• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie van datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik moet regelmatig excelbestanden in Access inporteren. O.a. een datumveld.
Maar in bijgevoegd voorbeeld worden sommige datums niet als dusdanig herkend. (Bvb. lange datumnotatie wordt niet geaccepteerd). Er staat ook een validatie op, als ik vraag de niet geldige datums te omcirkelen krijg ik dit:
Wie snapt waar het fout gaat?

Bijlagen

probeer eens tekst naar kolommen (wel op datum zetten) niet in de tabel laten zetten dan gaat het fout. bvb naar C2 kopiëren.

Laatst bewerkt:
Ik moet regelmatig excelbestanden in Access inporteren. O.a. een datumveld.
Is dit een Excel vraag, of een Access vraag? Ik zie niet in wat de datumopmaak aanpassen in Excel voor nut heeft bij je import in Access, omdat er toch alleen naar de getalwaarde wordt gekeken bij je import. Dus waarom zou je gaan klooien in Excel?

Wijzig de / tekens in in een - teken.

Is dit een Excel vraag, of een Access vraag? Ik zie niet in wat de datumopmaak aanpassen in Excel voor nut heeft bij je import in Access, omdat er toch alleen naar de getalwaarde wordt gekeken bij je import. Dus waarom zou je gaan klooien in Excel?

Dit is een Excel vraag. Access accepteert deze records niet in een datumveld. En die datumopmaak was enkel een test om te zien hoe Excel die gegevens interpreteert. Dan zie ik meteen welke gegevens problemen gaan opleveren. Als ik ze manueel opnieuw ingeef is er geen probleem.

Dan staat het in je regionale instellingen niet correct.

probeer eens tekst naar kolommen (wel op datum zetten) niet in de tabel laten zetten dan gaat het fout. bvb naar C2 kopiëren.

Dat helpt idd, ook in de tabel zonder een kopie te maken (en is sneller dan alles opnieuw in te typen :) ) maar snap nog steeds niet wat er fout gaat...

@octafish

?IsDate(activecell)
True

is het resultaat als ik één van die foutief geïnterpreteerd cellen selecteer

En ook datumfuncties zoals month() werken correct

en
?TypeName(ActiveCell.value)
geeft Date voor de cellen zonder probleem
geeft String voor de cellen mét probleem

Laatst bewerkt:
Het rare is ook dat als ik de uitlijning op "general" zet dat die foutief geïnterpreteerde datums links worden uitgelijnd. Degene die me dat Excel bestand aanlevert had die gegevens rechts uitgelijnd. Wat nog altijd het probleem niet verklaart...

Het rare is ook dat als ik de uitlijning op "general" zet dat die foutief geïnterpreteerde datums links worden uitgelijnd. Degene die me dat Excel bestand aanlevert had die gegevens rechts uitgelijnd. Wat nog altijd het probleem niet verklaart...

Wat ook het probleem oplost:
Code:
Sub DatumsOmzetten()
On Error Resume Next
Dim R As Range, C As Range
Set R = Selection
For Each C In R
    C.Value = CDate(C.Value)
Next C
End Sub

ik ben toch benieuwd. in post 2 het ik voorgesteld om het met tekst naar kolommen te doen. ging daar iets fout?

Heb je mijn antwoord niet gezien :) ? Dat werkt inderdaad, ook binnen in de tabel. Maar met een macro is het natuurlijk nog sneller :)
Maar ik zie nog steeds geen verklaring waarom die datums zo raar geïnterpreteerd worden.

Het lijkt wel of mijn antwoord er niet door komt... Tekst naar kolommen werkt, ook in de tabel. Maar mijn macro'tje is nog sneller :)

Je hebt niet alle data in de tabel staan daarom werkt tekst naar kolommen niet al beweer je van wel. Een lusje is per definitie trager dan een standaardprocedure die alles in 1 keer doet.

Je hebt niet alle data in de tabel staan daarom werkt tekst naar kolommen niet al beweer je van wel. Een lusje is per definitie trager dan een standaardprocedure die alles in 1 keer doet.

Het gaat hooguit over enkele tientallen records. Maar ik heb nog steeds geen verklaring voor die datums die als tekst worden geïnterpreteerd. Weet dat het gebeurt met getallen die uit SAP komen maar dit zijn Excel bestandjes van kleine clubjes.
Text To columns werkt wél in één kolom in de volledige tabel, die ik hier om evidente redenen niet neerzet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan