• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

validatie via een formule ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

lampelek

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
Beste mensen,

Ik ben met mijn vorige vraag zo goed geholpen dat ik meteen maar een tweede vraag stel.
Ik ben een formulier aan het ontwerpen waarin ik met een filter wil laten zoeken.
Dat lukt wel maar ...
ik wil in een kolom met een validatielijst (1) een verplichte keuze laten maken zoals:
-financieel
-beleid
-management

in een tweede kolom wil ik automatisch een voorgeselcteerde keuze laten maken die gelinkt is aan de keuze in de eerste kolom met validatielijst dus:

keuze financieel levert in de volgende kolom automatisch de keuzes:
- begroting
- uitputting
- verplichting

Ik wil deze tweede kolom eigenlijk ook voorzien van een validatielijst maar kom er niet uit op welke wijze ik de keuze uit validatielijst 1 kan koppelen aan de validatielijst die ik in de tweede kolom wil gebruiken.
die tweede validatielijst moet dus geselecteerd worden op basis van de keuze in kolom 1.

Is dit een stap te ver voor Excel of weet iemand een oplossing.

Ik ben benieuwd naar reacties
alvast bedankt voor de moeite

Ik heb wat gebouwd als voorbeeld, maar waarschijnlijk heb je wel wat verstand van VBA nodig om het aan te passen aan jouw situatie.

Bijlagen

Thanx a lot ...

Geplaatst door ExcelExpert
Ik heb wat gebouwd als voorbeeld, maar waarschijnlijk heb je wel wat verstand van VBA nodig om het aan te passen aan jouw situatie.

Heel erg bedankt; dit is wel wat ik bedoelde. Ik zal eens kijken of ik het in mijn situatie kan toepassen. Ik heb nog wel niet zoveel met VBA gedaan maar daar zoek ik dan wel weer hulp bij.
Misschien klop ik nog wel een keer bij je aan.
:thumb:

Valideren met formules is lastig en je stuit daarbij op merkwaardige zaken.
Ik ben eindeloos bezig geweest om cellen te valideren met verschillende formules in een testbestand en oppeens.........werkte het, met formules die ik al vele malen eerder had geprobeert.
Vervolgens kopieerde ik de validatie en plakte het met plakken-speciaal-validatie in het sheet waarin ik het wou gebruiken. Ho maar. validatie werkte niet terwijl er exact dezelfde voorwaarden in stonden.
:mad:

Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar het is bv mogenlijk dat je een cel electrisch kapot kan maken. Je kunt niet eindeloos allerlij dingen uitvreten met 1 bepaalde cel, dan kan ie overspannen raken. Ik heb het idee dat je met het valideren van cellen met formules ook een beetje moet forceren, maar hoe en wat is voor mij ook nog duister.

Vraag komt regelmatig terug op de site.

Hier nog een linkje naar een andere mogelijke oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan