• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie werkt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Ik heb in mijn bestand in een kolom validatie aangezet. De waarde die gekozen kan worden of ingevoerd kan worden moet overeenkomen met de waarden die in een lijst staan. Deze lijst breidt zich zelf automatisch uit als er een nieuwe waarde toegevoegd wordt. Nu heb ik dat bij een andere kolom ook gedaan en daar werkt het zoals het zou moeten. alleen daar is het bereik niet automatisch uitbreidend. Dus de validatielijst is vast.
Hoe krijg ik hetzelfde voor elkaar: dus alleen een waarde uit een lijst, maar dan met een lijst die zich uitbreidt als er waarden aan die lijst toegevoegd worden?

ik heb nu de volgende code voor de lijst die niet werkt:
Code:
=VERSCHUIVING(Lev.nrs!$A$2;0;0;AANTALARG(Lev.nrs!$A:$A);1)

als ik het bereik van deze naam verander naar: a2:a170 dan werkt de validatie wel.

Beste,

Valideren kan alleen met een lijst op hetzelfde werkblad. Jij verwijst naar een ander werkblad en dat gaat niet.
Oplossing: geef het bereik een naam, en maak die naam variabel, dus afhankelijk van het aantal regels dat gevuld is. Bij validatie verwijs je naar die naam. Voila!
Dit werkt overigens alleen in hetzelfde bestand.

Met de zoekfunctie op dit forum moet je een heel eind komen om een naambereik variabel te maken.

Richard

dank je richard voor je antwoord. Mogelijk dat ik het niet goed verwoord heb, want wat jij post als suggestie, dat heb ik al.
Ik heb een bereik op een blad een naam gegeven. Deze naam gebruik ik op het andere blad voor de validatie. Maar, ik heb nu het bereik dynamisch gemaakt met de bovenstaande code. maar nu het dynamisch geworden is, geeft hij niet meer een foutmelding als opgegeven waarde niet in het bereik te vinden is.
Komt dit doordat het bereik dynamisch is?

het probleem is al opgelost met de volgende code, gebruikt voor het bereik van de betreffende naam:

Code:
=VERSCHUIVING(Lev.nrs!$A$2;0;0;AANTALARG(Lev.nrs!$A:$A)-1;1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan