Validatieregel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Airborn01

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2011
I krijg bij een opdracht een Check error...

Ik moet voor een magazijn het reknummer en rijnr geven.

Bv:

7A
2C
1B

Het eerste moet een cijfer zijn van 1 tem 7 en het tweede een letter A, B of C.

Between 1 and 7 Like [A-C] bij validatieregel en 0L bij invoermasker is blijkbaar een slechte oplossing.

......

Leg even duidelijker uit wat je bedoelt.... wil je een invoermasker maken voor een tabelveld?

er mogen 2dingen invuld zijn, niet meer

1ste = Rij (cijfer van 1 tem 7)
2de = locatie (A, B of C)

dus bij het invullen mag ik bv uitkomen: 1B, 1C, 2A, 2C maar niet 0D, 1D, ...

1ste invoer moet een cijfer zijn tssn 1 & 7
2de invoer een letter en het moet A, B of C zijn.

Bij invoermasker heb ik 0L ingevuld, dus het eerste moet een getal zijn en L het moet een letter zijn. Maar ik heb problemen met de restricties erop, nameijk 1tem 7 en A, B of C...en vooral dan met ze te koppelen. Between 1and7 Like[A-C] zoiets, denk ik....

Hopelijk duidelijker? Sry voor de rare uitleg...

Je kunt een invoermasker maken dat er zo uitziet: 0L. Hiermee dwing je af dat het eerste teken altijd een cijfer moet zijn, en het tweede een letter. Als je ook de Veldlengte op 2 tekens instelt, mag je maar twee tekens invoeren.

Daarmee ben je er nog niet: je kunt nu namelijk alle cijfers invoeren van 0-9. Dus ook 8 en 9, en dat wil je niet. Daarvoor heb je op tabelniveau een Validatieregel nodig, die je kunt maken in het venster <Tabel Eigenschappen>. Hoe die er uit ziet, laat ik even aan je fantasie over ;)

Ik heb daar iets over gevonden op dit forum...

Left([rijnr]);1 Between 1 and 7

denk ik...

maar dan zit ik vast met de A B & C

;) Je kan niet zeggen dat ik GEEN moeite heb gedaan :p

Mss vlug erbij vragen, waarom wordt zoiets op een tabelniveau gedaan? Inzicht gaat het me mss beter doen inzien`

Edit:

Heb zonet dit geprobeerd, maar ik geraak slechts halfweg....

Left([Rij];1) Between 1 And 7 Right([Rij];1)Like[A-C]

kom tamelijk nerveus erdoor :p

Laatst bewerkt:
Left([Rijnr];1)between 1 and 7 AND Right([Rijnr];1)A or B or C

werkt ook niet .........

Left([Nr];1) Between 1 And 7 And Left([Nr];2) Between "A" And "C"

Werkt ook niet....

Kun je aub wat backup gooien?

Ik geraak er niet uit

Bijna goed...

Code:
(Left([Rij];1) Between 1 And 7) And (Right([Rij];1) Like "[A-C]")

Toch ook eens vragen, ik heb er wat zitten op uitbreiden maar dit werkt wss niet zo?

Code:
(Left([Rij];1) Between 1 And 7) And (Right([Rij];1) Like "[A-C]") And (Right([Rij];2) Like "[D-F]")

7DA zou dit moeten geven? (als correct antwoord)

Met de tweede Right lees je 2 tekens uit i.p.v. 1. Je zult de eerste letter met MID moeten ophalen, en de laatste met Right. Dus zo:

Code:
(Left([Rij];1) Between 1 And 7) And (Mid([rij];2;1) Like "[A-C]") And (Right([Rij];1) Like "[A-C]")

Wat doe je dan als je 4 of meerdere letters hebt en, Bv: ABCD en je wil dat de 2de letter van B tot D mag en de derde van C tot D?

Left - Mid - Right, is er nog iets?

Kdenk dat ik het zelf weet....(ik denk)...

Code:
(Mid([Rij];2;1)Like"[B-D]")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan