• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

validatie: Als hier iets staat, dan mag er verder niks

• Onderwerp starter Onderwerp starter poor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poor

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Beste Excel experts:

Ik wil graag (volgens mij met Valideren en dan aangepaste formule) het volgende bereiken:

Ik heb 3 kolommen waar simpelweg in kolom 1 alleen een 1 kan worden ingevuld, in de 2e een 2 en in de 3e een 3 (en dat is al ingesteld met valideren dat je niet anders dan dit kan, anders een foutmelding).
Maar nu:

Ik wil dat je per rij, in die 3 kolommen maar 1x iets kan invoeren. Dus als er in kolom 1 een 1 is ingevuld dat je dan niks meer kan invullen in kolom 2 en 3. En dat uiteraard voor elke kolom.

Moet kunnen toch?

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Validatie voor A1:
Toestaan: Aangepast
Formule: =en(a1=1;aantal(a1:c1)=1)
Voor B1 wordt het: =en(b1=2;aantal(a1:c1)=1)
en voor C1: =en(c1=3;aantal(a1:c1)=1)
Deze validaties kopieer je naar beneden in de kolommen A, B, en C.

poor,
de door jou reeds ingestelde validatie (1, 2, 3) moet je eerst verwijderen voordat je de validatie vermeld in het bericht hierboven, toepast. Maar dat zul je wel begrepen hebben neem ik aan.

Thnx, ik ga het proberen.
Wil dan eigenlijk nog beide validaties combineren....heb daar al wel veel vragen over gezien...dus dat kan ook wel denk ik..of is dat erg lastig?

In mijn oplossing ZIJN beide validaties gecombineerd !!!
Dat blijkt toch meteen uit de gebruikte formule? Bestudeer die eens.
Wat ik in mijn voorgaande bericht bedoelde, is dat je jouw validatie niet moet laten staan, anders probeer je DIEZELFDE (1,2,3) twee keer in te stellen en dat leidt tot een conflict

Excuus, zo goed had ik hem nog niet bekeken.
Ik ga er morgen mee verder, laat wel weten of het helemaal lukt zoals ik wil.

PS: dit forum is echt top voor dergelijke vragen, zo snel en goed antwoord! Hulde!

Hierbij een voorbeeld (zie bijlage).
de validatie is ingesteld voor A1:C20

poor,
mijn bestand in post #7 bevat een oplossing waarbij in de kolommen A, B, en C alleen resp. 1, 2, en 3 kan worden ingevuld. Ik vermoed echter dat je wenst dat de cellen in die kolommen ook leeg moeten kunnen blijven. Met die mogelijkheid is in de bijlage bij dit bericht ook rekening gehouden.

Laatst bewerkt:
Veel dank voor de moeite.
Die laatste had niet gehoeven, want er moet altijd voor 1 van de 3 worden gekozen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan