• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vakantieplanning Excel omzetten naar upload Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

cbroovers

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2019
Hallo,

Ik zou jullie hulp willen vragen met het transformeren van de input uit de vakantieplanning naar een Excel output om op te laden in SAP.

De planning zoals voorzien in het voorbeeld in de bijlage, moet zonder Macro's en Excel 2010 proof (technisch niet mogelijk in deze omgeving) omgezet worden naar een output om te kunnen kopiëren plakken naar een Excel met vier kolommen: PERNR - Begindatum - Einddatum - Soort Afwezigheid (V/AC/enz), allemaal onder elkaar.

Dus als iemand drie soorten verlof heeft in één gekozen vakantie, moet de output zijn:
PERNR Begindatum Einddatum Afwezigheid
12345 01-07-2020 10-07-2020 V
12345 11-07-2020 11-07-2020 FD
12345 12-07-2020 15-07-2020 V

De ingesloten weekenden in de gekozen vakantie tellen mee in het tijdvak Van - Tot

Thnx voor de hulp!

Grt

Bijlagen

en als je het wel met een macro doet, maar je output een nieuw xls-bestand of een csv-bestand wordt.
Dan is dat nieuwe bestand vermoedelijk oud genoeg om 2010-proof te zijn en is het zonder macro.

en als je het wel met een macro doet, maar je output een nieuw xls-bestand of een csv-bestand wordt.
Dan is dat nieuwe bestand vermoedelijk oud genoeg om 2010-proof te zijn en is het zonder macro.

Het probleem is niet dat het met een Macro niet oud genoeg is om 2010 proof te zijn. Macro's zijn binnen onze werkomgeving uitgeschakeld. Er is geen mogelijkheid om een Macro werkend te krijgen binnen onze omgeving. Maar als dat de enige oplossing is, dan zou een medewerker het op zijn eigen pc moeten uitvoeren in macro en daar de importeerbare Excel genereren, om die vervolgens aan te leveren in de werkomgeving. Maar dat is met oog op beveiliging natuurlijk niet de ideale oplossing.

Misschien wel een logische keuze van de IT-afdeling.

Er is wel iets te verzinnen met matrixformules (mijn ding niet).
Misschien, met een iets andere layout, is er iets met een query (ook mijn ding niet).

Dus ik pas.

Ik voel mee met TS ! Met Excel zonder macro's kun je inderdaad amper goed werk leveren. Zou toch mogelijk moeten zijn voor sleutelpersonen binnen het bedrijf en als het echt moet op PC's die niet aan het net gekoppeld zijn dan maar... Dat gewoon onmogelijk maken is een statement van onvermogen van de werkgever uit, vind ik ...

Welke Excel versie heb je 2010? En je mag zeker ook geen PowerQuery (gratis) installeren?
Office zonder VBA. Wat een armoe zeg.

Even los van dat ik de opzet nogal slecht vind. Samengevoegde cellen losse tabjes per kwartaal geen datums te vinden dus nagenoeg geen mogelijkheid om er wat voor formule dan ook voor te verzinnen.

Volgens mij werk je voor een grote organisatie waarbij ik mij kan voorstellen dat ze bepaalde zaken uitgezet hebben voor eindgebruikers. Dus ik zou het 'over de schutting gooien' en er niet jouw probleem van maken. ;)

Beste iedereen, dank voor jullie reacties. Lokaal hebben we wel 2010 en kunnen we met macro's/VBA werken, dus als iemand daarvoor een oplossing aan kan dragen zou dat fantastisch zijn! Downloaden van additionele functies kan inderdaad niet, ook niet lokaal.

@VenA: ik zou het graag over de schutting gooien, believe me, maar helaas zit ik zelf dan weer achter die schutting, dus ik zoek toch echt naarstig naar een oplossing om niet 63 inkomende files handmatig te moeten converteren naar de upload CSV. Wat kopieer en plak werk x63 is helemaal prima, maar helemaal handmatig converteren... Help! Jouw opmekring over datum is een eenmalige conversie van de cellen in rij2 op elk tabblad, dus daar zie ik niet echt de issues... Dan kan ik zelf ook nog wel :-) LOL

Grt

Als de weekenden ook mee moeten tellen in de verlofperiode dan zal je deze ook een status moeten geven. Dan kan het met de volgende code.
Code:
Sub VenA()
  ReDim a(3)
  ReDim b(3)
  Set d = CreateObject("Scripting.Dictionary")
  For Each sh In Sheets(Array("JanFebMrt", "AprMeiJuni", "JuliAugSept", "OktNovDec"))
    ar = sh.Cells(1).CurrentRegion
    For j = 3 To UBound(ar)
      For jj = 12 To UBound(ar, 2)
        If ar(1, jj) <> "" Then c00 = ar(1, jj)
        If ar(j, jj) <> "" Then
          If ar(j, jj) <> ar(j, jj - 1) Then y = DateValue(ar(2, jj) & "-" & c00 & "-" & Year(Date))
            c01 = ar(j, 1) & "|" & y & "|" & ar(j, jj)
            If d.Exists(c01) Then
              b = d(c01)
              b(2) = DateValue(ar(2, jj) & "-" & c00 & "-" & Year(Date))
              a = b
              d(c01) = a
             Else
              a(0) = ar(j, 1)
              a(1) = y
              a(2) = y
              a(3) = ar(j, jj)
              d(c01) = a
            End If
        End If
      Next jj
    Next j
  Next sh
  With Workbooks.Add.Sheets(1)
    .Cells(1).Resize(d.Count, 4) = Application.Index(d.items, 0, 0)
    .SaveAs "E:\Temp\vakantieplanning.csv", 6
    .Parent.Close 0
  End With
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan