UTF8_decode

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymond88

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2010
Ik ben wat twitter berichten op aan het halen, en op mijn site aan het plaatsen. Echter doet het script utf8_encode() voor het bericht. Nou wil ik het dan decoden, maar komt er in de plaats van het juiste teken (bijv. een apostrof, ') een vraagteken. Nou weet ik niet wat ik precies fout doe, of wat ik kan verbeteren... maar hoor het graag! :)

Vermoedelijk zijn de tekens die naar een '?' gaan simpelweg niet opgenomen in de default characterset waarna je ze decode. Waarschijnlijk is het niet het gewone aanhalingsteken maar een van die aanhalingstekens met een richting, die niet in de standaard ASCII set zitten.

Kun je verder weinig tegen doen... als het bij een paar tekens blijft kun je ze een voor een converten naar iets wat er op lijkt maar verder kun je het alleen oplossen door met UTF8 te blijven werken.

Heb weinig verstand van al det encoden en decoden, maar heb het nu onder andere zien voorkomen bij een quote (') en een euroteken (€).. Best irritant als je in een tekst opeens een vraagteken ziet staan, nietwaar.. Is hier helemaal niets aan te doen?

Niet converten?

Wat je nu aan het doen bent is simpelweg een karakterset met 10.000 karakters nemen, die converteren naar een karakterset met maar 256 tekens en vervolgens klagen dat niet alle karakters meer werken... dat is logisch aangezien er duizenden karakters zijn die bestaan in UTF-8 en niet in de standaard set (ISO-8859-1) zitten.

Wat zou hij er dan mee moeten doen, als hij er geen vraagteken van kon maken?

Ik ben niet zo heel bekend met de karaktersetten, en bij het verwijderen van de utf8_decode uit de code deed hij het niet. Nou heb ik ze meerdere malen verwijderd in de code, en nu blijkt het wel te werken. Het gaat om een class die ik niet zelf geschreven heb, maar gewoon gebruik. Vandaar dat ik ook niet meteen wist van het hoe en wat. Het werkt nu wel naar behoren, en aangezien er soms rare tekens in zitten wil ik dus geen andere karakterset gebruiken neem ik aan ;)

Thanks voor de hulp! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan