Opgelost Userform exporteren

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Windows 10, Office 2016.

Hallo,
Ik heb een userform dat dmv code wordt aangemaakt, het is nog niet klaar.
Dat heb ik zo gedaan omdat er erg veel controls op dat form staan en het op deze manier sneller gaat.

Kan ik dat userform, nadat het is aangemaakt, dmv code exporteren en het daarna incl controls in het workbook importeren?

edit:
Inmiddels opgelost en hier gevonden

gr Bram

Laatst bewerkt:
Klik met rechts op je Userform en klik dan op Bestand Exporteren.
Het geëxporteerde bestand kan je daarna ook weer importeren.

UF.png

Veel controls in een userform zijn een aanwijzing voor een onvoldoende doordacht concept.

@edmoor heeft niet goed gelezen, wat hij schrijft kan dus niet.
@snb heeft een mening die naar mijn idee ook niet correct is. Wat is er mis met een userform als dit?

Bijlagen

• Userform.jpg
    Userform.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 15
Ik kan de Foreca website open en proberen of ik een bepaald gedeelte van het scherm als afbeelding kan inlezen waarna ik die in een keer in een picturebox kan plaatsen. Dat zou moeten kunnen dmv GetScreenPixel waarbij de pixel linksboven en rechtsonder wordt meegegeven.
Blijft wel staan dat een userform dat dmv VBA wordt opgebouwd, ook door VBA als userform kan worden weggeschreven naar de HDD waarna je het in het workbook kunt importeren. Dat was mijn oorspronkelijke vraag. Het scrapen van de website en invullen van het userform, duurt nu zo'n 12 seconden.

Je hebt geen userform geplaatst maar een afbeelding. Daar kan niemand iets zinnigs mee.
Een userform (de naam zegt het al) is bedoeld voor gebruikersinvoer.
Importeren van webgegevens gaat het eenvoudigst in een werkblad.
Ongefundeerde eigendunk en onvoldoende kennis is een giftige combinatie en heeft weinig te zoeken in een forum.

Als je een userform dynamisch wil maken EN de controls ook iets moeten kunnen doen heb je tenminste een lege userform nodig in je project die als kapstok zal dienen voor de toe te voegen controls. Event code die je per soort control nodig hebt kan je vervolgens in een of meer klasse modules schrijven, die voeg je dan tijdens het toevoegen van controls toe aan ieder control dat een event nodig heeft.

Mijn VBA treeview control werkt op deze manier: Een leeg frame op een userform, twee klasse-modules en een beetje code om de treeview op te bouwen in de code achter de userform. Dan kan een userform best heel veel controls hebben, zonder dat het een "onvoldoende doordacht concept" is.

De funktie van een userform is een aangepaste UI. Overzichtelijkheid is daarbij cruciaal. Maak daarom gebruik van de inzichten uit de ergonomie.
Het gaat er niet om of een userform veel controls kan hebben, maar of dat funktioneel is voor de gebruiker.
Bij een UI geldt altijd: less is more.

@Jan-Karel, precies. Ik heb dat userform dus door VBA laten aanmaken, lege pictureboxen en labels, en middels de code uit de openingspost dat userform laten saven. Daarna het userform in het project importeren en je hebt dus snel een userform gemaakt zoals op de AFBEELDING te zien is.
Voor de een is dat 'er over' maar in mijn geval is een groot aantal controls noodzakelijk.
Fijn te horen van een pro als jij dat veel controls op een userform niet altijd een 'onvoldoende doordacht concept' hoeft te zijn.
citaat:
'Ongefundeerde eigendunk en onvoldoende kennis is een giftige combinatie en heeft weinig te zoeken in een forum.' evenals niet tegen kritiek kunnen.

Overigens heb ik die code op het web gevonden en hier geplaatst zodat anderen er ook iets aan hebben mochten ze willen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan