• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform van 2007 in 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJONK

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Goedenavond allemaal,

Ik heb een userform gemaakt die enkele vragen stelt en een aantal keuzerondjes bevat.

Nu werkt dit in 2007 allemaal perfect, echter als ik in 2003 het programmaatje draai, loopt bij het opstarten van het programma alles van excel vast. Als ik alvorens de macro draai in 2003 in VBA probeer te kijken krijg ik de melding dat ik een .dll probleem niet uitgevoerd kan worden.

Nu merk ik dat dit af en toe gebeurd, soms werkt dus alles perfekt, en daarna weer niet.. wat ik heel vreemd vind. Heeft iemand hier ervaring mee?

De userform doet helemaal niets speciaals, alleen wat waarden wegschrijven, geen voorwaardelijke opmaak/sortering. Alleen waarden wegschrijven en een pagina een x aantal keer afdrukken.

Hopelijk heeft er iemand een verklaring.

MJonk

Kijk eens in de VBEditor bij verwijzingen. (menubalk/extra/verwijzingen)
waarschijnlijk zit het veschil in Microsoft Forms 2.0 library.
Voor het overige maak je het helpers gemakkeijker als je de code van het userform hier plaatst (en dan met name die in de gebeurtenissen Initialize en Activate) en specifieker bent over een foutmelding (dll is daarvan het minst informatieve gedeelte).

Dat vind ik juist het rare, dat is het enige dat Excel meld, namelijk ;

"Fout bij laden van DLL".

onderstaand alle code die gebruikt wordt in het bestand:

Private Sub CommandButton1_Click()

ActiveSheet.Range("A1:H37").Print

Range("j3:j4").Clear
Range("j3") = 1

End Sub

Private Sub TextBox1_Change()
Range("j2").Value = TextBox1.Value
End Sub

Private Sub TextBox2_Change()
Range("j3").Value = TextBox2.Value
End Sub

Suggestie

Code:
[COLOR="Blue"]  With Sheets(1)[/COLOR]
  [COLOR="blue"]  .[/COLOR]Range("A1:H37").Print
  [COLOR="blue"]  .[/COLOR]Range("j3:j4").Clear
  [COLOR="blue"]  .[/COLOR]Range("j3") = 1
[COLOR="blue"]  End With[/COLOR]
End Sub

[COLOR="blue"]Sheets(1).[/COLOR]Range("j2").Value = Me.TextBox1.Text
End Sub

[COLOR="blue"]Sheets(1).[/COLOR]Range("j3").Value = Me.TextBox2.Text
End Sub

Laatst bewerkt:
Goedemiddag SNB,

Waarom is dit beter? ik ben nog een beginneling dus ik wil graag de reden weten.

Als ik de macro open ben ik namelijk altijd op het actieve sheet (van daar wijst de knop)

Is het beter om alles direct te verwijzen?

Het probleem is opgelost trouwens, in het vak verwijzen zoals u zei miste de Refedit.dll bij de andere versie van excel

Met vriendelijke groet,

MJonk

het probleem is helaas nog niet opgelost;

Mijn code ziet er nu als volgt uit:

rivate Sub CommandButton1_Click()
With Sheets(1)
Dim iAantal As Integer
iAantal = Range("j3").Value

.Range("A1:H37").PrintOut From:=1, To:=1, Copies:=iAantal, Collate:=True
.Range("j3:j4").Clear
.Range("j3") = 1
End With
End Sub

Sheets(1).Range("j2").Value = Me.TextBox1.Text
End Sub

Sheets(1).Range("j3").Value = Me.TextBox2.Text
End Sub

En deze loopt nog steeds vast op de printoptie in excel 2003. Als ik de regel met het printen uit zet loopt er niks vast en wordt de rest van het macrootje gewoon uitgevoerd.

Echter als er geprint wordt en snel daarna nog een keer dan gaat het mis. Is er een mogelijkheid om de knoppen uit te schakelen totdat de printopdracht volledig voltooid is? ik denk dat het hier namelijk aan ligt.

Andere suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Code:
  With Sheets(1)
    x= val(.Range("j3").Value)
    .Range("j3:j4").Clear
    .Range("j3") = 1
    .Range("A1:H37").PrintOut Copies:=x
  End With
End Sub

SNB, bedankt voor het advies, ik heb jouw code gebruikt nu, ziet er weer beter uit.

Echter als ik twee keer de command button indruk loopt het nog steeds vast op de andere computer. Ik heb geen flauw idee hoe dit kan, ik ga de computer zelf verdenken van te weinig geheugen of iets dergelijks om dit aan te kunnen maar dit lijkt me toch sterk omdat zo'n simpele code bijna geen geheugen nodig heeft.

Als er iemand is die nog een suggestie heeft hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet

Helaas nog niet opgelost, het userform werkt nog niet en ik kan niks ontdekken waardoor dit zou komen.

Dit probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Ik heb het idee dat het niet door de code komt want deze is inmiddels vereenvoudigd en stelt bijna niets meer voor behalve het printen van het afdrukbereik.

Ik heb nu ook het gehele bestand opnieuw gemaakt in de oudere versie van excel maar het probleem blijft.

Als er geprint wordt en de computer meerdere opdrachten verstuurt naar de printer dan loopt heel excel vast. Het beeld blijft staan bij het tussenscherm dat verschijnt dat er opdrachten verzonden worden.

Ook zonder de macro komt dit voor. Het lijkt erop dat als er meerdere opdrachten tegelijk verstuurt worden naar de printer dat het vastloopt.

Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft waar dit door kan komen.

Met vriendelijke groet,

MJONK

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan