usbstick wordt niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

gamelan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 apr 2009
Mijn USB sticks worden niet meer op mijn laptop door Windows XP herkend. Op mijn desktop PC met XP wel (?!). Er verschijnt ook geen popup menu, wat normaal moet gebeuren.
Bij apparaatbeheer>schijfstations wordt hij wel weergegeven.Via computerbeheer>schijfbeheer zie ik geen schijven staan, kan dus ook geen stationsletter wijzigen.
Ik heb de USB hub verwisseld met een ander, dit had geen resultaat. Ook heb ik de USB stick direct op de laptop aangesloten, dus niet via de hub, dit werkte ook niet. Formateren had geen effect.Ik heb het vermoeden dat het met Windows zelf te maken heeft.
Wie kan helpen?

Start - Configuratiescherm - Prestaties en Onderhoud - Systeem - Tabblad Hardware - Apparaatbeheer - USB-controllers

Hier staat als het goed is ergens jouw usb stick. Meestal heet deze "USB-Apparaat voor massaopslag.

Nu klik je met rechter muisknop en klik je op inschakelen.

Meestal is hij om een of andere reden uitgeschakeld, dan zou dit moeten helpen

USB apparaat was ingeschakeld, dus dat is het probleem niet. Windows ziet het apparaat wel, want ik kan het apparaat via taakbalk veilig verwijderen.
Bedankt in iedergeval voor je reactie.

USB-probleem

hallo gamelan, bjornbos

Ik heb exakt hetzelfde probleem; Op een andere pc is de USB-stick benaderbaar en leesbaar op mijn eigen niet meer (heeft het wel gedaan).
Heeft één van jullie inmiddels al een oplossing?

Mijn USB sticks worden niet meer op mijn laptop door Windows XP herkend. Op mijn desktop PC met XP wel (?!). Er verschijnt ook geen popup menu, wat normaal moet gebeuren.
Bij apparaatbeheer>schijfstations wordt hij wel weergegeven.Via computerbeheer>schijfbeheer zie ik geen schijven staan, kan dus ook geen stationsletter wijzigen.
Ik heb de USB hub verwisseld met een ander, dit had geen resultaat. Ook heb ik de USB stick direct op de laptop aangesloten, dus niet via de hub, dit werkte ook niet. Formateren had geen effect.Ik heb het vermoeden dat het met Windows zelf te maken heeft.
Wie kan helpen?

Wanneer je de USB stick , aangesloten op de laptop , formatteert , wordt ie daarna wel op beide systemen herkend ?

Hoe is de stick geformatteerd ? Fat 32 is aan te bevelen.

Met HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8 kun je -voor grotere bestanden- ook formatteren naar NTFS : http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

Heb zelf de ervaring, dat USB sticks, voorzien van het menu van PortableApps , beter herkend worden in verschillende systemen, ook XP > Vista.

Het is hiervoor niet noodzakelijk een uitgebreid menu te installeren :

http://portableapps.com/

USB-probleem

Wanneer je de USB stick , aangesloten op de laptop , formatteert , wordt ie daarna wel op beide systemen herkend ?

Hoe is de stick geformatteerd ? Fat 32 is aan te bevelen.

Met HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8 kun je -voor grotere bestanden- ook formatteren naar NTFS : http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

Heb zelf de ervaring, dat USB sticks, voorzien van het menu van PortableApps , beter herkend worden in verschillende systemen, ook XP > Vista.

Het is hiervoor niet noodzakelijk een uitgebreid menu te installeren :

http://portableapps.com/

Hallo Ronnie

Formateren op de andere PC (FAT 32) gaat goed, op mijn eigen PC lukt het niet. Systeem komt terug met de opmerking dat hij de verwisselbare schijf niet kan vinden.
Ook een nieuwe goed geformateerde USB-stick blijft niet benaderbaar op mijn PC
Hetzelfde geldt trouwens ook voor een MP3 speler, maar weer niet voor een verwisselbare
harde schijf.

Het uitwisselen van de USB/kaart met een andere USB/kaart biedt ook geen oplossing.
Denk eerder dat het aan de aansluiting van de USB/kaart op het moederbord ligt

groet,

bever09

Kwam het volgende tegen :

"I have just experienced the same problem with my printers working on USB ports but not my USB memory stick or card reader and I got exactly the same error message as yourself :
USB Device not Recognized.

Someone on one of the newsgroups to which I am subscribed suggested not only closing down my computer but also switching it off at the mains socket. Seemingly this allows any residual current on the motherboard or any stray capacitance to discharge.
Believe it or not it worked! I now have all my USB ports and devices working as I want them.
Hope it works for you - it must be worth a try " :-)

Noem het een onwaarschijnlijke oplossing , maar het bleek dus te werken!

Vrij vertaald :

PC uitschakelen > Stekker bij de voeding eruit > Aan/Uit schakelaar een paar maal indrukken > PC opnieuw aansluiten en starten.

Wie weet ?

Laatst bewerkt:
Ik was ten einde raad. De enige oplossing die werkte, was de recovery cd's van mijn laptop opstarten en het hele systeem terugzetten. Alles draait (op dit moment) als een lier.
Ben er nog steeds niet achter gekomen wat de oorzaak is van het probleem. Waarschijnlijk een bug in Windows zelf denk ik.

Kwam het volgende tegen :

"I have just experienced the same problem with my printers working on USB ports but not my USB memory stick or card reader and I got exactly the same error message as yourself :
USB Device not Recognized.

Someone on one of the newsgroups to which I am subscribed suggested not only closing down my computer but also switching it off at the mains socket. Seemingly this allows any residual current on the motherboard or any stray capacitance to discharge.
Believe it or not it worked! I now have all my USB ports and devices working as I want them.
Hope it works for you - it must be worth a try " :-)

Noem het een onwaarschijnlijke oplossing , maar het bleek dus te werken!

Vrij vertaald :

PC uitschakelen > Stekker bij de voeding eruit > Aan/Uit schakelaar een paar maal indrukken > PC opnieuw aansluiten en starten.

Wie weet ?

Hallo Ronnie,

dank, honderd maal dank

ze doen het weer,

Groet,
Bever09

Goed, dat je de topic even hebt gebumpt en fijn dat het voor jou heeft gewerkt. :thumb:

Kun je nog laten weten, welke procedure je precies hebt gevolgd ?

USB-probleem

Hallo Ronnie,

Eigenlijk waren het twee acties, waarvan ik denk dat de eerste er eigenlijk niets mee te maken heeft gehad, maar in mijn wanhoop etc. etc......
Actie 1:
Op internet gezocht en gevonden een programma om mijn BIOS te scannen op ID-nummer en fabrikant (biosagentplus.com), gescand en antwoorden gevonden, verder niets mee gedaan.
Actie 2:
PC-shutdown --> voedingskabel eruit en er weer in en PC weer aangezet (van de schakelaar ben ik af gebleven)

In actie 2 had-heb ik het meeste vertrouwen, het sluit aan op mjn, op dit forum geplaatste idee dat het iets te maken zou kunnen hebben met de aansluiting van mijn USB/kaart op het moederbord en toen ik het verhaal las van jouw engelstalige contactpersoon dacht ik onmiddelijk dat dat een hoopgevende oplossingsrichting zou zijn, hetgeen bleek te kloppen.

Het is de eerste keer dat ik mij op de stie van helpmij heb gemeld, moet dit probleem nu afgemeld worden, zo ja hoe gaat dat?
Eigenlijk is het van oorsprong niet mijn probleem maar is het een reactie geweest van mij op een reeds eerder gemeld probleem.

groet,

bever09

De vraag is al afgevinkt - rechtsonder ( even scrollen ) - door TS ( Topic Starter ) , als zijnde opgelost.
Volgende keer begin je gewoon een eigen vraag in de betreffende sectie.

Het indrukken van de AAN/UIT-schakelaar heeft als doel, de restspanning van het moederbord te verwijderen.
Dat heeft z'n nut bij het installeren van nieuwe onderdelen op het moederbord, maar is in deze situatie dus blijkbaar niet nodig.

Veel plezier met je stickie !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan