UTP Kabel splitsen etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

LarsL

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
155
Hallo allemaal,

Ik zal eerst even de situatie uitleggen: We hebben een UPC Fiber Power 60 abbo met een ASUS-RTN11 Router en een Motorola Modem (de modem werd bij het fiberpower60 pakket geleverd), verder hebben wij 2 pc's en een laptop. De laptop moet de router blijven gebruiken om door het hele huis internet te krijgen, echter willen wij boven op zolder graag snel internet d.m.v. de kabel. Wij kunnen echter de kabel erdoorheen jassen maar het stekkertje moet er eerst af anders past het niet (begreep ik van mijn vader). Dat is het 1ste probleem. Mijn vader is redelijk handig maar hij weet zo niet hoe en met wat het stekkertje van de kabel af te halen (UTP-kabel). Hoe doen we dit?

Dan het 2e probleempje of vraag, als wij de UTP-kabel naar boven hebben dan moeten we hem nog splitsen want de pc's staan niet in 1 kamer en dus moet er een splitter tussen waar weer twee andere kabels (welke? ook UTP of Ethernet ofzo, nog niet veel verstand van netwerkkabels :p) uitkomen die vervolgens de pc's in gaan, welke splitter moeten we hebben en welke kabels moeten er weer uit de splitter komen om de pc's in te gaan?

Bij voorbaat dank,
LarsL.
 
Heel snel antwoord :D
Resulteert de split niet in snelheidverlies trouwens?

- Lars
 
Nee, in principe niet.
Maar je verliest altijd snelheid, wanneer je met meerdere gebruikers tegelijkertijd op internet bezig bent.
Dus als de één een film download, de tweede zit te 'gamen' en de derde bekijkt een uitzending via 'Uitzending gemist' dan gebruik je alle drie een behoorlijk deel van de 'snelweg' en dat merk je ..... nét een soort opstopping :p

Overigens zou ik niet meer met kabel werken.
Jullie hebben een Wireless-N router, dus ik zou twee Wireless-N netwerkkaartjes aanschaffen en die in de pc's zetten.
Wil je dan tóch topsnelheid, dan zou ik kiezen voor een gigabit-router.
In dat opzicht (en andere) is de Asus nu ook weer geen topproduct en ja, daar zit je kabel naar boven toe wel op aangesloten natuurlijk.
 
We hebben al wat dingen geprobeerd;

* PowerLine Communication (internet via stroomnetwerk)
* Router naar de overloop (dat gaat bij de UPC speedtest 5mb extra opleveren)
* Kabel vanuit het modem naar de laptop (resultaat: 57mb/s halen we binnen volgens die speedtest)

De max die ik draadloos op zolder kan halen als de router er zowat naast staat is 20mb/s, kan dit met de kabel niet sneller?

Ik haal met het downloaden van usenet (eweka payserver) 1,5mb/s terwijl dat zelfs met ADSL nog te halen is, ik vroeg me dus af of dat niet sneller kan met de kabel.

- Lars
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan