• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatielijst met beginletters van namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tweety1

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Ik heb een vragen over gegevensvalidatie.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat, bv. wanneer ik de letter B ingeef, enkel de namen met een B tevoorschijn komen?
Ik heb wel een wat informatie op het forum kunnen vinden alleen werkt dit maar met 1 validatielijst die aan 1 cel is gekoppeld. In mijn Excel bestand gebruik ik steeds de zelfde validatielijst die in verschillende cellen geplaats zijn..
Eventueel mag het met VBA

Voorbeeld

Bekijk bijlage validatielijst met beginletters van namen.xls
mvg
Kasper

Deze excel had ik ook gevonden alleen werkt dit op 1 cel ($E$1). Ik zoek iets wat op meerdere cellen werkt met de zelfde validatielijst

Waarom plaats je dan een .xls.
Code:
=VERSCHUIVING(Koplijst;VERGELIJKEN(LINKS(XX;LENGTE  (XX));LINKS(Lijst;LENGTE(XX));0);0;SOMPRODUCT(--(LINKS(Lijst;LENGTE(XX))=XX));1+0*NU())

Ik heb onderstaande formule in voorbeeld bestand van HSV geplaats en opgeslagen als .xlsm
Alleen werkt de dropdown menu niet.

Code:
=VERSCHUIVING(naam;VERGELIJKEN(LINKS(D1;LENGTE(D1));LINKS(namen;LENGTE(D1));0);0;SOMPRODUCT(--(LINKS(namen;LENGTE(D1))=D1));1+0*NU())

Laatst bewerkt:
Als ik het voorbeeld bestand van JeanPaul28 gebruik en de namen verwijderd dan ik het dropdown menu niet open.
Voorbeeld JeanPaul28 werkt op zich wel. Allen kan ik dat niet toepassen waarvoor ik wil ga gebruiken.
De validatie cellen met de zelfde inhoud komen voor op verschillende tabbladen, kolommen en rijen
Ik heb als zitten zoek op internet maar kon niks vinden

Op zich kan ik het bestand wat bij onderstaand website staat wel gebruiken en ombouwen als ik maar cel D2 kan doortrekken naar beneden.

http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_143.html

Dit is exact hetzelfde bestand, met dit verschil dat ik het aangepast heb om in meerdere cellen te gebruiken maar je zal altijd eerst een letter moeten intypen vooraleer de validatie open gaat.

Maak eens gebruik van onderstaande code.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
With Sheets("Blad2").Range("D1:D9").Validation
        .Delete
        .Add Type:=xlValidateList, AlertStyle:=xlValidAlertStop, Operator:= _
        xlBetween, Formula1:= _
        "=OFFSET(naam,MATCH(LEFT(D1,LEN(D1)),LEFT(namen,LEN(D1)),0),0,SUMPRODUCT(--(LEFT(namen,LEN(D1))=D1)),1)"
        .IgnoreBlank = True
        .InCellDropdown = True
        .InputTitle = ""
        .ErrorTitle = ""
        .InputMessage = ""
        .ErrorMessage = ""
        .ShowInput = True
        .ShowError = False
    End With
End Sub

Kasper, moet er gereageerd worden op zowel achter- als voor-naam?
dus als in de validatie lijs in 1 cel staat: Kasper Jansen
moet er dan als je de j intikt in de validatie cel ook Kasper Jansen te voorschijn komen?
dan krijg je zo iets:
zie gele cellen.
als je een andere cel geel maakt werkt het daar ook als je hem daarna wéér selecteert.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan