• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Als een gebruiker in C40 iets invult, dan mag hij dat niet meer doen in E40, G40, I40, K40 of M40. Ik dacht dit af te vangen met de formule
Code:
=aantalarg(E40:M40)<>0
bij valideren, maar ik kom er niet uit en er kunnen nog steeds meer cellen ingevuld worden.

Hoe doe ik dit?

Alvast dank,

rdg1314,

selecteer de cellen die niet meer ingevuld mogen worden, Data > Valideren > aangepast
En zet onderstaande formule in het vak:Formule

Code:
=$C$40<=""

En het vinkje weg bij: Lege cellen negeren

rob,

ik heb het even getest met de formule: =ALS(A1<>"";0;""). het werkt, maar niet als ik een niet-aaneensluitend bereik wil valideren. ik had B1, E1 en F1 geselecteerd. misschien moeten we eerder gaan zoeken in VBA, want als ik eerst in F1 iets zet, kan ik daarna in A1 nog iets zetten. als ik dan F1 met de functietoets F2 terug bewerk, krijg ik wel de foutmelding dat ik niets in F1 mag zetten.

steven

ad en rob,

ik was dus even later.
ik heb de formule van Ad geprobeerd, maar het is een ongeldige formule. als ik het bereik B1, E1 en F1 selecteer en de formule =A1="" zet bij valideren, geldt dit alleen voor cel F1.

steven

arafy

Je moet ze wel selecteren met de [Ctrl] knop ingedrukt.
Je kunt ook eerst de validatie in een cel doen, en dan Kopiëren > Plakken speciaal, en kies voor Validatie.
Zie voorbeeldje.

Bijlagen

ad,

ik had het gedaan zoals jij omschreef, maar het werkte niet. jouw bestand werkt ook niet als je in C4 een getal zet. ik had enkel geëxperimenteerd met getallen.

steven

steven,

Wijzig de formule in onderstaande
=
Code:
$C$40=""

ad,

nu doet-ie het. waarom moet je lege cellen uitvinken?

steven

PS het lijkt meer een vraag/antwoord van ons geworden dan van rob. maar ja, zo leren we ook.

Ad & Steven,

Dank voor jullie kennisuitwisseling, ik moest gisteren weg dus kom nu pas toe aan de verwerking. Ik ben in mijn vraagstelling kennelijk niet volledig duidelijk geweest:
Als een gebruiker in C40 iets invult, dan mag hij dat niet meer doen in E40, G40, I40, K40 of M40.
Dit geldt namelijk ook voor de andere cellen, dus er mag één teken staan in deze reeks en daarna moet de rest gesloten zijn. Ik ga nu iets proberen met EN of OF. Als het is gelukt, zet ik het zeskamp-bestand hier even neer zodat je kunt zien waarin ik het heb toegepast. Lukt het niet, dan maak ik mijn vraag specifieker.

Groet,

Het is gelukt: in iedere cel staat nu dat de andere cellen in de reeks leeg moeten zijn
Code:
=AANTALARG(E40;G40;I40;K40;M40)=0
etc, zie bijgaand bestand onder het kopje
.

Nogmaals, beiden, dank,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan