• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie gegevens obv formule met verschuivende celadressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een weekplanner voor mijn lieve werkgever. Ik weet er zijn al duizende gemaakt, maar helaas voldoende deze niet aan de wensen. Nu ben ik al een aardig end op weg, maar ik wil iets toevoegen waar ik niet helemaal uit kom.

De sheet voor de planning is qua lay-out erg simpel. Bovenin de dagen (voor elke maand een sheet) en aan de linkerkant alle gegevens en daar tussenin de uren. Maar nu kom ik op het volgende. Via voorwaardelijke opmaak worden de zaterdagen en zondagen herkent. Alleen nu wil ik graag dat wanneer iemand uren probeert te vullen in het weekend een foutmelding krijgt (in het weekend werken we niet, door de weeks valt ook tegen trouwens :D). Ik dacht dit te kunnen oplossen door de validatie-optie te gebruiken. Hiervoor heb ik de volgende formule toegepast
Code:
Als(Weekdag(I3;2)=>6<8
. Dit werkte prima op zaterdag(I3). Maar hij de foutmelding krijg ik ook voor alle andere dagen, de formule verandert namelijk niet.
Nu weet ik dat er een verschuivings mogelijkheid in zit, maar ik weet niet of dat ook hierop van toepassing is.
Wie heeft een idee.

Bedankt alvast

Allard

Je gebruikt een ALS formule maar zonder aan te geven wat er moet gebeuren als aan deze formule wordt voldaan. En ook niet wat er moet gebeuren als niet aan de formule wordt voldaan.

Probeer het eens met deze :

Code:
=WEEKDAG(H3;2)<6

Beste allard1 ;)

Een goede formule van Gelens met een klein foutje erin.

Code:
=WEEKDAG([B][COLOR="red"]I3[/COLOR][/B];2)<6

Groetjes Danny. :thumb:

Beste danny,

Dat foutje valt best mee omdat de datum in regel 3 staat. Het is de bedoeling om de validatie over meerdere kolommmen te gebruiken.
Zo heb ik het tenminste begrepen. :rolleyes:

De opgegeven formules werken perfect per cel, maar als je een uitgebreid gebied met die validatie wilt beperken, wat naar ik begrijp de bedoeling is, dan toch even het volgende doen:
selecteer het gehele gebied,
kies voor valideren aangepast
typ de formule =WEEKDAG(I$3;2)<6 in, waarbij je voor I$3 wel de cel ingeeft voor de datum in de cel linksboven van het geselecteerde gebied. Hierbij het $-teken niet vergeten.

Hahaha, mensen ik kon een lach niet onderdrukken. Mijn vraag, jullie discussie. Even zo goed bedankt voor jullie reacties, want het lijkt te werken.

Bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan