usb probleem toetsenbord en usb adaptor

Status
Niet open voor verdere reacties.

luuk2512

Verenigingslid
Lid geworden
16 jan 2001
Hallo,
Ik heb net een pc geinstalleerd bij mensen.
Internet van planet met een wireless modem en een 121g usb adaptor.
Het internet werkt niet als het toetsenbord aangesloten is, het is een draadloos toetsenbord (medion)
en de zender daarvan moet in een usb poort.
Haal ik het toestenbord eraf en sluit een gewoon ps2 tb en muis aan dan werkt internet wel.
Wat is het probleem???

de twee usb producten gebruiken hetzelfde irq ?

De zenders zitten elkaar mogelijk "in de haren" [allebei 2,4 Ghz]

Zet ze zo ver mogelijk uit elkaar en kijk of het dan wel werkt...

@ puppy: Kun je de irq van die dingen ook veranderen?
@ erpcity: kan ik die ghz ergens weer vinden?
en praten we nu over de zender van het TB en de usb adaptor?

irq kun je normaal wijzigen bij je stuurprogramma van het apparaat.

Die frequentie ligt gewoon vast en kun je niet wijzigen [door bij de Logitech ontvanger van kanaal te wisselen kun je hem iets van frequentie veranderen maar het blijft binnen de 2,4 Ghz]

De draadloze USB keys werken ook alleen op 2,4 Ghz....

Medion had een toetsenbord serie die op 27 Mhz werkte [de bekende frequentie voor "bakkies"] maar die vrat batterijen...

ok,
wat voor opties heb ik nu nog over?
irq kan ik nog checken, maar lijkt me sterk dat dat het probleem is want xp wijst automatisch irq's toe toch.
Andere usb adaptor misschien?

Laatst bewerkt:
Even een andere benadering... is dat een moderne PC waar die usb key op gaat? Eentje met usb 2.0? Anders kan er misschien iets anders aan de hand zijn.... [usb 1.1 kan het moeilijk hebben om genoeg power voor 2 zenders [TB en 121g] op te brengen.....]

Laatst bewerkt:
Daar zeg je zo iets!!
Dus mocht het 1.1 zijn en ik zou een usb pci kaart er in zetten, dan zou het verholpen kunnen zijn?

Ja, dat is mogelijk... of een usb hubje met z'n eigen voeding [adaptertje], zou ook kunnen.... Is die usb key geschikt voor usb 1.1? In de beschrijving zag is staan "is geschikt voor usb 2.0" maar of dat wil zeggen dat hij het ook op 1.1 kan werd mij niet duidelijk..... een usb 2.0 key werkt wel [een beetje] op een usb 1.1 poort, maar wordt dan erg warm, heeft weinig zendvermogen en je loop het risico dat ie je usb poort na enige tijd opblaast...... bij een wireless key die zowel 1.1 als 2.0 is, loop je dat risico minder, maar nogmaals... 2 "zenders" is misschien iets teveel van het goede....

Alternatief kun je [als je van plan bent geld te stoppen in een PCI card] om alle problemen te omzeilen, natuurlijk ook een PCI wireless kaartje kopen......

bedankt voor je antwoorden
kan ik het ook anders testen??
door er een digitale camera aan te hangen bv?
pc staat niet bij me thuis dus ik kan nu niets testen, maar alle opties zijn welkom
onderstaande staat bij de specs van het moederbord.
als ik windows xp installeer, dan installeerd hij dat toch ook?

USB 2.0 is the latest connectivity standard for next generation components and peripherals.
Backwards compatible with current USB 1.1 peripherals, USB 2.0 delivers transfer speeds up to 40 times faster at 480Mb/s, for easy connectivity and ultra-fast dat

:D

Laatst bewerkt:
Bedoel je om de usb poort te "belasten"? Een digitale camera heeft z'n eigen voeding en is dus geen echte "stroomvreter"... Een usb "koffiewarmhoudplaatje" [jawel die bestaan, ik heb er één] is wel een echte belasting....

Heb je nog kunnen checken of die wireless key misschien alleen maar usb 2.0 is?

nee niet kunnen checken
het ding komt bij kpn vandaan icm wireless modem

Jawel, gevonden... de 121g uit het combipakket van kpn... Het ding wordt door Alcatel gemaakt en werkt uitsluitend op usb 2.0 .....

dan zit er dus usb 2.0 op
anders zou hij het niet doen toch?
blijft dus dat ie met draadloos tb het verrekt

Nee... die usb key is 2.0 maar..... die usb poort op de computer... is die wel usb 2.0 of is het een 1.1 ? Daar ligt het probleem.... die key doet het wel [een beetje] op een 1.1 maar je riskeert er wel wat mee....

Is dat een nieuwe PC [dan heeft ie waarschijnlijk wel usb 2.0] of is ie als 3 jaar oud of ouder..... dan heeft ie het waarschijnlijk niet......

gaat om een nieuwe pc hier
waar vindt ik of het usb 2.0 is op de pc?

Nieuwe PC is altijd usb 2.0.... dus dan is dat niet het probleem.... blijft dus [waarschijnlijk] over dat die twee zenders elkaar "wegdrukken" ..... IRQ fouten zijn geen optie omdat [en dat is het mooie van usb] maar één irq voor alle aangesloten apparaten wordt gebruikt.....

Iets anders zou ik nu zo even niet kunnen verzinnen.... maar ik peins nog even door.... vind het wel intrigerend........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan