• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrbaselier

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2006
Hallo allemaal,

Mijn probleem is, ik heb een hele grote artikelijst die uit een aantal (40) artikelgroepen bestaat. Nu wil ik in cel A een lijst krijgen met mijn artikelgroepen, en als ik dan een groep selecteer, wil ik in cel B de bijbehorende artikelen kunnen selecteren (die dus in die groep horen).

Ik kom er echt niet uit en hoop op jullie hulp!!!

Antwoord:

Hallo RDG1314 en Demeter,

Helemaal GEWELDIG jullie oplossingen. Hiermee kom ik er zeker uit. Nu zou ik nog een klein stapje verder willen gaan. Op het moment dat ik de juiste artikelcode en artikel heb ingevoerd wil ik dat in cel c de bijbehorende prijs van dat artikel wordt ingevoerd.... kan dat??

Alvast weer bedankt!!!!!

Tuurlijk: dezelfde formule, maar dan kolom 3, gesteld dat daar de prijs staat.

Groet,

Jullie zijn GEWELDIG!!!!!

Dankjewel voor jullie handige tips. Hiermee ben ik helemaal geholpen!!

Jarno

Edit: zie dat mrbaselier er al uit is.
maar misschien voor de toekomst:

Denk dat mrbaselier bedoeld dat hij in kolom a zijn artikel naam kan kiezen zodat in kolom b het artikel nr. gekozen kan worden. waarna in kolom c de prijs erbij komt te staan.

Dus kolom a geeft alle artikennamen tot dat er gekozen is, kolom b geeft de correspondere nr's (allemaal) tot er gekozen is, kolom c bepaald met behulp van kolom a en b de prijs.

Volgens mij moet dit ergens hier op het forum te vinden zijn , maar sinds de nieuwe zoek functie kan ik nog weinig vinden. :o
Tevens schiet mijn validatie kennis te kort.

Groet,
Ferenc

ps.
ik zoek op de achtergrond mee naar een oplossing maar kan niet garanderen dat dat vandaag nog gaat lukken. succes.

Oeps was weeral te laat
Het gaat toch soms snel op het forum
sluit ik me bij aan :)

Laatst bewerkt:
Off topic,
ik zie nu net je footer, hehe.
ga liever met de auto dan de trein.
dus ik kies toch voor html. lol.

ach ja, soms zit je in een melige bui.

Toch nog beetje dom

Hehe... Ik dacht het allemaal te snappen, maar toch kom ik niet helemaal uit mijn laatst gestelde vraag. Dit moet kunnen met de formule zoals RDG deze voorstelde =ALS(B2="";0;(VERT.ZOEKEN(B2;Bestand!B:C;2;0)))

Maar hier kom ik toch niet uit. Ik snap de opbouw van de formule niet (kan hem niet ontleden).

Kan iemand mij hier s.v.p. mee helpen. Alle hulp wordt weer zeer gewaardeerd!

Jarno

Hi MrBaselier,

De formule moet zijn :

=ALS(B2="";0;(VERT.ZOEKEN(B2;Bestand!B::D;3;0)))

De formule gaat kijken of cel B2 leeg is, indien deze leeg is wordt er niets ingevuld, anders gaat deze zoeken naar de inhoud van cel B2 in het tabblad Bestand in kolom B tot D en daarin neemt hij de 3de kolom.
Je moet dan uiteraard wel de prijzen invullen in kolom D.
Anders neem je mijn bestandje dat hier enkele post voorstaat.

Greetz,

Joske

smily

Hoort die smily ook in de formule :-)

Wat moeten de tekens op het plekje van die smily zijn???

Hij klopt ook niet helemaal:
je voegt een derde kolom met de prijs in en de formule wordt dan: =ALS(A2=0;"";VERT.ZOEKEN(A2;Bestand!A2:C44;3;ONWAAR)). Let op dat je a2:b44 moet wijzigen in a2:c44.

Groet,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Rob,

Klopt inderdaad, mijn formule was niet correct.

Let op, je moet vertikaal zoeken op artikelnummer en niet op omschrijving, want er zijn meerdere dezelfde omschrijvingen met ander artikelnummer !

Greetz,

Joske

Bijna klaar... hoop ik

Okidokie... ik denk dat ik het redelijk begrijp. Maar als ik hem nu toepas werkt hij niet. Kan iemand misschien in mijn Excel_Test kijken. Niet naar alle rommel kijken die erin staat. Het is tenslotte een test. Er staan 3 tabbladen in:

-Valideren (Hierin staan alle gegevens (Kolom A = Artikelgroep - Kolom B = Artikelen - Kolom C = Artiekelnummer - Kolom D = Prijs.... en verdere kolommen zijn niet belangrijk)
-Valideren 3 = niet belangrijk
-Formulier... dit is het blad dat moet gaan werken. Bovenin kunnen ze lokatie invullen evenals data e.d. En daaronder staat de artikellijst. Eerst worden de vaste veel gebruikte artikelen genoemd met prijs e.d. En daaronder (die laatste grijze regel in deze lijst) moeten de minder vaak gebruikte artiekelen te selecteren zijn. Nu werken kolom D en C al wel. Dus eerst een Artikelgroep invullen en aan de hand daarvan een artikel. Maar kolom A en B werken niet, en dit is dus bijbehorende prijs en artikelcode.

Misschien dat jullie hieruitkomen!!!!

Wederom bedankt!

Jarno

Bijlagen

Hi Jarno,

Nu doet ie het wel.
Je ging zoeken alleen in kolom B (met de omschrijvingen), je moet die selectie uitbreiden tot kolom D (met de artikelnummer en de prijzen).

Greetz,

Joske

Bijlagen

Thanks

Dankjewel Joske voor je geweldige hulp vandaag. Mijn probleem is nu helemaal opgelost, en heb weer een hoop geleerd :-)

Thanks!!!!

Jarno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan