usb stick problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dinkeytech

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2013
hallo,

ik heb een dualboot laptop met Windows 8 pro en Ubuntu 12.04
en een usb stick met 16 Gb opslagruimte.

het gaat om de usb stick.

ik heb een tijd geleden een usb stick (sandisk cruzer pop 16GB).
Altijd was de usb stick 16 gb tot dat ik hem weer in mijn laptop deed.
toen was hij in een keer maar 866 mb. Ik heb hem geformatteerd en dat help niks dus ik heb de laptop eens opgestart met
Ubuntu en ik kijk met schijfgereedschap (bij onderdeel formatteren) naar de informatie van de usb stick en ik zie dat er 15 GB ongebruikt is dus maakte ik hier een 2e partitie van. Nu herkent mijn laptop (met ubuntu) de usb stick als 2 usb sticks.
Maar dan.... het probleem. Als ik de computer met Windows 8 opstart herkent hij alleen de eerste partitie van 866 mb.
als ik dan vervolgens de computer weer opstart in ubuntu ziet hij wel de 2 partities.
hoe kan ik er voor zorgen dat windows 8 de 2 partities herkent of nog beter... dat de usb stick weer gewoon 1 partitie van 16 GB heeft.

kan iemand mij helpen?

M.v.g Tobias

de stick is door linux(ubuntu) anders geformateerd,als je hem in windows de volle 16 gb wil laten zien,moet je met een partitie programma gaan werken,om de partitie weer normaal te krijgen

Hoi Tobias,

Er van uitgaande dat je geen gegevens op de stick hebt staan die je wil bewaren, kun je het beste de stick weer klaarmaken in Windows.
Daartoe gebruik je het CMD programma DISKPART.
Als je CMD hebt gestart, tik dan in 'diskpart', vervolgens tik je in 'list disk', dan selecteer je de usb stick ( hier staat gewoon de opgegeven ruimte, 16Gb)
select disk 1, 2, of welk nummer de stick heeft.
Vervolgens tik je in 'clean', 'create partition primary', 'active', 'format fs=ntfs quick', en als laatste 'assign', dan zul je ook zien dat de stick weer de volledige ruimte kan benutten.
Als laatste nog even DISKPART verlaten door 'exit' in te tikken, en dan kun je het CMD scherm afsluiten.
Succes:thumb:

Ps. Alle commando's zonder aanhalingstekens.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan