USB's werken ineens niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

fdevroege

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Berichten
35
Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn oudste computer (Packard Bell, IMedia, 4 jr oud)
Deze draait onder XP Pro maar ineens werkte het toetsenbord en de muis niet meer. Ik vermoedde een virus, heb dus gescand en uiteindelijk XP weer opnieuw geinstaleerd. Het probleem was echter niet opgelost en het is zelfs zo erg dat de pc alleen nog maar werkt met een toetsenbord en muis via de PS/2 poort.
Ik denk nu zelf dat de USB-controller kapot is. Kan dat, werken dan inderdaad alle USB's niet meer? Er staat wel stroom op de USB want een optische muis licht op als je hem aansluit.
Is het lastig om de controller (als ie kapot is) te vervangen of zit ie geintegreerd op het moederbord.?
Zelf denk ik dat het het makkelijkst is om een extra insteekkaartje te kopen met een paar USB's erop.
Wie heeft er nog andere ideeen of is het wellicht toch een heel gemeen virus dat de USB's uitgeschakeld heeft!?!?!?
Voor iedereeen natuurlijk: prettig 2005 met weinig (computer) problemen en veel oplossingen!
 
Verwijder de USB poorten in de hardwarelijst, herstart Windows. Windows zal ze proberen opnieuw te installeren.

Check ook even de BIOS van het moederbord, wellicht staat USB daar uitgeschakeld. (dan staat er nog wel stroom op de USB, maar de datakanalen zijn uitgeschakeld.)
 
Geplaatst door BANDIT123
1 keer de vraag stellen is genoeg!

Zijn voorlaatste vraag is van 16-06-2004, dus waar heb je het over. Laat dit maar aan de moderators over en gebruik de daarvoor bestemde link.
 
Beste Tiborv,

Bedankt voor je snelle antwoorden!

De eerste suggestie (USB verwijderen uit hardwarelijst) had ik al gedaan, dit hielp niet.
Ik heb inmiddels ook de BIOS gecheckt, op deze pc heet dat CMOS-instellingen, maar de USB's zijn geactiveerd.
Volgens een kennis van mij zijn er nu nog twee mogelijkheden:
1) de batterij is leeg, de BIOS instellingen worden dan niet bewaard en bij het opstarten worden standaardinstellingen gebruikt (maar dan zou volgens mij datum en tijd ook niet meer kloppen)
2) de usb-controller op het moederboard is kapot
Ik hou het op deze laatste mogelijkheid en denk er nu sterk aan om een insteekkaartje met USB's te kopen ....
 
Welke imedia heb je ?
Wat is het serienummer(achter op de pc bij s/n.......)
 
Hoi Klepzeikers,

Ik heb een IMedia 5805i RW, dat is een Pentium III 800 Mhz.
Het serienr is X004330212.
 
Dat is jammer je serienummer geeft verder geen info omtrent je computer. Je kan eens proberen je chipset drivers nog eens te vernieuwen,plaats eens de naam van je moederbord. Er zijn in die imedia serie 8 verschillende moederborden gebruikt, dus kijk b.v met everest even wat de naam van jou moederbord is.
 
Op de website van Pacakard Bell heb ik gevonden dat mijn iMedia een Luna-moederbord heeft.
De link is: http://support.packardbell.com/nl/mypc/?PibItemNr=platform_eMove_iMedia&PibLinkGroup=2000#show
Durfde het echter niet aan om de BIOS opnieuw te installeren. Probleem is denk ik dat oorspronkelijk dit systeem draaide onder Windows ME. Later heb ik Windows XP Pro eroverheen geinstalleerd.
Inmiddels heb ik bij Dixons voor 20 Euro een PCI-kaart met USB's gekocht en deze ingeplugd. Dit heeft het probleem opgelost! Ik kan nu op deze nieuwe USB's alles weer werkend aansluitend.
Ik neem dus aan dat inderdaad de USB-controller op het moederbord kapot is gegaan.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp en het meedenken!!!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan