• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vakantierooster-plus extra

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justes

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Hallo..

Een door Kees Oosterveld gemaakt progamma ben ik aan het uitbreiden, maar nu stuit ik op een moeilijkheid, alles werkt goed behalve het optellen van de vakantiedagen.
De vraag staat ook op Worksheet maar bij Downloads, niet direct te vinden, dus in een paar dagen nog geen reactie.
Het zoeken op kleur lukt niet omdat de kleurnummers van Off:2007 anders zijn.
Alleen werkzaam in Off:2007 Off:2003 heeft te weinig kollomen.
Wie weet raad.

Gr Joop

Bijlagen

Joop,
Ik kan niets met die bijlage. Heb je niet gewoon een xls?

vakantierooster

Hallo Rob,

Nee helaas Off: 2003 heeft veel te weing kolommen.

Gr Joop

Hallo Justus,

als ik het goed begrijp wil je het aantalvakantiedagen tellen adhv de blauwe cellen. Die blauwe kleur wordt aangebracht via Cond. form. (voorwaardelijke opmaak) en die kan je in VBA niet zomaar achterhalen. CPearson beschrijft wel een manier om dit te doen:
http://www.cpearson.com/excel/CFColors.htm
Maar zoals je zal zien is dat niet met 2 regels code voor elkaar te krijgen.

Daarom lijkt het me verstandig het aantal dagen te bepalen op een andere manier, bv. in de tab Invoeren namen + vakantiedatums. Hier kan je de twee datums van elkaar aftrekken en er 1 bij tellen, zo heb je het aantal dagen tussen die datums. vervolgens kan je met een som.als of somprouduct formule gaan tellen naar het aantal vakantiedagen.

Hopelijk ben je hier iets mee.

PS. Ik wist niet dat al die mensen bij u werkte ;) :p

Hallo Justes,

De oplossing is simpel, dit is de formule bij je.
=AANTAL.ALS(H8:OB8;"Ziek")

Wat erbij gekleurd is staat b.v.b. geen tekst en in het begin van Jan staat in rood Ziek.
Als je dat ook in het andere vakje (cel) die rood is zet telt hij het wel op, hij zoekt immmers naar "Ziek".
Je moet op zo'n knop drukken dan word het er wel ingezet.

Ik hoop dat je er mee geholpen bent.

Mvg, Wim

Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Alleen de vakantiedagen lukt niet omdat die cellen alleen gekleurd worden dus de kleur blauw telt niet als op de knop vakantie klikt zou dat wel moeten gebeuren, hij telt nu op kleur 33, ik heb alle kleurennummers blauw al geprobeerd, maar noppe.
Die kleur wordt ingevoerd door de datums in te voeren op blad invoeren namen vakantiedatums.

Gr Joop

Hallo Justus,

Als je in help zoekt op ColorIndex, eigenschap dan kun je de code zien.
Misschien helpt dit?
Of het zit in de Macro.
Je kunt toch aan kees Oosterhuis hulp vragen, heb ik ook aleens gedaan voor hem is het waarschijnlijk zo op gelost.

Ik kijk nog even verder maar wens je veel suc6.

Mvg, Wim

Hallo Justus,

Ik heb nog een poos zitten proberen, van alles veranderd zonder resultaat.
In de voorwaardelijke opmaak staat de formule van het blauwe vlak (cel) ook daar van alles geprobeerd.
Daar ook verschillende kleuren geprobeerd zonder resultaat.

Misschien zien we het resultaat als het gelukt is?

Mvg. Wim

Hallo Justes.

Ik zou inderdaad het voorstel van Finch volgen.
Op het 3e blad kun je dan Met vert.zoeken de waarde ophalen.

De macrknoppen zetten tekst in een cel, maar in dezelfde handeling
kun je ook de kleur meenemen.
bv voor "Ziek" aan de macro toevoegen: Selection.Interior.ColorIndex = 3

De 4x VW-Opmaak Kun je dan wissen.

Er is nog iets onpraktisch, nl als je naar de volgende maand(en) moet
scrollen gaan je knoppen niet mee...

Je zou die knoppen ook kunnen verwijderen en een Werkbalk(CommandBar) kunnen maken.
Hoe dat in Excel-2003 gaat weet ik, maar in 2007????

Hopelijk kum je hiermee verder.

vakantie planning met tekst en kleur invoer

Hallo Finch, Wim en Luc,

Finch,
PS. Ik wist niet dat al die mensen bij u werkte
Als het progamma klaar is, ben ik van plan de heren veel vakantie te geven.
Finch
Toevallig mijn post opgemerkt?
Zeker ik ga ermee aan het werk.

Wim
Je kunt toch aan kees Oosterhuis hulp vragen,
Heb ik gedaan, maar hij gaf aan dat hij te weinig verstand heeft van VBA.

Luc
Je zou die knoppen ook kunnen verwijderen en een Werkbalk(CommandBar) kunnen maken.
Hoe dat in Excel-2003 gaat weet ik, maar in 2007????
.

Alle heren dank ik ga ermee aan het werk, misschien morgen de oplossing.

Gr Joop

Hallo Justes,

Ik denk dat het voor elkaar is, je moet maar even kijken.
Het is met een formule opgelost, nu maar hopen dat het naar je zin is.

Mvg. Wim

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Justes,

Ik denk dat het voor elkaar is, je moet maar even kijken.
Het is met een formule opgelost, nu maar hopen dat het naar je zin is.

Mvg. Wim

dat is de weg naar een oplossing die ik suggereerde in post #4. Maar tel jouw blauwe vakjes eens (met de hand) en kijk dan naar het aantal dat je hebt berekend. Je zal zien dat daar per periode 1 dag verschil op zit. Dus best je formule in kolom F aanpassen (wederom zie mijn eerdere post #4).

Groeten,

Finch

Ik heb het aantal dagen dat hij optelt aangepast, de weekeinden horen hier dus niet bij.
Dat heb ik met NETTO.WERKDAGEN gedaan.

Suc6, Wim

Bijlagen

Ik heb het aantal dagen dat hij optelt aangepast, de weekeinden horen hier dus niet bij.
Dat heb ik met NETTO.WERKDAGEN gedaan.

Suc6, Wim

Dat kan inderdaad ook nog een mooie toevoeging zijn :thumb:
Misschien moet Justus nog ergens een optie voorzien om de feestdagen (en verplichte vakantiedagen?) op te lijsten (en aan te duiden op het overzicht). Zodoende kan hier in de berekening van netto.werkdagen ook rekening meegehouden worden (ik denk bv. aan de periode rond Kerst en Nieuw waar zowel 25/12 e 1/1 een feestdag is en niet als vakantiedag dient geteld te worden) door het derde argument van die formule in te vullen.

Hallo Finch,

Je hebt alleen commentaar?
Je mag ook gerust een bijdrage leveren, een formule bedenken of zo iets.
Als je goed gekeken heb had je gezien dat er een knop verplichte vakantiedagen op staat.

Mvg, Wim

Laatst bewerkt:
Wim,

Ken je dit lijstje?:

Datum Feestdag
=DATUM(jaar;1;1) Nieuwjaar
=AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)-34 Pasen
=C5+1 Pasen
=DATUM(jaar;4;30) Koninginnedag
=AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)+5 Hemelvaart
=AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)+15 Pinksteren
=AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)+16 Pinksteren
=DATUM(jaar;12;25) Kerst
=DATUM(jaar;12;26) Kerst
=DATUM(jaar;12;31) Oudejaarsdag
jaar is de cel met het jaartal dat een naam heeft gekregen. De kolommen zijn gesplitst over twee. In de bijlage vind je meer feestdagen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
rdg1314,

Dank je wel voor het lijstje, hier heb ik wel wat aan.

Mvg, Wim

Hallo Finch,

Je hebt alleen commentaar?
Je mag ook gerust een bijdrage leveren, een formule bedenken of zo iets.
Als je goed gekeken heb had je gezien dat er een knop verplichte snipperdagen op staat.

Mvg, Wim

Hallo Wim,

mijn commentaar had helemaal geen vijandige bedoeling ofzo. Exuses moest dit zo over gekomen zijn.

Ik probeer hier op helpmij.nl regelmatig een bijdrage te leveren aan problemen van gebruikers, maar net als anderen heb ook mijn tijdsbeperkingen om hier actief te zijn. Daardoor gebeurt het wel eens dat ik mijn zienswijze/oplossing/gedachten post in een topic zonder ze concreet uit te werken. De oorzaak hiervoor: inderdaad tijdsgebrek. Mijn voorstellen in deze topic mag je gerust onder die categorie plaatsen.

Ik heb de knop verplichte snipperdagen gezien. Maar mijn eerdere opmerking ging wat verder dan dat. Stel dat vandaag 7 feb een verplichte snipperdag (=een dag dat het bedrijf gesloten is om welke reden dan ook) was, en een persoon heel deze week verlof neemt (dus van 4 tem 8 feb). Dan telt de formule netto.Werkdagen ook die 7 feb mee als verlofdag, terwijl dat niet echt de bedoeling is, aangezien het bedrijf dan toch dicht was. Zelfde redenering voor feestdagen. Wanneer je deze dagen nu oplijst kan je dat bereik meegeven als derde argument bij de formule netto.Werkdagen en wordt bij de berekening hiervan ook rekening mee gehouden.

Ik hoop hiermee een ander recht te zetten, dat misschien verkeerdelijk is overgekomen.

Groeten,

Finch

Hallo Finch,

O.K. ik snap het (tijd gebrek) maar het leek er voor mij zo op.
Sorry voor mijn opmerking ik hoop dat je dat ook snapt.
Over het andere daar heb je gelijk in maar hoe dit op te lossen weet ik even niet.
Misschien weet jij dat, vandaag heb ik verder niet veel tijd ervoor.
Ik ga over 1 uur weg en ben pas laat thuis.

Mvg, Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan