Vakantierooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

pyrgos

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2014
Ik heb een database van alle medewerkers van mijn afdeling.
met een unieknummer.
kan ik een tabel maken waarin ik de vakantie e.d kan aangeven en dit in een rapport weergeven per kwartaal?

Wie o wie
Marjan

Hoi Marjan, ik hoop niet dat je een kant-en-klare oplossing verwacht, want dat wordt lastig. Net zoals je vraag lastig is, want ik weet niet of je ongeveer door hebt hoe moeilijk je vraag is? Laten we die eerst eens afpalen in het landschap dat Access heet :). Wat wil je precies zien in je rapport? Heb je een voorbeeldje hoe je wilt dat het er uit gaat zien? Bijvoorbeeld doordat je het nu in Excel maakt?

Ik heb gekeken in excelbestandjes, maar dan ik niet alles in kwijt. ik wil vast voor iedereen de feestdagen kunnen invoeren en ook kunnen aangeven wanneer iemand roostervrij is en kunnen invoeren wanneer iemand verlof heeft x-aantal keren niet beperkt.
Hele hoop maar in excelvoorbeelden op forums kan ik dit niet allemaal kwijt

Ik hoopte ook meer dat je nu al iets in Excel gebruikt, en tot de conclusie was gekomen dat dat niet goed werkt, en dat je beter naar Access kunt overstappen. Geeft niks hoor, beginnen we vanaf de grond te bouwen :).
Je geeft wel iets meer info, dus dat helpt al wel een beetje. Op zich is het registreren van die gegevens totaal niet lastig; je maakt een tabel met medewerkergegevens, en een tabel met verlofregistratie. Daarin neem je dan het MedewerkerID op, en klaar ben je. Niet dus! Want dan begint de ellende eigenlijk pas. Want wat wil je doen met die gegevens? Ik heb een Excel voorbeeldplaatje opgezocht wat laat zien zoals een rooster meestal gemaakt wordt. Zo'n schema wordt ook vaak op weekbasis gemaakt, waarbij je dan 53 kolommen hebt voor de verschillende weken, de medewerkers in de rijen. Men geeft dan met kleurtjes aan wanneer iemand weg is. Geeft in één keer een beeld van de bezettingsgraad.

Dit is in Access wel te doen, maar heel lastig. Omdat je in Excel zelf bepaalt wat een cel moet voorstellen, en je in Access alleen gegevens kunt opslaan. Als Piet op vakantie is van week 33 t/m week 36, dan geef je in Excel 4 cellen de vakantiekleur, en klaar ben je. Je ziet dan gelijk dat Piet van week 1 t/m week 32 wél aanwezig is, en vanaf week 37 t/m week 53 ook. In Access maak je voor de vakantie van Piet één record aan, met als start week 33, en als eind week 36. Maar wat weet je dan eigenlijk? Je kunt uit de database alleen de startdatum halen, en de einddatum. Je weet technisch gezien niet eens dat Piet de weken 34 en 35 ook afwezig is. Want dat ligt niet vast in de tabel. Je wéét het wel, omdat je zelf het verband legt tussen week 33 en 36. Maar uit de data kun je het niet aflezen. Dus om het grafisch weer te geven, zoals dat in Excel zo makkelijk is, daar heb je in Access een hele klus aan! Wil je het goed kunnen weergeven, dan heb je dus voor de complete afwezigheid van Piet in dit voorbeeld 4 records nodig, namelijk voor elke week één. Idem dito voor Jeanette die met zwangerschap is voor de duur van (ben een man, dus ik sla er een slag naar) 12 weken. Je legt de begindatum vast, en de einddatum maar de tussenliggende periode is één groot zwart gat.

Hoe los je dat nu op? Nou, dat doe je dus door een aparte datumtabel te maken (of weektabel als je een weekschema wilt) en die te gebruiken in een query met je verloftabel. Je krijgt dan een resultaat tabel (dynaset noemen we dat) die de vrije periodes in de door jou gewenste eenheid laat zien. Dus maak je 'm op weekbasis, dan zie je records voor de vrije weken, en maak je hem op dagbasis, dan zie je het resultaat in dagen. In het voorbeeld van Piet krijg je dan dus 4 records, en bij Jeannette krijg je er 12. (weken :) ) En op basis van die query maak je dan een rapport, en dat ziet er dan uit zoals je het in Excel ook zou maken.

Je ziet, een heel verhaal, maar er komt dan ook nogal wat bij kijken voordat je het goed aan de praat hebt! Als het verder werkt, dan is het overigens een fluitje van een cent in het gebruik, want als iemand met verlof gaat, hoef je alleen de begindatum en de einddatum in te vullen, Acces doet de rest. Dat is in Excel dan weer een stuk lastiger.

Bijlagen

• Voorbeeld-vakantiekaart-2013.jpg
    Voorbeeld-vakantiekaart-2013.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 218
Ik heb een andere oplossing, maar weet niet hoe ik dit op afgehandeld kan zetten.
Bedankt voor de moeite

Prima dat je een oplossing hebt gevonden; kun je die nog toevoegen aan je vraag? Want de opmerking 'Ik heb een andere oplossing' helpt iemand met dezelfde vraag natuurlijk niet veel verder... Anders dan de wetenschap dat er érgens in het univers nog een oplossing ligt ;).
En een vraag kun je op <Opgelost> zetten met een optie in de blauwe menubalk.

Ik heb de oplossing toch in een format van excel gevonden, via forum worksheet, zie aldaar afwezigheidsrooster.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan