Vage computerproblemen. Geen verbinding met service Group Policy Client

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Berichten
54
Beste forumgebruikers,

Introductie probleem 1:
Mogelijk ben ik een probleem tegengekomen op Windows 8.1. En mogelijk staat dit in verband met een virusscanner. In mijn geval Avast Internet Security 2014.9.0.2013.
Ongeveer 1 maand geleden had ik een andere laptop als wat ik nu heb. Beide hebben dit probleem.
Na de installatie van Windows 8 en alle software die ik gekocht heb doet zich dit probleem voor. Ongeveer na enkele weken. Ik heb de computers nu meerdere malen opnieuw geïnstalleerd en daardoor lijkt het een bug.

Het 1ste probleem:
12-3-2014 19-19-48.png
Soms krijg je dus deze pop-up te zien. Als je inlogt op je computer kom je in het startscherm. Wanneer je naar het bureaublad gaat zie je die pop-up.
Vaak helemaal niet maar word je met het gevolg daarvan geconfronteerd. Namelijk een leeg bureaublad. Zelfs als je zeker weet dat je daar bestanden op had staan.

Als je dan via een verkenner scherm gaat bladeren op de computer zul je ook geen bestanden meer zien.
Alle mappen lijken leeg of "bestaan" gewoon niet. Na meerdere malen herstarten van de computer lijkt alles weer in orde. Het probleem doet zich dan op willekeurige momenten weer voor.

Wat ik geprobeerd heb om het op te lossen:
- Herinstallatie beide laptops (helemaal formateren, drivers van fabrikant installeren, software installeren) > Na een bepaalde tijd weer zelfde vage probleem.
- Aan uit knop inhouden totdat computer uitgaat. Vervolgens computer weer starten.
- Malwarescan (geen malware gevonden)
- Harde schijf gecontroleerd op bad sectors. Ram geheugen gecontroleerd op fouten. Beide hadden geen fouten. Zou ook sterk zijn dat het op 2 verschillende computers fout zou zitten.

Introductie probleem 2:
Bij de nieuwe laptop doet zich een additioneel probleem voor. Af en toe krijg ik na het aanmelden een zwart scherm. Ik zie dan alleen mn cursor. Als ik CTRL+SHIFT+Escape doe krijg ik taakbeheer waar ik gelukkig wel mn computer mee kan afsluiten. Als ik hem dan weer opnieuw opstart doet ie het wel weer.
WP_20140312_004.jpg

Mogelijk is er een verband tussen die problemen:
Soms zie ik ook onder in beeld het vlaggetje met een kruis van het onderhoudscentrum. Wanneer ik daarop klik zie ik de melding dat Avast en windows defender bijde zijn uitgeschakeld. Als ik op de melding klik zou ik de Avast weer in kunnen schakelen volgens windows. Maar avast is gewoon actief op mn computer. Geen enkel component van Avast is uitgeschakeld. Dus de melding is niet correct.

Excuses voor mn zinsopbouw. Soms gooi ik zinnen door de war en krijg ik ze gewoon niet goed.

Iemand ideeën of dezelfde problemen?

Groet

ITGuy1990.

#UPDATE
sfc /scannow geeft geen fouten aan. Systeembestanden dus ok.

Eventvwr.msc logboek geeft een stuk of 20 keer deze foutmelding onder windows-logboeken > toepassing: Plannen van Software Protection-service voor opnieuw starten op 2114-02-16T19:10:32Z mislukt. Foutcode: 0x80040154.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk dat
Logboeken -> Windows logboeken -> Systeem
geen enkele foutmelding bevat rondom opstarten (o.a. services die niet willen starten, mogelijke IP- en DNS-fouten, fouten m.b.t. (de verwerking van) Group Policy etc.)

a. Ik neem aan dat beide computers succesvol zijn toegevoegd aan je Windows domein?
b. Ik neem aan dat de DNS van je Windows domein klopt.
c. Ik neem aan dat je ook de verschillende DHCP scope-opties hebt aangepast voor het domein, en dan vooral:
Optie 003 Router
Zorg ervoor dat je het (interne) ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat je het ip-adres van de server toevoegt als DNS-server in het vakje eronder
Optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je Windows domein in het vakje eronder (bijv. mijndomein.local als dat de Windows domeinnaam zou zijn)
d. "Hulpprogramma's" (*KUCH*) zoals GameBooster en TuneUp Utilities schakelen vaak meer uit dan gezond is. Dat geldt zeker voor Windows domeingebonden werkstations.
e. Al eens getest met alle firewall gerelateerde zaken uitgeschakeld, zoals de firewall component in Avast én de Windows Firewall?

Tijs.
 
Lijkt me sterk dat Logboeken -> Windows logboeken -> Systeem geen enkele foutmelding bevat rondom opstarten (o.a. services die niet willen starten, mogelijke IP- en DNS-fouten, fouten m.b.t. (de verwerking van) Group Policy etc.)

Ja die bevat wel foutmeldingen. Maar gewoon echt superveel. Zowat elke service geeft een fout. Ik heb het juist om die reden niet bijgevoegd. Omdat ik denk dat deze entry's onbetrouwbaar zijn. Maar goed.
Kijk maar eens in de bijlage: Bekijk bijlage de laatste 250.zip
logboek.jpg

De computers zijn niet toegevoegd aan een domein. Sterker nog, er is geen domein. Ik neem aan dat je die aanname maakt door de group policy error.
Wat je moet beseffen is dat ongeacht of je computer in een domein of niet zit altijd werkt met groep policy's. Hij heeft namelijk lokaal ook policy's alleen zitten ze wat meer verstopt ten opzichte van een windows server gpo.
Dus al het domein gedoe is niet echt van toepassing.

Alle software op de computer is legaal. Dus die tune up rommel die wat mensen meestal binnen krijgen bij illegale software heb ik ook niet. De meeste problemen krijg ik wel opgelost als ICTer. Dit even niet :)

Het probleem met testen van uitgeschakelde firewalls is dat de problemen maar af en toe opduiken. Net na het inloggen. niet als je al een half uur werkt ofzo. Ik zou dus ook niet weten hoe je zoiets moet testen.
Nu doet mn computer het gewoon. Maar voor hetzelfde geld als ik hem opnieuw opstart weer niet. Spiksplinternieuwe machine. Nou ja, maand oud zoiets.

Wel bedankt voor het meedenken, dat stel ik op prijs! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Je vergist je als je zegt dat de Windows logboeken onbetrouwbaar zijn. Wél kan het zijn dat meerdere types entries gerelateerd zijn aan 1 probleem, dus dat 1 fout verantwoordelijk is voor meerdere (verschillende) meldingen in de logboeken.

Dat je een domein zou hebben ging ik vanuit vanwege eerdere vragen van jouw kant. Dat er ook iets bestaat als lokale policies weet ik, maar daar heb je doorgaans niets/weinig mee te maken met de standaard versies van Windows die op pc's/laptops worden geleverd voor thuisgebruikers (Windows 8 Starter Home (Premium) versies <=> Windows 8 Professional, Enterprise, Ultimate).
Op die thuisgebruiker versies is gpedit.msc niet beschikbaar, dus wil je daar een policy dan moet je die via de registry toevoegen.

Ik zal eens kijken door die logboeken van je of ik een (voor mij bekend) patroon in kan ontdekken. Maar blijft wat ik schreef: Google is je vriend m.b.t. het verkrijgen van mogelijke oorzaken en oplossingen.

Overigens ga ik ervan uit dat je normale/eerlijke versies van Windows 8 hebt geïnstalleerd, dus niet een of andere "Pliek" of "Dark xxx" of "Light" customized versie, waarin (vaak) allerlei ingegrepen in (de werking van) Windows (onderdelen) zijn ingebakken.

Tijs.
 
Ik begrijp je. Ja, zat misschien wel fout met die logboek entry's.
Uhmm ja. Ik ben een van die (weinige) gekken die alles legaal voor zn computer koopt.

Zit nu op Windows 8.1 overigens. Die andere laptop heb ik niet meer. Dus daar kunnen we ook niet mee experimenteren.
Als ik nu maar nog eens wist waarom ik dat vermoeden had dat Avast Internet Security ermee te maken had......het blijft wel een vermoeden.

Ik heb ook een tijd terug gegoogeld naar het probleem dat windows onderhoudscentrum begint te zeuren dat er geen virusscanner actief is.
Iemand zij dat een service niet aan iets anders synchroon liep ofzoiets. Hij had daarvoor een registry fix. Die had ik geprobeerd. Werkte niet. Dus registry entry teruggezet naar zn oude waarde.....weet ook niet meer welke registry key dat was.
Overigens kan dit ook niet de problemen veroorzaken. Want op die andere computer had ik dezelfde problemen zonder dat ik die registry "fix" deed.
 
Dat Onderhoudscentrum er over zeurt ligt aan Avast zélf: Normaal gesproken voegt anti-virus software zich (tijdens de installatie ervan) toe aan de 'database' van anti-virus programma's die (automatisch) worden gedetecteerd (door Onderhoudscentrum) als actieve (draaiende) / inactieve (uitgeschakelde) anti-virus. Staat het programma (en de bijbehorende services) niet in die 'database', dan zal Onderhoudscentrum zeggen dat er helemaal geen anti-virus op de pc is geïnstalleerd, eenvoudigweg omdat hij het dan niet herkent.

Zal wel even duren voordat ik die logboeken heb kunnen doornemen, dus ik garandeer geen antwoord/mening daaromtrent op korte termijn.

Tijs.
 
Ik geef toe dat de (fout-)meldingen weinigzeggend zijn (o.a. veel meldingen over services die onverwacht gestopt zijn), maar ze zijn wel bijna allemaal gerelateerd aan slaapstand of (vooral) het ontwaken uit slaapstand van de laptop. Bovendien krijg ik het idee dat de meeste services zich (uiteindelijk) gewoon herstellen.

Ik zou zeggen: Maak het logboek helemaal leeg (=rechtsklik op het logboek in het linker deelvenster, en kies voor Logboek wissen, een backup opslaan heeft weinig nut).
Herstart daarna meteen de laptop (dus geen sluimerstand of stand-by en daaruit laten ontwaken).
Kijk/zoek dan nóg eens naar (graverende) foutmeldingen rondom opstarten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
OK we zijn nu 2 maanden verder. Sinds de laaste post gebruik ik geen Avast meer. En raad eens? Probleem opgelost!
Wat het nu precies was weet ik niet. Maar Avast verstoorde dus meerdere dingen!
Dank voor t meewerken / meedenken weer!

ITGuy1990.
 
Ik zal nog een keer met je meedenken:
Zet de vraag op status opgelost, via het klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan