• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform - Frame verbergen/opvragen a.d.h. geselecteerde optie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SportBV

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2020
Berichten
26
Goedendag,

Ik ben bezig met een simpel dashboard voor de administratie voor onze sportvereniging. Ben bezig met het maken van een database die aangevuld kan worden door onze trainers met gebruik van een userform. En daar loop ik wat vast.

Ik heb een userform die bij openen alleen de eerste twee frames moet laten zien (algemeen & categorie) en aan de hand van de geselecteerde trainer (uit Categorie_FR) moet hij dan de frame van de gekozen trainer laten zien. De andere niet.

Tweede probleem is dat ik bij het openen van de userform de oorspronkelijke afmetingen behoud. Als in, er zit een grote lege ruime (gereserveerd voor de verborgen frames). Is het mogelijk dat bij openen van het userform alleen de eerste twee frames zichtbaar zijn en dat de grote van het userform zich aanpast naar mate het aantal frames toenemen?

Ik hoop dat iemand mij een duwtje in de juiste richting kan geven.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Dashboard_admin.xlsm
    21,6 KB · Weergaven: 27
Met deze code "achter" het formulier wordt de hoogte aangepast aan het aantal zichtbare frames:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
    Dim formHeight As Double
    Dim ctl As Control
    For Each ctl In Me.Controls
        If TypeName(ctl) = "Frame" Then
            If ctl.Visible Then
                If ctl.Top + ctl.Height > formHeight Then
                    formHeight = ctl.Top + ctl.Height
                End If
            End If
        End If
    Next
    Me.Height = formHeight + 32
End Sub
 
Allereerst beide ontzettend bedankt voor jullie reactie.

@JKPieterse: Dit lijkt inderdaad de oplossing voor het automatisch aanpassen van de afmetingen van het userform. Het wel/niet tonen van een frame heb ik er nog niet aan gekoppeld. Ik bewaar deze VBA code voor nu even.

@Edmoor: Dit lijkt een eind in de juiste richting. Hij laat nu inderdaad de frame zien die gekoppeld moet worden aan de geselecteerde trainer. Maar het lijkt nog niet helemaal soepel te werken.

Mijn doel is om de frames van algemene informatie en die van trainer (de eerste 2 frames) ten alle tijde zichtbaar te hebben. Op het moment dat je een trainer selecteert dan moet eronder een frame toonbaar worden gemaakt. Namelijk die van de geselecteerde trainers. De frames van de andere moeten dan verborgen blijven.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijk heb kunnen verwoorden en dat dat wat ik voor ogen heb ook daadwerkelijk mogelijk is.

Vriendelijke groet.
 
Dit lijkt me voldoende:

Code:
Private Sub Opt_1_Click()
    M_train 1
End Sub

Private Sub Opt_2_Click()
    M_train 2
End Sub

Private Sub Opt_3_Click()
    M_train 3
End Sub

Sub M_train(y)
    Height = F_01.Top + F_01.Height + 24
    F_01.Caption = "Trainer " & y
End Sub
 

Bijlagen

  • __trainboard.xlsb
    19,1 KB · Weergaven: 31
Keurig :thumb:
 
Het kan ook zo:

Code:
Sub M_train(y)
  F_01.Caption = "Trainer " & y
  F_01.Top = 110
End Sub
 

Bijlagen

  • __trainboard_001.xlsb
    19 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan