• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform met listbox - hoe listbox naar beginwaarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Arkumon
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Arkumon

Ik gebruik Excel 2003, daarin heb ik een Userform gemaakt met een aantal tekstboxen, drie comboboxen en drie listboxen.
Wanneer de gebruiker de Userform heeft ingevuld en op de knop Toevoegen klikt, wordt het hetgeen wat is ingevuld weggeschreven in de spreadsheet en worden de invoervelden geleegd.
Het legen van de textboxen en de comboboxen gaat prima
door aan het einde van m'n vba-code de value naar "" te zetten.
b.v. Me.txtContactpersoon.Value = ""
bij een combobox lukt dat ook b.v. Me.cboWoonplaats.Value = ""
maar hoe krijg ik in mijn listbox voor elkaar dat die weer terugspringt naar de bovenste waarde van het lijstje?
Ik heb geprobeerd: Me.lstVerrichting.Clear
en Me.lstVerrichting.ListIndex=-1
waarbij lstVerrichting de naam is van mijn listbox. Maar dat geeft niet het gewenste resultaat.
Iemand een goed idee?

Code:
lstVerrichting.Value = lstVerrichting.List(0)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancino
ik heb geprobeerd een voorbeeld te uploaden, maar dat is te groot.

Het probleem lijkt alleen maar groter geworden, want in mijn voorbeeld wordt zelfs de inhoud van de listbox niet weggeschreven, maar wel de inhoud van mijn textbox en combobox

ik heb het op de volgende manier gedaan:
ws.Cells(iRow, 6).Value = Me.lstKostenplaats.Value --> zou naar kolom 6 moeten schrijven
ws.Cells(iRow, 7).Value = Me.cboGemeente.Value - schrijft inhoud naar kolom 7
ws.Cells(iRow, 8).Value = Me.txtVoorletters.Value - schrijft inhoud naar kolom 8

dan leegmaken
Me.lstKostenplaats.Value=lstKostenplaats.List(0) --> dat kan ik nu niet uitproberen
Me.cboGemeente.Value = ""
Me.txtVoorletters.Value = ""

Moet ik een listbox heel anders behandelen dan een combobox/textbox?

Dat hangt er vanaf wat je met de ListBox wilt gaan doen.
Met een ListBox kan je bijvoorbeeld meerdere waardes selecteren.
Bij een ComboBox of TextBox lukt dat niet.

Met de code die ik in de vorige reactie heb gegeven, wordt de 1e waarde van de ListBox geselecteerd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ook niet erg slim van mij. Ik kan het voorbeeldbestand natuurlijk ook even zippen :o
Hierbij.
Wat mijn bedoeling van de listbox was: zorgen dat alleen één van de waardes in de listbox kan worden gekozen. (In de combobox kun je zelf evt iets anders invullen.)

Bijlagen

Ook niet erg slim van mij. Ik kan het voorbeeldbestand natuurlijk ook even zippen :o
Hierbij.
Wat mijn bedoeling van de listbox was: zorgen dat alleen één van de waardes in de listbox kan worden gekozen. (In de combobox kun je zelf evt iets anders invullen.)

Zolang de MultiSelect op Single staat kan de gebruiker maar 1 keuze maken.
Ik zou overigens de ListBoxen vervangen door ComboBoxen omdat het niet uitnodigt om in de listbox te scrollen. De listboxen zijn erg smal.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Verander de style eigenschap van een combobox in 2-dropdownlist en de gebruiker kan niets toevoegen alleen maar 1 element selecteren.

Yes! (doing a happy dance)

Dank aan de Giga Senioren

Zo'n listbox is inderdaad maar een smal brievenbusje.
Ik wist niet dat je de Style van een combobox kon veranderen.

Het is dus een combobox met aangepaste Style geworden.
Met de andere suggesties van snb ga ik op een rustiger moment aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan