Userform voor verbruikte onderdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag,

Ik heb de userform (Frm_Opmerkingen) in het blad gezet waar deze uiteiendelijk moet komen, maar krijg steeds een foutmelding als ik in de Combobox een bed selecteer, en ik kom er niet uit waar de fout zich bevind in de code.

= Opgelost
 
Laatst bewerkt:
@marcel31281, met verbazing lees ik de teksten die jij typt.
Volgens mij heb jij niet in de gaten dat je hier gratis door vrijwilligers geholpen wordt.
Je zou heel blij moeten zijn met de gratis hulp die je hier krijgt en niet proberen om hier je gelijk te gaan halen.
Let op je woorden en wie weet misschien sluit ik dit topic dan niet.
Wil je met mij in discussie hoofdmoderator@helpmij.nl is mijn mail adres.
 
Is het mogelijk om de gegevens in de cel opmerkingen te sorteren zodat ik een overzicht kan maken met een grafiek hoe veel van elk onderdeel vervangen is, of is dit onmogelijk met de huidige opmaak?
Er staan namelijk meerdere waarden in 1 cel, deze zou ik dus graag in een apparte tabel willen splitsen zodat ik er een grafiek van kan maken
 

Bijlagen

  • Book1 (3) (1).xlsm
    37,6 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
De gegevens in een cel 'opmerkingen' splitsen over meerdere cellen is al een goed begin.
Helaas té laat. Je kan deze opmerkingen beter al bij het invoeren in verschillende cellen neerzetten. En maak dan weer niet de enorme fout om de opmerkingen horizontaal naast elkaar te verspreiden over verschillende kolommen. Elke opmerking = een nieuwe rij.

De eerste stap naar een goed bestand, is dus gewoonweg 1 tabel maken, met alles wat je wil sorteren, of filteren in dezelfde kolom (Een bed komt dus ALTIJD in dezelfde kolom; Opmerkingen komen dus altijd in dezelfde (andere) kolom enz.). Die platte tabel lijkt dan misschien wat amateuristisch, maar daar kan je dan wel mee werken.

Voor alle terugkerende items (bedden; opmerkingen; afdelingen enz) maak je nog 's aparte tabellen, waar je dan weer keuzelijsten van kan maken. Eigenlijk, als je wat méér van dergelijke tabellen hebt, is het meer een taak voor Access.
 
Bedankt voor je reactie, en duidelijke uitleg

Om als eerste te proberen is het wellicht mogelijk met de huidige userform en code dat er voor elke opmerking een nieuwe regel word gemaakt i.p.v. de volgende regel in dezelfde cel te plaatsen?
 
Dan zou je toch 's aandachtig het voorbeeldje van VanA eens moeten bestuderen (Een_gokje.xlsb).
Misschien was je wat op je teen getrapt, maar hoe je het ook draait of keert, hij heeft echt wel nuttige hulp en tips gegeven.
 
Ik heb inderdaad niet op de juiste manier gereageerd richting Vena, en bied daarvoor mijn excuses aan. Ik had de frustratie dat het niet wilde lukken wat ik wilde niet hier moeten afreageren.

Vena heeft zeker een mooi bestand gemaakt, maar het was niet helemaal zoals ik het bedoelde en ik snap niet hoe ik zijn code kan gebruiken voor bovenstaande vraag.

Ik zal er eens wat dieper induiken en het aandachtig bestuderen, maar zou het zeer op prijs stellen een voorzetje te krijgen

Alvast bedankt,
 
Een cursus VBA zoals VenA voorstelde was ook al een goede tip :). Maar goed, eigenlijk ben je daar wel mee begonnen anders zat je hier niet.

Ga eens terug naar het voorbeeld van VenA. daarna kijk je naar de VBA code (er zit ook VBA achter het Userform), en zet een onderbrekingspunt achter elke code.
Dat onderbrekingspunt krijg je door links van de coderegel te klikken in de kader. Er verschijnt dan een bruine bol. Met de F8 toets kan je dan stap voor stap de code doorlopen.
Zet je muis vaak op de code, en je zal al extra info zien.
Nu is de code van VenA inderdaad niet direct begrijpbaar indien je nog maar pas met VBA gestart bent. Gelukkig is het ook geen te uitgebreide code. Experimenteer er zelfs een beetje mee, en zie wat er gebeurd.
 
Ik ben er mee aan het rommelen geweest, maar is veel abacadrabra nog maar ga hier zeker verder mee om de code te begrijpen. ( heb al eea kunnen aanpassen zodat het er op lijkt wat ik wilde hebben )

Zou u wellicht voor nu mij kunnen helpen met de vraag hoe ik mijn code kan aanpassen zodat elke waaarde naar een nieuwe regel geschreven word in mijn werkblad.??

Ik snap nog niet hoe en welke dingen ik uit Vena zijn code kan gebruiken in mijn code en dat het dan ook werkt

Alvast bedankt,
 
Bedankt dit wist ik nog niet erg handige functie, maar hoe helpt mij dit verder met mijn vraag?

Het bestand waar wij mee werken is dat niet alle kolommen door de monteur word ingevoerd, de gegevens van de bedden worden vooraf door de planner gekopieerd vanuit navision en geplakt in het excel bestand. ( serienummer, reg nr. klant en omschrijving )
Tijdens onderhoud zoekt men het betreffende bed in de lijst en gaat dan pas de aanvullende gegevens invoeren in de andere kolommen. Mij is gevraagd of er in de kolom Bijzonderheden/Opmerkingen een standaard lijst kan komen met de meest voorkomende reparaties
zodat de monteur deze niet meer handmatig hoeft in te typen, nu was dat niet een heel groot probleem als we maar 1 soort product hadden maar we hebben tig verschillende producten en dus ook tig verschillende reparaties. Nu heb ik dit op kunnen lossen met het userform wat tevoorschijn kom als je dubbel klikt in deze kolom op een cel.

Omdat men de onderdelen die vervangen zijn inzichtelijk wil hebben met een grafiek, volstaat de huidige opmaak in deze kolom niet volgens jullie waarbij ik meerdere reparaties in 1 cel heb staan, nu was mijn vraag of het mogelijk was om voor elk onderdeel wat toegevoegd word automatisch een nieuwe regel te maken of is het makkelijker om de reparaties ook naar een 2e blad te schrijven en van daaruit de gegevens voor de grafiek te halen. Dus dan zet hij de gegevens in de kolom Bijzonderheden na het klikken op de button in de userform en hij schrijft het ook nog weg naar een extra tabblad.

Ik heb het bestand bijgevoegd wat ik gemaakt heb met heel veel hulp van hier...
 

Bijlagen

  • TEST2.xlsb
    1 MB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik je probleem helemaal snap.
Eigenlijk jammer dat het in Excel moet. Telkens een rij toevoegen met bijna identiek dezelfde gegevens (op uitzondering van het veld 'opmerkingen') is meer iets voor een relationele database. Access dus. Misschien moet je eens nadenken over de mogelijkheid om je opmerkingen in een tweede tabel onder te brengen, op een ander werkblad... en dat dan aanvullen via een userform. Alles opgebouwd met een soort ID nummer per item. Maar dan ben je weer bezig met Access na te bouwen in Excel.

Nog even gekeken naar je volledige bestand. Ook meerdere zaken laten me aan Access denken.
Je zou 's aan je werkgever moeten vragen of Excel een vereiste is.
 
Bedankt voor je reactie, en ik ben zeker van plan om naar een oplossing in acces te gaan kijken, maar voor nu zou ik graag een oplossing in Excel willen hebben.

Het liefste heb ik dat de gegevens uit de userform naar het tabblad Overzicht in de kolom opmerkingen gezet word zoals nu eiegenlijk ook al gebeurd, alleen tegelijk zou ik dezelfde gegevens willen exporteren naar een extra tabblad waar vanuit ik de data voor een grafiek kan halen.

Ik heb het met onderstaande code enigzins werkend gekeregen, alleen schrijft hij de gegevens uit het veld opmerkingen 2x weg en zet deze achter elke regel uit de listbox, daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik alles een uniek nummer kan geven bij het wegschrijven naar tabblad onderdelen


Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim i As Long
For i = 0 To Me.ListBox1.ListCount - 1
If Me.ListBox1.Selected(i) Then
' values delimited by blank .. change as required
ActiveCell.Value = ActiveCell & Me.ListBox1.List(i) & Chr(10)
Sheets("Onderdelen").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 3) = Array(ComboBox1, ListBox1.List(i), TextBox1.Text)
End If
Next i
If TextBox1 <> "" Then
    ActiveCell.Value = ActiveCell & TextBox1
End If
Unload Me
End Sub
 

Bijlagen

  • TEST.xlsb
    1 MB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Er moet nu nog 1 ding opgelost worden en dan ben ik een heel eind, en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

Bij het wegschrijven van de gegevens uit de userform naar het tabblad onderdelen neemt hij het veld opmerkingen (textbox1) 2x mee, hoe los ik het op dat hij dit maar 1x doet.

En het mooiste zou nog zijn dat het veld opmerkingen (textbox1) in combinatie met de keuze "anders" uit de listbox (listbox1) gecombineerd kan worden

Alvast weer bedankt voor jullie hulp
 
Laatst bewerkt:
N.a.v. je bericht. We blijven gewoon in deze vraag, ook gezien je probleem al bijna opgelost is. Ook gezien het een VBA vraag betreft.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou het wel fijn zijn als iemand mij op weg kan helpen met mijn laatste vraag :D:p

Maar ik wacht geduldig af
 
Bedankt voor jullie hulp, ben er echt mee geholpen:evil:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan