• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatielijst op basis van unieke waarden + samenstellen variabele validatielijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

pollekecrown

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2010
Ik heb een sheet met 4 kolommen. In de 4e kolom staat de prijs van een optie. De eerste drie kolommen bevatten: familienaam, typenaam en optienaam (criteria 1,2,3).

Graag wil ik drie cellen maken, waarin medewerkers met validatielijsten een selectie kunnen maken. Maken zij een selectie voor criteria 1, dan wil ik dat vervolgens de validatielijst bij criteria 2 alleen de waarden bevat die horen bij de geselecteerde familienaam. Vervolgens wil ik dat criteria 3 reageert op de keuze bij criteria 2. Na selectie van de 3 cellen is het doel dat automatisch op basis van deze 3 gevulde criteria een prijs wordt opgehaald. (dit is het stukje dat mij al gelukt is met de info op het forum)

Nu zijn er wellicht mogelijkheden om met een tussenberekening en naam- definiëren deze lijsten te genereren (natuurlijk is een dergelijke oplossing zeer welkom). Ik hoop echter dat het mogelijk is de validatiegegevens direct uit de kolommen te halen, aangezien de data in de kolommen regelmatig wijzigd.

In de bijlage een voorbeeld met toelichting. Hopelijk kan iemand mij met deze vraag helpen.

Bijlagen

Is het werken met een draaitabel niet handiger?

Ik zou het niet weten. Hoe gaat dit er dan uitzien, kan je dit als voorbeeld verwerken in de voorbeeld sheet?

Indien het de bedoeling is dat niet-bestaande combinaties niet kunnen gekozen worden: zie bijlage.

Bijlagen

Hoi Wher, dit is precies hoe ik het wil uitvoeren. Wonderbaarlijk dat je op zoveel vragen op het forum antwoord kan geven.

Ik zou je willen vragen of je ook eens naar een andere vraag zou willen kijken die ik heb gepost. ( Groep openen/sluiten bij kopieren beveiligd werkblad ) Tot nu toe heb ik hier geen enkele reactie op gehad, dus zal het wel een moeilijk geval zijn. Hopelijk kan je mij helpen om hier ook nog een oplossing voor te vinden.

Super bedankt voor je oplossing in deze vraag. Groet, Paul

John, als ik je bestand probeer te openen krijg ik een waarschuwing dat doorgaan met bewerken zeer gevaarlijk kan zijn voor mijn computer. Is deze melding een logisch gevolg van de oplossing die je hanteert of hoort deze melding niet te komen. De vraag waarom ik dit stel is dat het bestand als het klaar is verstrekt gaat worden aan een groot aantal medewerkers, die terecht een bestand niet zullen openen bij een dergelijke waarschuwing. Graag hoor ik je input hoe deze waarschuwing te voorkomen, als dit mogelijk is natuurlijk.

Alvast bedankt. Groet Paul

Ik heb eens naar je andere vraag gekeken, maar helaas is VBA niet "mijn ding".

=SOMPRODUCT((A2:A23=H3)*(B2:B23=H6)*(C2:C23=H9)*(D2:D23))
WHER,
Dit werk hetzelfde met 1 formule - bij 2 gelijke criteria worden de prijzen opgetelt

Indien het de bedoeling is dat niet-bestaande combinaties niet kunnen gekozen worden: zie bijlage.

Hoi Wher, Ik ben met je formule aan de gang gegaan maar kom er niet uit. Als bijlage heb ik een document toegevoegd, wat ingaat op wat mijn bedoeling is. Hierin drie tabbladen:
Tabblad 1 = invoerveld. Hierin wil ik in 3 niveaus valideren: Familie, Type en Optie. Niveau 2 en 3 moeten aangepast zijn op niveau 1.

Tabblad 2 =validatielijsten.
Kolom A moet een lijst bevatten van unieke waarden (elke waarde één keer dus), die de formule moet ophalen uit blad 3.
Kolom C moet een lijst worden van types die behoren tot de Familie die gekozen is in het 1e validatieniveau onder configuratie 1 uit tabblad 1. waarden worden opgehaald uit tabblad 3
Kolom D moet een lijst worden van opties die behoren tot de Familie die gekozen is in het 1e validatieniveau onder configuratie 1 uit tabblad 1. waarden worden opgehaald uit
Kolom F en G hetzelfde als C en D, alleen dan voor configuratie 2 in tabblad 1.

Tabblad 3 = brondata. Hier komt een datadrop vanuit het systeem.

Kun je me plz helpen. Groet Paul

Bijlagen

Kijk eens of de bijlage doet wat je verwachtte. De genaamde bereiken heb ik gelaten zoals je ze reeds zelf gemaakt had. Deze zou je nog "dynamisch" kunnen maken zodat hun grootte zich aanpast aan het aantal effectief gevulde rijen.

Bijlagen

Kijk eens of de bijlage doet wat je verwachtte. De genaamde bereiken heb ik gelaten zoals je ze reeds zelf gemaakt had. Deze zou je nog "dynamisch" kunnen maken zodat hun grootte zich aanpast aan het aantal effectief gevulde rijen.

Hallo WHER, zo werkt het zoals de bedoeling is. Eén probleem is er echter wel en dat is dat wanneer je bij de Type kolommen een nieuwe familie plaatst deze niet meteen terugkomt in de validatielijst. Pas als je vijf cellen de familienaam laat terugkomen wordt deze in de lijst vermeld. De volgende Familienaam moet zes keer voorkomen, de daaropvolgende zeven keer, etc. Weet jij hoe dit komt en hoe/of dit op te lossen is.

Groet Paul

Kun je dit iets specifieker omschrijven:
wanneer je bij de Type kolommen een nieuwe familie plaatst deze niet meteen terugkomt in de validatielijst. Pas als je vijf cellen de familienaam laat terugkomen wordt deze in de lijst vermeld.
Over welke cellen van welk tabblad spreek je hier?

Kun je dit iets specifieker omschrijven:

Over welke cellen van welk tabblad spreek je hier?

Als je in sheet "Datadrop" een Familie toevoegt. Bijvoorbeeld Familie 70xx. Dan zou je deze in sheet "Validatiegegevens" kolom A moeten terugzien. Dit gebeurd echter niet.

Als je Familie 70xx vaker aanmaakt dan zal pas bij de 5e invoer deze in de lijst zichtbaar worden. De volgende familienaam, bijvoorbeeld Familie 80xx, pas bij de 6e invoer. etc.

Nu is het zo dat Families uit 1 type kunnen bestaan of uit 10 typen. Dus zodra een Familie één keer is opgevoerd moet deze zichtbaar zijn in de validatielijst.

Maak ik het knelpunt zo duidelijker? Zie bijlage ter illustratie.

Voor het overige werken de formules perfect :)

Bijlagen

Deze zou beter moeten werken. In de vorige zat een "zwaar" denkfoutje, dat gebeurt me normaal nooit :P

Dus je bedenkt de formule op basis van het vraagstuk. Hoe ontwikkel je deze wijsheid? Heb je tips voor mij?

Met de nieuwe oplossing is het streven naar perfectie voltooid. Het werkt als een zonnetje. Bedankt WHER :thumb:.

Hallo WHER, ik ben bezig met het dynamisch maken van het bereik. Een uitdaging waar ik tegenaanloop is dat er in het bereik ook tussen de waarden lege cellen zijn, dit om de validatielijst overzichtelijker te maken. Doordat de formule alleen de cellen met waarde telt, betekent dit dat er waarde in de lijst niet worden weergegeven.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld te tellen hoeveel cellen er zijn vanaf de eerste tot de laatste waarde in een bereik (dus incl. de lege cellen)?

Als bijlage een voorbeeld van de situatie. Hopelijk heb jij hier een oplossing voor.

Groet Paul

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan