UTP contactdoos vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter duff
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

duff

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2004
Hoi allemaal,

Gisteren heb een aantal wandcontact doosjes (UTP, met LSA aansluittechniek) gekocht, maar helaas zit daarbij geen handleiding.

Ik heb al het hele internet afgezocht vandaag maar kan nergens vinden welke draad in welke 'gleuf' moet.

Ik heb de contactdoos onder de scanner gedaan er er nummers bijgezet + een plaatje met de verschillende kleuren draadjes.

Hopelijk kan iemand mij vertellen welk(e kleur) draadje bij welke gleuf hoort :)

utpwand.jpg

draadjes.jpg

1= oranje wit
2= oranje
3= groen wit
4= blauw
5= blauw wit
6= groen
7= bruin wit
8= bruin

dit is de utp combi die ik ken en goed werkt !

zo kan je hem dus in contactdoos aansluiten maar je utp moet dan wel deze kleure combi hebben

Wow, dat is een snel antwoord :thumb:

Hartstikke bedankt, ik ga het meteen proberen.

aansluiten utp

op de foto die je laat zien staan al de kleurencombinaties hoe je ze moet aansluiten
zo moelijk is dat niet als je maar de juiste kleur neemt.
(een halve kleur staat voor wit met een zelfde kleurrandje)

Hoi Jackass,

Ik heb je volgorde geprobeerd, maar het werkt helaas niet :-(

2 mbraddock:

Maar sommige kleuren komen niet voor op die eerste foto die wel in de draadjes voorkomen. Kan jij me misschien de volgorde vertellen.

Ik neem aan, aan je reactie te zien dat je er verstand van hebt, ik helaas niet :(

vertel me eerst eens wat je wilt? wil je een verlengkabel maken ?doosje naar doosje of wat is de bedoeling zodat ik je misschien kan helpen.

De kleuren op de contacten moeten overeenkomen met de kleuren van de aders.

De aders moeten wel zeer goed aangebracht worden, als je het speciale DOG-apparaat (Draad opsteek gereedschap) niet hebt, kun je het proberen met een scherp mesje. Het metaal van de aansluitstrips moet de isolatie van de aders doorsnijden, de aders dus niet eerst blootleggen (isolatie niet verwijderen).

Vergeet niet de afdekkapjes er goed op te drukken.

Ik zal even een korte uitleg geven van mijn bedoeling, had dat idd nog niet gedaan.

Ik heb net een nieuw huis gekocht en daar naar alle kamers UTP (CAT5) kabels getrokken. Aan 1 kant zitten ze allemaal in de router en in de kamers zit er nu een stekkertje aan. Dit werkt prima.

Maar omdat ik liever niet al die kabels los uit de grond heb steken, wilde ik in elke kamer een utp-wandcontactdoos plaatsen. Ik had er 1 van de Gamma (met 2 aansluitingen) en die werkt, maar vond ik te duur/groot en heb maar 1 contact nodig.

Op internet heb ik dus een aantal contactdoosjes besteld (die van de foto). Ook heb ik een 'Punchdown Tool' erbij gekocht.

De draadjes erin drukken (met de punchtool) werkt prima, en ik geloof ook dat die aansluitstrips de isolatie goed doorsnijden, alleen krijg ik geen verbinding.

Jullie hebben het over 'De kleuren op de contacten moeten overeenkomen met de kleuren van de aders.' Maar ik heb dus geen idee hoe ik dat zie :confused:

Daarom had ik die 2 foto's in mijn eerste post gedaan in de hoop dat iemand mij de nummertjes bij de kleurjes kon vertellen.

1 = ORANJE
2 = ORANJE/WIT
3 = BLAUW
4 = BLAUW/WIT
5 = GROEN/WIT
6 = GROEN
7 = BRUIN/WIT
8 = BRUIN

Hierbij ben ik wel van kolom 'A' uitgegaan, kolom 'B' lijkt mij de bekabeling voor een (incomplete) crosskabel.

Verder zou logischerwijs 7 & 8 ORANJE en ORANJE/WIT moeten zijn (ivm crosskabel) maar de kleuren vind ik slecht gekozen.

Rood komt b.v. niet in de aders voor.

UTP met rode aders voldoen eenvoudigweg niet aan de CAT normeringen, die heeft namelijk ook de kleurcode in de normering zitten.

zie ook alleen als ik zelf niet de kabel getrokken heb maar de klant zelf.
Zijn trouwens rotte kabels om mee tewerken doet het liever niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan