• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform erg traag bij verwerken gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

carloschouw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Goedenavond!

Wie zou mij kunnen helpen met het bekijken van mijn userform die erg traag is bij het opslaan - verwerken van gegevens. In de bijlage heb een aangepaste versie gevoegd om te laten zien hoe de userform werkt en dat het tijdens het opslaan van de gegevens erg traag verloopt.

Iemand een idee of de gegevens sneller verwerkt zou kunnen worden misschien?

Bijlagen

Dat komt o.a. door al die .Select dingen.
Zet ook voor de verwerking Application.EnableEvents op False en Application.Calculation op xlCalculationManual
Aan het einde van de rit beide weer aan zetten uiteraard.

Dat komt o.a. door al die .Select dingen.
Zet ook voor de verwerking Application.EnableEvents op False en Application.Calculation op xlCalculationManual
Aan het einde van de rit beide weer aan zetten uiteraard.

Dank voor je reactie! Geen idee hoe ik de .Select anders in zou moeten richten maar ik zal jouw advies testen.

Het aanzetten van xlCalculationManual neem ik aan weer op Application.Calculation?

Gebruik Intellisense, dan zie je de mogelijkheden.

Maar weer aan zetten gaat met:
Code:
Application.Calculation=xlCalculationAutomatic

Een voorbeeld waar .Select overbodig is:
Code:
[COLOR="#008000"]'Range("F2").Select[/COLOR]
    [COLOR="#008000"]'With Selection.Font[/COLOR]
    With Range("F2").Font
        .ThemeColor = xlThemeColorDark1
        .TintAndShade = 0
    End With

Goedemorgen edmoor

Ik heb jouw twee regels toegevoegd en het werkt als een malle! Super goed en dank voor je hulp!

Misschien VBA gebruiken? Bijna 1000 regels voor zo iets eenvoudigs lijkt mij niet bevorderlijk voor de snelheid.

VenA

De methode van edmoor werkt prima en het bestand schrijft erg snel de data nu weg. Maar als het in VBA kan ben ik uiteraard nieuwsgierig maar heb geen idee hoe ik de Userform anders zou moeten inrichten met hetgeen wat jij bedoeld.

Geen idee waar te beginnen.

- Zowel het initialiseren als de opmaak van de kolomkoppen kan je net zo goed in het ontwerp al vastleggen.
- Als je steeds nagenoeg dezelfde code gebruikt dan kan je er beter een aparte sub voor aanmaken die je dan aanroept met de ene variabele die je hebt.
- Elk element vullen dmv een vlookup in een werkblad is erg omslachtig en traag.
Er zijn op dit forum voldoende voorbeelden te vinden hoe het allemaal veel efficiënter en sneller kan.

En anders kan je hier een kijken http://www.snb-vba.eu/VBA_Userform_in_database.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan