Users aanmaken in access ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gr@smaaier

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2004
Berichten
418
Is het mogelijk om er voor te zorgen voordat je in acces in een tabel iets gaat doen dat je een user om een inlog en wachtwoord of alleen wachtwoord vraagt en dat zeg een admin kan bepalen dat je alleen iets kan invullen dus schrijven en verder niets ? Hoe gaat dat dan in zijn werk ?

Alvast bedankt voor de hulp !
 
Gebruikersrechten kun je op een paar manieren instellen, hoe, dat moet je zelf goed uitdenken. En uitgebreide optie is om met een usertabel te werken waarin je rechten vastlegt. Een simpele oplossing is om bij het laden van de db de gebruiker te controleren en op basis van de Username rechten toe te wijzen. De eerste oplossing kun je gebruiken om op objectiveau rechten uit te delen (wat hij mag zien/doen op qua formulieren, rapporten etc). De tweede is wat minder flexibel.
 
Ok mooi antwoord maar kun je ook uitleggen hoe optie 1 in zijn werk gaat ? Ben nog niet zo lang met Access bezig heb je daar een tutorial over of zo ? Alvast bedankt voor de medewerking :thumb:
 
Een tutorial (of Access hoofdstuk) heb ik daar geloof ik nog niet voor gemaakt, is misschien wel een goed onderwerp ;). In het forum komt het onderwerp regelmatig aan bod, en we hebben daar ook wel een mooi voorbeeldje van gemaakt ondertussen.
De db is van een andere forumgebruiker, dus daar neem ik geen enkele credit voor, maar de inlogprocedure heb ik wel voor haar gemaakt. Kijk maar eens of je er wat mee kunt. Het principe van het inloggen is heel simpel: de voornamen van de gebruikers werken als wachtwoord. De verschillende gebruikers hebben verschillende rechten, dus je ziet verschillende formulieren. Als je de db opent met de <Shift> toets ingedrukt, kun je de formulieren en tabellen bekijken. Er is een check op wachtwoord en op datum van dat wachtwoord. Als het verlopen is, moet het worden gewijzigd. Zie je wel als je er mee gaat stoeien :)
 

Bijlagen

  • Inloggen Database.rar
    158,1 KB · Weergaven: 97
Zoiets als jij laat zien wil ik graag hebben ja. Het wachtwoord hoeft niet te verlopen en ik heb een admin nodig die alles kan aanpassen voor wat een user wel mag en niet mag. Zoek denk ik naar een tutorial hoe dit simpel gemaakt kan worden ?!?! Hoop dat je me kan helpen. Zeg al ben een beginner en wil het graag leren hoe het werkt. had het al eens eerder gezien maar ik kan mijn vinger er niet achter krijgen hoe het nou werkt. Alvast bedankt voor je hulp je maakt er meerdere mensen blij mee. :thumb:
 
Ik zal het volgende hoofdstuk van de Access cursus er aan wijden. Want de vraag komt best wel vaker voor. Dus het is een onderwerp dat leeft :).
 
Weet je al wanneer je dit hoofdstuk gaat maken heb et eigenlijk zo snel als mogelijk nodig.
 
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt 1 juni, maar ik denk niet dat ik de hoofdredacteur zo gek krijg om de publicatiedatum naar voren te schuiven :). En ik ben een typisch deadline schrijver, dus ik mag al blij zijn als ik de deadline haal. Maar ik ga m'n best doen.
 
@Octafish,

Ik heb de nieuwsbrief gehad en je artikel gelezen en ja het werkt goed alleen wil ik niet dat het wachtwoord verloopt. Wat moet ik doen omdat voor mekaar te krijgen ??

Alvast bedankt weer.
 
Als je niet wilt dat wachtwoorden verlopen, dan kun je dat deel van de procedure er makkelijk uithalen. Het is een IF..THEN..ELSE constructie die je kunt omzetten naar commentaar en dan slaat de procedure dat stuk over. Of je zet de controle niet op 30 dagen, zoals in het voorbeeld, maar op een jaar. Zelf vind ik het wel functioneel om een gebruiker op een wachtwoord te controleren, en die gebruiker regelmatig dat wachtwoord te laten veranderen. Je wilt tenslotte de database beveiligen, en niet alleen maar onvriendelijk maken voor de gebruiker :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan