Userform... hoe te gebruiken, en daarbij excel onzichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJKoolschijn

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2014
Hallo,

Ik ben reeds redelijk bekend met VBA en gebruik het eigenlijk altijd als aanvulling in excel. Waarbij ik functies onder knoppen zet en hierdoor respons krijg (antwoord) in de excel sheet.

Nu vind ik de Userform er best leuk uit zien (vooral; veel netter dan een beveiligde excel), maar heb eigenlijk geen idee hoe ik er goed mee kan werken.... Mijn vraag is dan ook redelijk algemeen.

- Is het mogelijk dat ik met userform werk zonder dat je het excel programma ziet? (draait dus bij opstart excel direct).
- Heeft iemand een super simple voorbeeld van hoe te werken met een userform. Knop, uitlezen gegeven uit userform, en antwoord plaatsen in user form.... Zodat ik daar eens op mijn gemak naar kan kijken en het daarna hopelijk toepassen.

Alvast bedankt.

Maarten

Dag MJKoolschijn !

Alhoewel je vraag redelijk duidelijk is, nog geen reacties (?).

Kijk eens naar het super-super-eenvoudig voorbeeldje in bijlage. Misschien kan je daar op verder bouwen.

Grtz,
MDN111.

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar het super-super-eenvoudig voorbeeldje in bijlage. Misschien kan je daar op verder bouwen.

Dit super-super-eenvoudige voorbeeldje zorgt ervoor dat het snelmenu onderdrukt wordt.
Tenzij je weet hoe je dit programmatisch moet terugzetten raad ik aan het bestand van MDN111 NIET te openen.
De commandbar-disable heeft voorts geen enkele functie in dit voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Dag Timshel !

De bedoeling van de vraagsteller is om Excel zoveel mogelijk te verbergen en de gebruiker te verplichten om alleen via userform gegevens in te brengen. Als je het bestand opent worden de commandbars geneutraliseerd, maar als je de userform afsluit, wordt ook Excel afgesloten. Als je nadien Excel terug start, dan staan alle commandbars er weer. Ik zie daar geen probleem in.

Misschien had ik wel moeten vermelden dat het werkt in Excel 2003. Wat er met de ribbon gebeurt in Excel vanaf 2007, daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Grtz,
MDN111.

Zowel in xl2007 als in xl2010 blijft het snelmenu geneutraliseerd, totdat de commandbars programmatisch worden gereactiveerd. Excel herstarten helpt niet.
Ik raad aan het voorbeeld te verwijderen.

@ MDN111. Fijn, dank je.

@ MJKoolschijn: voor een stand-aloneprogramma kun je beter Visual Basic of Visual Basic.NET gebruiken.

Code:
Private Sub Userform_initialize()
   application.visible=false
End Sub

Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
   application.visible=true
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan