• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

validatie werkt niet na openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lievedonne

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2010
Berichten
60
Beste,

Mijn eerdere vraag is aardig weggezakt in de rangorde, maar is nog steeds erg actueel:
Iedere keer dat ik mijn excelbestand open, moet ik de validatie opnieuw activeren wil ik mijn dropdown list krijgen. Eenmaal opnieuw op OK in de validatie gedrukt werkt íe als een zonnetje. Maar ik wil natuurlijk da't 'ie dat ook doet zonder deze extra (en voor eindgebruikers moeilijk te bevatten handeling)

Zie het bijgevoegde bestand en ik hoop dat een van jullie slimme denkers een oplossing of in ieder egval een oorzaak van dit falen heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Bekijk bijlage urenverantwoording Helpmij.zip
 
Dat is een bekend probleem met die formule.
Zet onderstaande code in "ThisWorkbook", en laat het eens lopen in een testbestandje.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
With Sheets("Invoer").Range("E2:E14").Validation
        .Delete
        .Add Type:=xlValidateList, AlertStyle:=xlValidAlertStop, Operator:= _
        xlBetween, Formula1:= _
        "=OFFSET(client,MATCH(LEFT(E2,LEN(E2)),LEFT(clientnaam_compleet,LEN(E2)),0),0,SUMPRODUCT(--(LEFT(clientnaam_compleet,LEN(E2))=E2)),1)"
        .IgnoreBlank = True
        .InCellDropdown = True
        .InputTitle = ""
        .ErrorTitle = ""
        .InputMessage = ""
        .ErrorMessage = ""
        .ShowInput = True
        .ShowError = False
    End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Hoi Harry,
Zo! daar ben ik al een heel stuk mee geholpen en zeker met de wetenschap dat het een bekend foutje is en dat er een oplossing voor is.
Zoals je misschien uit het testbestandje hebt gezien, komt er steeds een regel bij op het moment dat er in kolom K een keuze wordt gemaakt. Daarmee worden gelijk de kolommen b t/m e gekopieerd en in de rij eronder geplaatst. dat houdt dus in dat de validatie ook mee wordt gekopieerd.
In jouw stukje VBA wordt de range bepaald van e2:e14. Er komen dus steeds meer cellen bij en de range zou dus ook uitgebreid moeten worden.
De range E:E lijkt leuk, maar levert niet het gewenste resultaat. Enig idee hoe ik dat moet gaan ondervangen?
Maar vooral alvast enorm bedankt dat je met mijn probleem aan de gang wil gaan!

Hans
 
Zeker.
Code:
With Sheets("Invoer").Range("E2:[COLOR=#FF0000]E" & Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row[/COLOR]).Validation

Ik maar denken dat 'lievedonne' één of ander exotische dame zou zijn. :d
 
Beste Harry,

Wat jammer dat ik je nou moet teleurstellen, daar waar jij mij zo waanzinnig goed geholpen hebt!!!
Zat nog even te violen met het automatisch aanvullen: dat resulteerde in maar 1 naam, terwijl er meerdere moesten verschijnen. Maar aut. aanvullen uit en het werkt weer.
Voor nu is het heel mooi want de deadline kwam al aardig in zicht. Later ga ik op mijn gemak de VBA uitpluizen om er precies achter te komen wat het doet en waarom.

Nogmaals mijn dank en tot een volgende keer!

Hans

PS. deze vraag is al eerder op het forum voorbijgekomen: is het mogelijk voor mij om deze beantwoording aan de eerdere vraag te koppelen zodat als anderen op hetzelfde probleem zoeken, naar deze oplossing worden geleid?
 
Hans,

De code verwijderd de validatie en zet deze opnieuw weer in je werkblad met je toegekende naamsbepalingen in de formule.

Zou je zo vriendelijk willen zijn de vraag als opgelost te markeren.
Bvd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan