Vaio- strepen op scherm - windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

soiree

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Sony Vaio type vgn-fe21b
Windows XP

Gisteren avond starte mijn vaio op maar kwam in het keuze scherm terecht van:
veilige modus, windows gewoon opstarten, veilige modus met opdrachtenprompt enz...
Op dit scherm zaten allemaal blauwe vertikale strepen.

Veilige modus gekozen en zo terecht gekomen in Windows.
Nog snel van alles back up gemaakt.

Daarna met de recovery disk geformateerd en systeemherstel uitgevoerd.
De laptop terug opgestart, bij opstart kwamen er terug strepen op het logo vaio bij opstart was in orde zonder strepen maar bij het verdere verloop waren er terug strepen op het scherm.
De laptop vroeg om windows te configureren en daarna sloeg het beeld volledig op blauw scherm met heel veel text dat veel veel te snel verdwenen was en de laptop herstartne telkens opnieuw op.

Terug een keuze menu met veilige modus, met laats gekend werkende instellingen , veilige modus met opdrachtenprompt enz... (ook met lijnen op de achtergrond)
alle menus eens gekozen met ik geraakte niet in windows blue screen en terug heropstarten dat is het enige wat die dan deed.

Daarna een windows xp pro cdtje ingestoken en een nieuwe windows geïnstalled.
resultaat: geraakte wel in windows maar moesten terug drivers worden geïnstalled van vaio.

Mening van de pc handelaar;

Dat de grafische kaart stuk is. Bij het installen van de recoverydisk (inclusief alle drivers) "Omdat bij het opstarten symbool geen lijnen bevat omdat deze niet van de grafische kaart word aangestuurd en daarna komen er wel lijnen op omdat dan wel door de grafische kaart word aangestuurd. ( dan is mij nog de vraag waarom ik dan niet in windows geraak)

Bij het installen van een standaard windows waar de drivers nog van de grafische kaart moeten worden geïnstalled zijn er geen lijnen omdat niet via de grafishe kaart word gegaan dan.

Daarom is hij van mening dat de grafische kaart stuk is.

Graag had ik een second opinie gekregen of hier nog iemand zit at mij eventueel kan helpen of alleen maar kan bevestigen wat de pc handelaar mij vertelt zodat ik met zekerheid weet of er zware kosten zijn aan de laptop of niet.

alvast bedankt

Ik denk persoonlijk niet dat je videokaart kapot is. Als je de drivers niet installeert, zou hij wel moeten werken. Heb je de drivers van je laptop al geïnstalleerd?
offtopic: is een beetje een rigide maatregel om gelijk je pc opnieuw te installeren als hij niet helemaal opstart, maar dat terzijde.

De drivers worden mee geïnstalled als ik met de recovery disk een recovery uitvoer.
Dus de drivers zijn wel geïnstalled maar windows wil niet meer opstarten.

ps. ik ging de laptop normaal gezien vorige week al formatteren en nu na hij dan niet meer wou opstarten dacht ik gewoon alles eraf en terug met een cleane start te beginnen.
Maar dat was blijkbaar fout gedacht nu hij totaal niets meer doet :s

Eventjes een update:

Ik heb een volledig cleane xp pro eropgezet.
Daarna de drivers via een andere pc gedownload specifiek voor de vaio FE.

Ik geraak in windows wel met strepen op het scherm ik kan de drivers installen zonder probleem.
Maar als ik de driver van de videokaart wil installen via configscherm hardware dan gaat hij tot halfweg de instal en geeft dan een blue screen en start de laptop daarna terug op.

Dit al meermaals herhaald met altijd hetzelfde resultaat.

Dus zal er maar vanuitgaan dat de grafische kaart stuk is of nog iemand ideetjes.

grtz

Het begint er wel een beetje op te lijken, ja. Dat zijn de nieuwste drivers? Probeer het eens met de oudst mogelijke drivers die je kan vinden op het web.

Heb de oudste drivers erop gezet met hetzelfde resultaat.
Laptop valt uit bij tijdens het installen van de driver en geeft blue screen.

In windows heeft hij nog steeds lijnen alleen bij het aanpassen van beeldscherm van 32bits naar 16bits kleuren dan zijn deze weg in windows maar als ik hem afsluit bij het afsluit scherm zijn ze er weer. :s

Ik ben dan toch bang dat dit een dure grap gaat worden. Ik denk dat dit door stof is gekomen, waardoor je graka is doorgebrand. Er zijn een paar mensen op het forum die dit voor je kunnen regelen, maar ik kan je zo 1,2,3 geen namen geven.

Heel erg bedankt voor de hulp.
Volgende week gaat de laptop binnen en dan weet ik meer.

Ik denk dat het eerder van de kou zal komen dat hij stuk is.

Grtz

Dat denk ik niet. Elektronica kan heel goed tegen koude(; denk aan sattelieten). Er kunnen 2 redenen zijn:
1. de laptop werkte als stofzuiger en zo kwam het koelblok van de videokaart vol te zitten en brandde door
2. de laptop heeft een keer een schok (elektrostatisch of mechanisch[>mep]) gehad en daardoor is er iets in de pc missgegaan.

Ok thx.

Dacht met de vrieskou van de komende dagen en het feit dat de laptop een tijdje er aanbloodgesteld werd dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Grtz

Helaas, ik ben bang dat een nieuwe laptop goedkoper gaat worden...

Zou het spijtig vinden maar deze was toch al een 5 jaar oud.
Dus het is niet dat het rommel geweest is.

Hij gaat nagechecked worden en bij kosten gaan ze mij verwittigen.
Maar ga er geen kosten meer insteken dan.

Ik denk dat de reparatie zo'n 80-100 euro gaat worden, en je hebt voor zo'n 250 euro al een nieuwe die beter (iets) is, dus...

Nieuwe Vaio laptop aangekocht en heel tevreden van.
De grafische kaart van de vorige was stuk en dan toch besloten om een nieuwe te kopen.

Maar zit nu met een ander probleempje, ik heb firefox geïnstalled maar daar is de layout en tekst van alle websites heeel klein.
Als ik gewoon IE opstart zijn daar de websites normale grootte.

Kan met zoom wel wat één en ander veranderen maar denk niet dat dit de juist oplossing is voor dit probleem.
Iemand een ideetje hoe ik dit opgelost krijg alvast bedankt.

grtz

hey, ctrl + werkt wel voor groter beeld maar elke maal ik naar een andere site surf moet ik dit doen.
Dus dit is niet echt een oplossing.

Vraag me af of dit geen instelling is aangezien elke site dit heeft dat ik open.

alvast bedankt

Sorry, ik bedoelde ctrl 0 en niet ctrl +. :eek: Bij Chrome werkt dat in ieder geval wel, maar ik zal vanmiddag wel verder zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan