wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik zo'n slechte videokaart heb (32 MB). Is het mogelijk om de videokaart van mijn laptop (Acer Aspire WLMi 5003 (5000 series)) te vervangen door een betere of kan ik dan beter een nieuwe laptop kopen?
 
Zeer waarschijnlijk beschik je niet over een videokaart maar over een videochip op het moederbord. Deze is niet te vervangen.
Mocht je een echte kaart hebben dan is vervanging waarschijnlijk alleen mogelijk door hetzelfde type.

Nu zou ik zeggen dat een videokaart (en videogeheugen) weinig met geluid te maken heeft maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Grote kans dat het op een nieuwe laptop wel gewoon werkt maar of het dan aan de videokaart ligt of aan wat anders..
 
Tja zoiets dacht ik al... Nou ja dan ga ik misschien binnenkort wel opzoek naar een aparte laptop die ik alleen voor muziekproductie ga gebruiken... Toevallig een tip voor een laptop? Belangrijkste is eigenlijk dat ik er niet zoveel aan hoef uit te geven :p en dat ie het daar wel goed op doet natuurlijk.

Edit: En het blijkt trouwens heel vaak fout te gaan met video/audio-kaart combinatie. Steeds als er iets op het beelscherm beweegt hapert ie namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan