• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform enkel op 1 tabblad tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deleeter

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2010
Beste Excelwizards,

Ik wil graag een userform waarin een knop de datum invoert in een cel in kolom A en de huidige tijd in kolom B, liefst zou dan ook nog de cel naast B moeten geselecteerd worden zodat hier eenvoudig iets kan ingevoerd te worden.

De userform zou enkel mogen op het 1ste tabblad weergegeven worden. Van zodra een ander tabblad getoond wordt moet het userform sluiten. Als het 1ste tabblad terug geselecteerd wordt moet de userform echter terugkomen.

Ik heb een userform in de excel in bijlage gestoken maar de 2 knoppen zouden samengevoegd moeten worden. Het is mij echter niet volledig duidelijk hoe de code er dan moet uitzien.

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Vraag Userform.xls

Waarom werk je met een Userform?

Onder welke voorwaarden wil je een datum/tijd vermeld krijgen in je sheet?

Bedankt voor de snelle reactie.

Hoe bedoel je juist? Ik wil de datum in kolom A (vanaf A5 maar dat maakt nu niet uit) in het formaat dd/mm/jj.
De tijd wil ik in kolom B (ook vanaf B5) in het formaat [uu]:mm.

Ik zou dus willen dat door op een knop (in een userform die enkel op Blad1 getoond wordt) te klikken de datum en tijd ingegeven worden in 2 cellen naast elkaar (A: datum, B:Tijd) en dat daarna de cel hiernaast (C) geselecteerd wordt.

Ik werk met een userform omdat ik wil dat de knoppen verplaatsbaar zijn en steeds dezelfde positie op het scherm houden (ongeacht scrollen). Een vaste knop blijft steeds op dezelfde plaats staan en is dan ook minder geschikt voor mijn doel.

Laatst bewerkt:
Kun je hiermee uit de voeten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super dit bedoelde ik inderdaad. Hoe komt het nu juist dat de userform sluit?
Is dit door de code op blad 1? Of is er nog iets anders waar ik moet op letten?
Code:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
UserForm1.Hide 
End Sub

Hoi,

Ja, nee, dat is het.

@ Harry

En dat noemen ze dan een beknopt antwoord :p

Ik heb toch nog een vraagje. Als ik op de knop "huidige datum & tijd" klik dan worden de datum en tijd correct in A e B ingevuld. Ook wordt cel C geselecteerd. Om het de gebruiker gemakkelijker te maken zou de cel ook ineens moeten ingevuld kunnen worden zonder te klikken op de cel.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Userform 1 tabblad.xls

Om het de gebruiker gemakkelijker te maken zou de cel ook ineens moeten ingevuld kunnen worden zonder te klikken op de cel.

Ja " unload userform " , tot zolang het userform op het scherm staat , staat de active cell geblokeerd .

Code:
Sub DatumNu_Click()
With Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp)
   .Offset(1) = Date
   .Offset(1, 1) = Time
   .Offset(1, 2).Activate
End With
  Unload UserForm1
End Sub

Is het eventueel ook mogelijk om de userform na het invullen van de cel (in kolom C) terug te laten openen?

Of laad je userform Modeless zodat je kan switchen tussen werkblad en userform (blijft wel steeds zichtbaar op het werkblad)
Code:
Private Sub Workbook_Open()

UserForm1.Show vbModeless

End Sub

Is het eventueel ook mogelijk om de userform na het invullen van de cel (in kolom C) terug te laten openen?
Ik dacht aan een change event , maar er is een extra klik nodig in kolom C
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(ActiveCell, Range("C2:C100")) Is Nothing Then
  UserForm1.Show

End If
End Sub

Ik wil graag dat de Userform even gedeactiveerd wordt zodat invoer in kolom C mogelijk is. Na de invoer in Kolom C zou de userform echter wel terug tevoorschijn moeten komen (liefst zonder extra klik in C).

Met vbModeless lukt het me niet.

Zou het eventueel mogelijk zijn om met een timer te werken waarbij de userform terug zichtbaar wordt?

Laatst bewerkt:
En als je de Userform even verbergt, en weer oproept bij een verandering, of is dit al aan de orde geweest door @Daniël of @Rudi.
Heb niet alles gevolgd.

Bijlagen

Ik merk net dat ik niet kan scrollen door het eerste blad. Ook met de pijltjestoetsen kan ik niet van cel veranderen omdat de userform telkens terug "opengaat".

De userform zou enkel mogen opnieuw openen na een wijziging in bereik C5 tot C55. Bestaat er ook een mogelijkheid om userforms te minimaliseren?

Laatst bewerkt:
Maak van de SelectionChange een DoubleClick.
Misschien ben je daar mee geholpen.

Ik merk net dat ik niet kan scrollen door het eerste blad. Ook met de pijltjestoetsen kan ik niet van cel veranderen omdat de userform telkens terug "opengaat".

De userform zou enkel mogen opnieuw openen na een wijziging in bereik C5 tot C55. Bestaat er ook een mogelijkheid om userforms te minimaliseren?
iets zoals dit hier dan de range staat op
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(ActiveCell, Range("C2:C[COLOR="red"]100[/COLOR]")) Is Nothing Then
    ' niks
  Else: UserForm1.Show

End If

End Sub

Bijlagen

Trucker zoiets bedoel ik inderdaad maar om 1 of andere reden komt de userform nu tevoorschijn bij wijzigingen in alle cellen behalve die in C5:C100.

Enkel wanneer er een aanpassing gebeurd in bereik C5:C55 mag de userform te voorschijn komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan