• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost vakantieplanning

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

okan.bhdr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 apr 2024
Beste excel experts,

Hier als jonge excel persoon nog in de bloei van ze excel carrière heb ik jullie hulp nodig.

ik ben bezig met het maken van de planning en met uiteraard de zomervakantie opzicht gaan veel mensen op vakantie voor een periode onze werkzaamheden gaan gewoon door met de zomervakantie.

ik heb de afgelopen week de vakanties opgevraagd van al de mannen en het in de excel bestand gegooid onder tablad 1 vakantieplanning. Hopelijk op de juiste manier :).

Zoals je kan zien is de planning onderverdeelt in weken waarin doordeweeks en weekend gescheiden is door tariefbonussen maar dat is niet van toepassing hierbij.

Wat ik graag zou willen doen maar nog niet gelukt is. Ik wil wekelijks zien wie der op vakantie is en wie der beschikbaar is per week. (week 27 en weekend 27 mogen bijvoorbeeld gewoon bij elkaar als 1 gezien worden)
Ik heb daarom bij elke week 2 aparte kolommen gemaakt met vakantie en beschikbaar.

Dus bijvoorbeeld als in week 30: 40 man op vakantie is dan dat ik bij het kolom vakantie de 40 namen zie en dan de overige namen bij beschikbaar en als er dan in week 31 30 man is dan dat de kolommen zich daarbij aanpassen.

Het is me de afgelopen 3 dagen niet gelukt om een passende formule of een plan van aanpak te verzinnen. Heb de formules filter ,countif formules etc gebruikt hoogstwaarschijnlijk niet op de slimste manier.

In het excel bestand heb ik zoals gezegd de vakantie planning erin verwerkt en daarbij de weken en de opbouwen van hoe onze planning eruit ziet . in week 27 heb ik kort aangegeven wat de kleuren betekenen. Ikweet dat de planning er ouderwets eruit ziet en niet optimaal zoals gehoopt maar dat komt wel met de ervaring die ik opbouw door hard eraan te werken :).

Ik heb fictieve namen gebruikt vanuit chatgpt voor de Privacywetgeving.

ik hoop dat me vraag duidelijk aankomt bij jullie en er een oplossing voor is. als er gegevens ontbreken hoor ik het graag.

Als er geen oplossing voor is hoor ik graag tips of feedback omringt het excel bestand en me manier voor werken zodat ik jullie later trots kan maken als mede excel expert.

PS: Tips voor de planning in het algemeen zijn altijd welkom

Bijlagen

Bekijk dit voorbeeld eens.
Door de weeknrs in kolom C en D in te vullen worden de cellen rechts daarvan automatisch ingevuld
Als een persoon meerder weken vrij is die niet aansluitbaar zijn moetje voor elke periode een nieuwe regel maken
Er is maar 1 tabblad (week) voor de weekoverzicht; kies in cel B1 het de gewenste week.
In kolom H en I zie je wie vakantie heeft of beschikbaar is. Deze wordt mede bepaald wat in kolom M van het 1e tabblad staat.

Bijlagen

Hartelijk dank voor je hulp ik denk dat ik hiermee een eind vederop mee zal komen.

Terug
Bovenaan Onderaan